گروسی «به‌زودی» به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی: گروسی «به‌زودی» به تهران می‌آید شرق: سخنگوی وزارت خارجه وعده داد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای «به‌زودی» به تهران خواهد آمد. سعید خطیب‌زاده این خبر را در نشست خبری هفتگی خود و در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر مدیر‌کل آژانس اعلام کرد. رافائل گروسی در مصاحبه‌های اخیر خود گفته بود هنوز با دولت جدید ایران ارتباطی را که با دولت سابق داشت، ندارد و موفق به دیدار با وزیر خارجه ایران نشده است. او با تأکید بر لزوم چنین دیداری، از اینکه ایران اقدامی در‌این‌باره نکرده ابراز حیرت کرده بود. خطیب‌زاده البته تاریخ این سفر را اعلام نکرد. این در حالی است که کمتر از یک هفته دیگر، جلسه شورای حکام آژانس آغاز می‌شود و در آن جلسه موضوع برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات مهم خواهد بود. همچنین کمی بعدتر از آن، هشت آذر‌ماه، مذاکرات احیای برجام که از هفته‌های پایانی دولت قبلی ایران متوقف شده بود، از سر گرفته خواهد شد. خطیب‌زاده همچنین حاضر نشد درباره اخبار مربوط به آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور، توضیح شفافی بدهد.
گروسی هنوز جواب دعوت ایران را نداده است
سخنگوی وزارت خارجه البته احتمالا به کنایه گفت بعید می‌داند گروسی این حرف‌ها را زده باشد. خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرده که از زمان روی‌کار‌آمدن دولت جدید در ایران ارتباط چندانی بین او و دولت جدید ایران وجود نداشته و این موضوع را حیرت‌انگیز خوانده و اظهار کرد: «البته من تصور نمی‌کنم اظهاراتی که مورد اشاره قرار گرفت، منتسب به آقای گروسی باشد و آقای گروسی گفته باشد. آقای گروسی مراودات نزدیکی با دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و همچنین نمایندگی ایران در وین دارند. از ایشان برای سفر به تهران دعوت شده است. تاریخی در این زمینه مشخص شده و منتظر پاسخ ایشان نسبت به تاریخ مشخص شده هستیم. ایشان به‌زودی به ایران می‌آیند». او همچنین با بیان اینکه مراودات ایران و آژانس مثل همیشه بین دو طرف در جریان است و دو طرف با یکدیگر ارتباط دارند، تصریح کرد: «اگر آقای گروسی نسبت به تاریخ مشخص‌شده پاسخ بدهند، ایشان در سفر به تهران علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با وزیر خارجه آقای امیرعبداللهیان نیز دیدار و رایزنی خواهند کرد».
پول‌های آزادشده از یک منبع نبوده‌اند


سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه سه‌ونیم میلیارد‌دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور آزاد شده و وارد چرخه اقتصادی شده است و اینکه این پول‌ها مربوط به دارایی‌ها بلوکه شده ایران در کدام یک از کشورهاست و آیا وزارت خارجه این مسائل را تأیید می‌کند، گفت: «عموما در مورد این مسائل اطلاعات‌ ریزی از سوی وزارت خارجه داده نمی‌شود و بانک مرکزی اگر مصلحت بداند، در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند و مسائل را در میان می‌گذارد». این صحبت‌های خطیب‌زاده در‌حالی است که تا پیش از این وزارت خارجه، به‌خصوص درباره پرونده پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی، اطلاع‌رسانی‌های مکرری داشت. اخیرا و پس از انتشار این خبر ادعاهایی منتشر شده است که این پول از عراق یا کره جنوبی آمده است اما رؤسای اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با دو کشور، جداگانه این اخبار را رد کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه در‌عین‌حال ادامه داد: «همان‌طور‌که پیش از این گفته‌ام ما منابع متعددی در خارج از کشور داریم که در‌حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و اگر امروز کالاهای اساسی وارد کشور می‌شوند؛ به این معنی است که این پول‌ها به‌صورت تدریجی در حال آزادشدن هستند و آنها از یک منبع نبوده‌اند».
نقطه شروع گفت‌وگوها موضوع ثانویه است
خطیب‌زاده همچنین بار دیگر و برخلاف اظهارات برخی دیگر از طرف‌های برجام گفت اینکه مذاکرات از کجا شروع شود، در درجه اول اهمیت نیست. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با مذاکرات پیش‌روی احیای برجام در وین اظهار کرد:‌ «بررسی‌های ما به جمع‌بندی رسید و آنچه که در فرایند بررسی‌ها به آن رسیدیم این بود که این گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها ادامه پیدا کند. در همین چارچوب در مورد تاریخ گفت‌وگوها با اعضای ۱+۴ نیز رایزنی کردیم و به توافق رسیدیم». او با بیان اینکه تمرکز در این گفت‌وگوها رفع مؤثر و یک‌جای تحریم‌هایی است که از سال ۲۰۱۷ علیه ایران تحمیل شده است، ادامه داد: «ما تأکید بر این داریم که همه این تحریم‌ها باید لغو شود». سخنگوی وزارت خارجه افزود: «طبیعی است که برخی از نکات اختلافی در شش دور قبلی مذاکرات وین بوده که مذاکرات به نتیجه نرسیده است. تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که به‌صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه ایران اِعمال شده است. آنچه‌ برای ما مهم است رفع تحریم‌ها، اطمینان از لغو آنها و اخذ تضمین‌های ضروری برای اینکه اتفاقات گذشته تکرار نشود و ما در گفت‌وگوها بر این مسائل تأکید خواهیم داشت». او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه ادامه داد:‌ «آنچه ‌مهم است این است که ما چگونه به یک توافق خوب در وین دست پیدا کنیم و اینکه گفت‌وگوها از کجا شروع شود یک موضوع ثانویه است. موارد اختلافی مشخص است و باید آمریکا رویکرد خود را تغییر دهد و در این مذاکرات باید شاهد تغییر این رویکرد باشیم».