سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص نحوه مذاکرات سخن گفت رفتار بایدن زیر ذره بین ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی به تهران سفر می‌کند.
به گزارش ایسنا، صبح روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران ارتباط چندانی بین وی و دولت جدید ایران وجود نداشته و این موضوع را حیرت‌انگیز خوانده اظهار کرد: البته من تصور نمی‌کنم اظهاراتی که مورد اشاره قرار گرفت منتسب به آقای گروسی باشد و آقای گروسی گفته باشد. آقای گروسی مراودات نزدیکی با دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و همچنین نمایندگی ایران در وین دارند. از ایشان برای سفر به تهران دعوت شده است. تاریخی در این زمینه مشخص شده و منتظر پاسخ ایشان نسبت به تاریخ مشخص شده هستیم. ایشان به زودی به ایران می‌آیند.
وی همچنین با بیان اینکه مراودات ایران و آژانس مثل همیشه بین دو طرف در جریان است و دو طرف با یکدیگر ارتباط دارند، تصریح کرد: اگر آقای گروسی نسبت به تاریخ مشخص شده پاسخ بدهند ایشان در سفر به تهران علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با وزیر خارجه آقای امیرعبداللهیان نیز دیدار و رایزنی خواهند کرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سه و نیم میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد شده و وارد چرخه اقتصادی شده است و اینکه این پول‌ها مربوط به دارایی‌ها بلوکه شده ایران در کدام یک از کشورهاست و آیا وزارت خارجه این مسائل را تایید می‌کند، گفت: عموما در مورد این مسائل اطلاعات ریزی از سوی وزارت خارجه داده نمی‌شود و بانک مرکزی اگر مصلحت بداند در این زمینه اطلاع رسانی می‌کند و مسائل را در میان می‌گذارد.


وی ادامه داد: همان طور که پیش از این گفته‌ام ما منابع متعددی در خارج از کشور داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم و اگر امروز کالاهای اساسی وارد کشور می‌شوند به این معنی است که این پول‌ها به صورت تدریجی در حال آزاد شدن هستند و آن‌ها از یک منبع نبوده‌اند.
وی ادامه داد: ما درمورد مسائل منطقه با کشورهای منطقه صحبت می‌کنیم و با گروه ۱+۴ در مورد توافقنامه صورت گرفته (برجام) و رفع تحریم‌ها رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم.
خطیب‌زاده همچنین درمورد اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در مورد گفت‌وگوهای تهران و ریاض و احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات گفت: تحول جدیدی در این زمینه صورت نگرفته است. ما منتظریم که جدیت را در طرف مقابل ببینیم. در این مذاکرات مسائل دوجانبه و برخی از موضوعات منطقه و همچنین مسائل اختلافی مورد رایزنی و گفت‌وگو قرار گرفته و محور رایزنی‌ها بین دو کشور بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد نامه اخیر بایدن به وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اکنون به اندازه کافی تولید نفت در عرصه جهانی وجود دارد و باید خرید نفت از ایران توسط دیگر کشورها کاهش پیدا کند و آیا ایران در گفت‌وگوهای وین به این نوع اظهارات توجه دارد،‌ گفت:‌ در روابط بین‌الملل و گفت‌وگوهایمان در موضوعات مختلف هیچ وقت گفت‌وگوها را براساس خوشبینی و بدبینی نچیده‌ایم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین است.
خطیب زاده ادامه داد: آنچه که بایدن مطرح کرده اتفاقا نشان می‌دهد که چقدر دنیا به هم متصل و وصل است و هیچ کشوری قابل حذف و جدا شدن از بازار نیست. آمریکا در طول چهار دهه گذشته تلاش کرده که ایران را از بازارهای جهانی حذف کند ولی هر روز کمتر به نتیجه مورد نظر خود رسیده است و این به خاطر همت جوانان ایرانی است که خلاقانه و برای رفع نیازهای کشور و بی‌اثر کردن این تلاش‌ها کار می‌کنند. آن‌ها (آمریکایی‌ها) هر چه تلاش می‌کنند تلاش‌های آن‌ها چند گام از تلاش‌ها و فعالیت‌های جوانان ما عقب‌تر است.
وی ادامه داد: بایدن باید دقت کند که رفتارش توسط تهران مانیتور و ارزیابی می‌شود و ما براساس همین حرف‌ها و رفتارها گفت‌وگوها را در وین جلو می‌بریم و به این نوع مواضع دقت داریم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد پیگیری‌های ایران برای دریافت طلب‌اش از دولت لندن و پیگیری این موضوع در سفر اخیر علی باقری معاون وزیر خارجه به انگلیس گفت: عمده بحث‌های ما با مقامات انگلیسی چه در سفرهایی که انجام می شود از جمله سفر اخیر آقای باقری به لندن و تماس‌های تلفنی که مقامات دو کشور با هم دارند پیگیری موضوعات دوجانبه است که یکی از محورهای مهم آن بدهی چهار دهه‌ای دولت لندن به ایران است. متاسفانه در طول چهار دهه گذشته لندن به بهانه‌های مختلف پرداخت این بدهی را به تعویق انداخته در حالی که این بدهی قطعی انگلیس به ایران است و طبق حکم دادگاه‌های انگلیس نیز لندن موظف است که این بدهی را پرداخت کند و همان طور که گفتم این موضوع یکی از بندهای همیشگی گفت‌وگو بین مقامات ایران و انگلیس بوده است.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات پیش رو در وین در هشتم آذرماه بین ایران و گروه ۱+۴ در ارتباط با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام اظهار کرد:‌ بررسی‌های ما به جمع‌بندی رسید و آنچه که در فرایند بررسی‌ها به آن رسیدیم این بود که این گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها ادامه پیدا کند. در همین چارچوب در مورد تاریخ گفت‌وگوها با اعضای ۱+۴ نیز رایزنی کردیم و به توافق رسیدیم.
وی با بیان اینکه تمرکز در این گفت‌وگوها رفع موثر و یک جای تحریم‌هایی است که از سال ۲۰۱۷ به صورت ظالمانه علیه ایران تحمیل شده است، ادامه داد: ما تاکید بر این داریم که همه این تحریم‌ها باید لغو شود.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: طبیعی است که برخی از نکات اختلافی در شش دور قبلی مذاکرات وین بوده که مذاکرات به نتیجه نرسیده است. تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که به صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده است. آنچه که برای ما مهم است رفع تحریم‌ها، اطمینان از لغو آن‌ها و اخذ تضمین‌های ضروری برای اینکه اتفاقات گذشته تکرار نشود و ما در گفت‌وگوها بر این مسائل تاکید خواهیم داشت.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر آقای باقری به چند کشور اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان و اینکه آیا نقطه شروع مذاکرات پیش روی وین در جریان این سفرها مشخص شده است، تاکید کرد: سفر آقای باقری شامل کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا در ظرفیت معاون سیاسی وزیر خارجه صورت گرفت و ایشان چون مذاکره‌کننده ارشد ایران هستند و سه کشور اروپایی که ایشان به آن سفر کردند در گفت‌وگوهای وین حاضر هستند طبیعی است که بخشی از گفت‌وگوها با مقامات این کشورها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرده است. آقای باقری در جریان این سفر علاوه بر دیدار با مذاکره‌کنندگان ارشد این کشورها در مذاکرات وین با مسئولان روابط دوجانبه و منطقه‌ای این کشورها نیز رایزنی و گفت‌وگو کردند. در واقع در این رایزنی‌ها به سه بعد از جمله روابط دوجانبه، مسائل منطقه و همچنین مذاکرات پیش‌رو توجه شد. بنابراین نباید فقط ظرفیت این سفر و رایزنی‌هایی که صورت گرفته را محدود به مذاکرات وین دانست.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه ادامه داد:‌ آنچه که مهم است این است که ما چگونه به یک توافق خوب در وین دست پیدا کنیم و اینکه گفت‌وگوها از کجا شروع شود یک موضوع ثانویه است. موارد اختلافی مشخص است و باید آمریکا رویکرد خود را تغییر دهد و در این مذاکرات باید شاهد تغییر این رویکرد باشیم.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور و شخص وزیر خارجه در طول یک هفته گذشته ارائه داد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر فروش اوراق بر روند بازار سرمایه را بررسی کرد تداوم رنگ سرخ بر دیوار بورس جلال خوش‌چهره اولویت‌های تهران در وین طبق برنامه ششم، متولی غربالگری ازدواج وزارت بهداشت بود هشدار نسبت به افزایش جمعیت معلولان بهترین‌ راه‌کارهای اسکان پس از زلزله چیست؟ درس‌های کرمانشاه برای هرمزگان سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص نحوه مذاکرات سخن گفت رفتار بایدن زیر ذره بین ایران سفر چاووش اوغلو به تهران یخ روابط ایران و ترکیه را شکست نقشه راه جدید تهران و آنکارا رئیس قوه قضائیه مطرح کرد در مبارزه با قاچاق به دنبال کارهای پوپولیستی و ظاهری نیستیم لاریجانی به عرصه سیاست ورزی باز می‌گردد؟ از عدم احراز در شورای نگهبان تا عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمانده بسیج: رزمایش ثامن با حضور ۴ میلیون بسیجی در فضای مجازی برگزار می‌شود در جلسه ستاد بحران استان هرمزگان اعلام شد دستور مخبر برای ساماندهی فوری آثار زلزله بر زندگی مردم همه می‌دانستند گزارش رسمی هزاران تن ذرت آلوده انتصاب معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انرژی اتمی ایران