بهترین‌ راه‌کارهای اسکان پس از زلزله چیست؟ درس‌های کرمانشاه برای هرمزگان

گروه حوادث – روز یکشنبه دو زلزله شدید بندرعباس را لرزاند. شدت این زلزله به حدی بود که نه‌تنها شهرهای اطراف بلکه کشورهای همسایه نیز آن را احساس کردند و حالا پس از گذشت یک روز با توجه به آسیب به ساختمان‌ها و احتمال وقوع پس لرزه‌ها، اسکان موقت شهروندان در دستور کار است.
انگار زمین در پاییز و زمستان با مردم کشور ما سر صلح ندارد. زلزله‌های بم و کرمانشاه هر دو در همین دو فصل اتفاق افتادند. این بار اما بندرعباس لرزید. در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه یکشنبه ۲۳ آبان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۶ در شمال بندر عباس رخ داد و یک دقیقه بعد یعنی در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه زلزله دیگری با بزرگای ۶.۵ در این منطقه به ثبت رسید. شدت این زمین لرزه‌ها به حدی بود که کوه‌های اطراف منطقه ریزش کردند و فیلم‌هایی که از زمان این اتفاق منتشر شد هولناک بودند.
به محض خبررسانی از این اتفاق، تمام واحد‌های مرتبط به حالت آماده‌باش درآمدند و رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت و پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان‌های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند. او همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.
در همین راستا سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی هم با بیان این‌که از ابتدای وقوع زمین‌لرزه هرمزگان، ناجا تمامی امکانات بهداشتی، درمانی، امدادی و همه ظرفیت‌های خود را برای خدمت رسانی به مردم به‌کار گرفته است، گفت: فرمانده ناجا از لحظات اولیه وقوع این حادثه دستورات لازم را به فرمانده و مسئولان انتظامی استان مبنی‌بر بسیج امکانات پلیس در خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان ابلاغ کرد.


او افزود: مردم با حفظ خونسردی، جلوگیری از سوءاستفاده فرصت‌طلبان، سودجویان و تاکید بر مراقبت از اموال خود همیار ما باشند و پلیس نیز ضمن هوشیاری و اشراف کامل، از آمادگی کامل در برقراری امنیت مناطق زلزله زده برخوردار بوده و ضمن افزایش نیروهای گشتی خود، تدابیر لازم را در این زمینه به‌کار خواهد گرفت. از توجه به شایعات بی‌پایه و اساس در فضای مجازی خودداری و هرگونه اخبار موثق را از منابع معتبر و رسانه‌های رسمی کشور پیگیری و هرگونه موارد مشکوک را از طریق سامانه ارتباطی ۱۱۰ به پلیس گزارش کنند.
مدیرکل صداوسیمای مرکز خلیج فارس نیز گفت به دستور جبلی، رئیس صدا و سیما، از نخستین لحظات وقوع این زمین لرزه، صدای هرمزگان به رادیو بحران تبدیل شده است.
بنابر آخرین اخبار تا هنگام نگارش این گزارش، ۱۶۳۵ چادر در شهرهای مختلف استان هرمزگان توزیع و بر پا شده‌اند. محمدحسن قوسیان‌مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در جنوب کشور اظهار کرد: دقایقی پس از زلزله نخستین گروه از امدادگران در استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرده و تیم‌های ارزیاب نیز به مناطق دارای بیشتری تاثیر از زلزله اعزام شدند.
وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر همچنان در آماده‌باش است، گفت: در مجموع بیش از ۶۰۰ چادر برای اسکان اضطراری در استان هرمزگان دایر شده که از این تعداد حدود ۴۰۰ تخته چادر در بندرعباس و بیش از ۲۲۰ چادر نیز در مناطق روستایی برپا شده است تا هموطنانی که امشب را در بیرون از منازل خود هستند، در این چادرها اسکان پیدا کنند.
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که امدادگران در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، گفت: علاوه‌بر امدادرسانی، امدادگران بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا نیز نظارت و همکاری دارند.
قوسیان‌مقدم اضافه کرد: بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته نیز در مناطق زلزله زده توزیع شده و انبارهای امدادی در دو استان کرمان و فارس نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا از امکانات و تجهیزات آنها نیز استفاده شود. البته خوشبختانه وضعیت انبارهای امدادی استان هرمزگان نیز با پیگیری‌هایی که در ماه‌های اخیر از سوی ریاست جمعیت هلال‌احمر انجام شده، در شرایطی بود که آماده پاسخگویی به نیازهای امدادی در این حادثه را داشت. با این وجود محموله هایی نیز از استان‌های معین بارگیری شد.
وی درباره بالگردهای هلال‌احمر نیز گفت: دو فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در منطقه مستقر است و ان‌شاءالله با طلوع آفتاب و روشنایی هوا رصد و پایش هوایی مناطق زلزله‌زده نیز انجام خواهد شد.
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر همچنین از ساکنان مناطق زلزله‌زده خواست که از استقرار در نزدیکی کوه‌ها و همچنین حضور در ابنیه آسیب‌دیده پرهیز کنند.
اما در شرایطی که هنوز احتمال وقوع پس لرزه‌های شدید وجود دارد و ساختمان‌ها دچار آسیب شده‌اند و سکونت در آنها معقول نیست، بهترین روش اسکان چه خواهد بود؟ 4 سال پیش تقریبا در همین روزها زلزله‌ای بزرگ کرمانشاه را لرزاند و حالا این سوال با توجه به تجربیات گذشته پاسخ داده شده است. دکتر حسین گرکانی، رییس پژوهشکده سوانح طبیعی در وبینار تخصصی چهارمین سالگرد زلزله ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ سرپل ذهاب با اشاره به مساله پر چالش اسکان اضطراری در این زلزله، گفت: اسکان اضطراری و اسکان موقت قرار است پلی باشد برای رسیدن به اسکان دائم و در رویدادهای مختلفی که در آن اسکان موقت مورد نیاز بوده، معمولا در کشور دو مسیر طی شده است.
وی مسیر اول را در ۳ فاز اسکان اضطراری، اسکان موقت و اسکان دائم دانست و ادامه داد: مسیر دوم با ۲ فاز است که همانند زلزله لرستان که اسکان موقت در آن حذف شد و اسکان اضطراری به اسکان دائم رسید.
گرکانی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه به دلیل میزان خسارات نیاز بود تا اسکان موقت دیده شود، ادامه داد: در سرپل ذهاب به دلیل سرمای سخت نیازمند این مرحله بودیم و باید ساماندهی می‌شدند. آنچه که در اسکان موقت سرپل ذهاب مطرح شد، اجاره بها بود که این تصمیم تبعاتی را ایجاد کرد که به علت فشار رسانه، سیاست اجاره بها در مقطعی کنار گذاشته شد و تامین اسکان با کانکس تغییر یافت.
وی تامین اسکان با اجاره بها را در راستای اسکان دائم عنوان کرد و یادآور شد: در روستاها کانکس مطرح شد و در شهر سرپل ذهاب دو سیاست پرداخت اجاره و کانکس مطرح شد. عمده افرادی که در کانکس اسکان یافتند از سوی خیرین کانکس‌ها تهیه شده بود و متاسفانه روند مشخصی برای فعالیت بخش خیرین دیده نشده بود.
گرکانی با اشاره به معضلات مکان یابی اسکان موقت بعد از زلزله سرپل ذهاب، افزود: مکان یایی در روستاها راحت‌تر بود، اگرچه در ابتدای کار به سهولت اجرایی شد، ولی با ورود خیرین روند مدیریت مکان یابی تغییر یافت و یکی از معضلات اساسی بازسازی شهر سرپل ذهاب بعد از زلزله، همین چیدمان کانکس‌ها بود که متاسفانه مدیریت نشده بود.
به نظر می‌رسد با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران، باید مسئولان بیش از پیش فکری جدی برای ساخت‌و سازها و استحکام ساختمان‌ها کنند تا بیش از این شاهد از دست رفتن جان‌های عزیز هم‌وطنان‌مان نباشیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر فروش اوراق بر روند بازار سرمایه را بررسی کرد تداوم رنگ سرخ بر دیوار بورس جلال خوش‌چهره اولویت‌های تهران در وین طبق برنامه ششم، متولی غربالگری ازدواج وزارت بهداشت بود هشدار نسبت به افزایش جمعیت معلولان بهترین‌ راه‌کارهای اسکان پس از زلزله چیست؟ درس‌های کرمانشاه برای هرمزگان سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص نحوه مذاکرات سخن گفت رفتار بایدن زیر ذره بین ایران سفر چاووش اوغلو به تهران یخ روابط ایران و ترکیه را شکست نقشه راه جدید تهران و آنکارا رئیس قوه قضائیه مطرح کرد در مبارزه با قاچاق به دنبال کارهای پوپولیستی و ظاهری نیستیم لاریجانی به عرصه سیاست ورزی باز می‌گردد؟ از عدم احراز در شورای نگهبان تا عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمانده بسیج: رزمایش ثامن با حضور ۴ میلیون بسیجی در فضای مجازی برگزار می‌شود در جلسه ستاد بحران استان هرمزگان اعلام شد دستور مخبر برای ساماندهی فوری آثار زلزله بر زندگی مردم همه می‌دانستند گزارش رسمی هزاران تن ذرت آلوده انتصاب معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انرژی اتمی ایران