توافق ایران، چین و روسیه درباره آینده برجام

گروه سیاسی/  علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه هم از طریق ویدئوکنفرانس با «سرگئی ریابکوف» و «ما ژائوسو»، معاونان وزیران امور خارجه روسیه و چین درباره مذاکرات پیش رو برای لغو تحریم‌ها گفت‌وگو کرد. باقری در این نشست مجازی ضرورت لغو همه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدامات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت قابل راستی‌آزمایی و در راستای انتفاع اقتصادی ایران را شرط لازم موفقیت مذاکرات پیش رو برشمرد و خواستار عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری خارجی ایران شد. معاونان وزیران امور خارجه روسیه و چین نیز ضمن تأکید بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها بین سه کشور در موضوعات مختلف، اقدام یکجانبه امریکا در نقض توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها بر ضد ایران را عامل اصلی بروز مشکلات موجود بر سر راه اجرای توافق ایران و 1+5 دانستند.
باقری در پایان این نشست سه‌جانبه در توئیتی به رایزنی مفید خود با مقام‌های چینی و روسی اشاره داشت و تأکید کرد که در خلال رایزنی‌های اخیرش در پایتخت‌های سه کشور اروپایی طرف برجام، هدف تقویت همگرایی در مذاکرات آتی و موضوع لغو مؤثر تحریم‌ها را مورد پیگیری قرار داده است.  
وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه چین درخصوص برجام که یکی از محورهای گفت‌وگوهای سه‌جانبه نمایندگان پکن، تهران و مسکو بود، اشاره کرد و گفت: «چین، روسیه و ایران همچنان به تقویت هماهنگی و همکاری ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مذاکرات درباره ازسرگیری پایبندی به برجام در مسیر درست قرار دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت در اسرع وقت تلاش خواهند کرد.» «چانگ هوا» سفیر چین در ایران نیز در پیامی توئیتری در این خصوص نوشت: «چین، روسیه و ایران به تقویت همکاری و هماهنگی در برجام تأکید کردند.» رایزنی‌های مسئول پیگیری پرونده برجام در آستانه مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 صورت گرفته که  قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود.
امریکا مسئول وضعیت فعلی است


علاوه بر رایزنی باقری با طرفین چینی و روسی،  حسین امیرعبداللهیان هم از آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب با هدف تأمین منافع کشورهای طرف برجام خبر داد و از سکوت و کم‌کاری برخی از اعضای طرف این توافق انتقاد کرد.  وزیر امور خارجه کشورمان این موضع را در گفت‌وگوی تلفنی با «لوییجی دی‌مایو»، همتای ایتالیایی خود مطرح کرد. انتقادی که ناظر به این واقعیت بود که با خروج یکجانبه امریکا از برجام و اقدام متقابل ایران مبنی بر متوقف کردن مرحله به مرحله تعهدات برجامی‌اش، ناتوانی اروپا در مواجهه با تحریم‌های فرامرزی امریکا پدیدار شد. امری که در نهایت توافق هسته‌ای را در پرتگاه سقوط قرار داد و حالا ایران معتقد است مذاکرات پیش رو در صورتی می‌تواند نجات دهنده این توافق باشد که لغو مؤثر تحریم‌ها در دستور کار همه طرف‌ها قرار گیرد و رایزنی‌های پیش رو  به عادی‌سازی مناسبات تجاری خارجی ایران بینجامد. به گزارش «ایران»، امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی خود  با اشاره به موضوع مذاکرات پیش‌رو در وین تأکید کرد که تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده‌اند که امریکا مقصر اصلی و مسئول وضعیت فعلی است و  برخی طرف‌ها در رفتاری غیر مسئولانه با سکوت در مقابل زیاده‌خواهی امریکا، در پیش‌ آمدن شرایط غیر قابل قبول فعلی نقش داشته‌اند.  امیرعبداللهیان رویکرد دولت جدید ایران را عملگرا و نتیجه محور توصیف کرد و گفت: «برای رسیدن به یک توافق خوب آماده‌ایم.‌ این امر مستلزم بازگشت کامل طرف‌های مذاکراتی به تعهدات‌شان است.»