ثروتمندان در تور مالیاتی

گروه اقتصادی/  سرانجام خانه‌های لوکس و باغ ویلاها هم به جمع مشمول مالیات اضافه شدند؛ تکلیفی که‌بند خ تبصره شش قانون بودجه سال‌جاری برعهده دولت گذاشته بود و به‌دلیل تأخیر درتصویب آیین نامه مربوط در دولت قبل، دولت سیزدهم در14 مهرماه سال‌جاری آیین نامه این بند را تصویب کرد. در روز 24 آبان ماه جاری نیز این آیین نامه ازسوی سازمان امور مالیاتی برای اجرا به تمام ادارات کل مالیاتی سراسرکشور ابلاغ شد.
بدین ترتیب از انتهای بهمن ماه امسال، نخستین مالیات‌ها ازخانه‌ها و باغ ویلاهای لوکس به خزانه دولت واریز خواهد شد. براساس ماده 8 آیین نامه اجرایی این تکلیف قانونی، سازمان امورمالیاتی پس از دریافت اطلاعاتی که از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صمت، کشور و سازمان ثبت اسناد و شهرداری‌ها دریافت می‌کند دارایی‌های مشمول و ارزش آنها را حداکثر تا پایان آذرماه امسال تعیین و طی دو ماه به اطلاع مالکان می‌رساند. طبق ماده 10 آیین نامه نیز، اشخاص مشمول باید تا پایان بهمن ماه امسال مالیات تعیین شده را پرداخت کنند.
علاوه بر خانه‌های لوکس، بند ش تبصره شش قانون بودجه امسال، برای خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان نیز مالیات تعیین کرده که به گفته مسئولان سازمان امورمالیاتی، آیین نامه این بخش نیز بزودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
یکی از برنامه‌های وزارت اقتصاد، توسعه پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات بر مجموع درآمد است که قرار است تا یک ماه آینده لایحه آن  تکمیل و به دولت برود. لایحه مذکور با وجود تدوین آن توسط وزارت اقتصاد در دولت قبل به دلایل نامعلومی مسکوت ماند.


 صاحبان خانه‌های لوکس چقدر مالیات می‌دهند
برپایه ماده 2 آیین‌نامه اجرایی بند خ تبصره شش قانون بودجه سال‌جاری واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت با احتساب عرصه و اعیان، با ارزش روز بالای 10 میلیارد تومان نسبت به ارزش تعیین شده مشمول مالیات سالانه می‌شوند. این خانه‌های لوکس برای مالیات ستانی به پنج دسته تقسیم شده‌اند. دربخش نخست نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان، مالیات تعیین شده یک در هزاراست که برای خانه‌های با ارزش بیشتر افزایش می‌یابد. بنابراین نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان، دو در هزار؛ نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان، سه در هزار؛ نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار خواهد بود.
 برنامه‌ جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از ثروتمندان
درهمین زمینه رئیس‌کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه دولت قبل تمایلی به اخذ مالیات از مرفهان نداشت، از برنامه‌ جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت خبر داد.
داوود منظور در گفت‌و‌گو با تسنیم سه دلیل برای عدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت بیان کرد که نخستین دلیل عدم تمایل مقامات ارشد دولت سابق به اجرای این قوانین است.به گفته وی، دلیل دوم ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و سومین دلیل شیوع کرونا بوده است.
وی توضیح داد: تشخیص واحدهای مسکونی خالی به‌استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور صورت می‌گیرد که متولی آن سامانه، وزارت راه و شهرسازی است. مهلت زمانی خوداظهاری واحدهای مسکونی و اقامتگاه‌های اصلی و فرعی خانوارها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تا پایان آذرماه سال 1400 تمدید شده است. منظور اضافه کرد: البته با توجه به بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور شاید نیاز به خوداظهاری نباشد و باید این موضوع را بررسی کنیم و چه‌بسا با سرعت بیشتری بتوان آمار خانه‌های خالی را به دست آورد.
رئیس سازمان مالیاتی ادامه داد: با وجودی که چند سال از طرح این موضوع می‌گذرد اما دولت قبل هیچ قدمی در این زمینه برنداشت به‌طوری که متأسفانه هیچ‌گونه اطلاعاتی اعم از رسمی و غیررسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی به این سازمان واصل نشده است.
«منظور» درباره اخذ مالیات از خودروهای گران‌قیمت هم گفت: در این زمینه هم دولت قبل هیچ اقدامی نکرده بود و دولت جدید در حال بررسی آیین‌نامه اجرای آن است و سازمان امور مالیاتی کشور آمادگی دارد به‌محض تصویب و ابلاغ آیین‌نامه آن از سوی هیأت محترم دولت اقدامات لازم جهت مطالبه وصول مالیات از دارندگان وسایط نقلیه سواری و دوکابین که ارزش آنها بیش از 10 میلیارد ریال باشد به‌عمل آورد.