دیدار وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با خانواده آیت‌الله مصباح

عصر دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی با خانواده این عالم مجاهد انقلابی دیدار کرد. اسماعیلی در این جلسه با ابراز خرسندی و خشنودی از این دیدار گفت: رئیس جمهوری محترم پس از اطلاع سفر بنده به شهر مقدس قم، تأکید داشتند سلام و عرض ارادتشان را به بیت معظم آیت‌الله مصباح یزدی برسانم. او به نقش علامه مصباح در جریان انقلابی کشور اشاره کرد و گفت: ایشان نقش بسزایی در شکل‌گیری جریان انقلابی‌گری در کشور داشتند، اما به واسطه روحیه اخلاص و گمنامی که در ایشان بود، شاید عموم مردم از خدمات ایشان بی‌اطلاع باشند. بصیرت و انقلابی بودن ایشان حقیقتاً بی‌نظیر بود و ایشان نقش مؤثر و جدی در پاسخ به شبهات در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی داشتند. او افزود: رحلت ایشان واقعاً برای جریان انقلابی مایه تأسف و ناراحتی بود و کمبود ایشان در همه حوزه‌های علمی و فکری احساس می‌شود. علامه مصباح یزدی به معنای تام یک فیلسوف سیاسی بی‌نظیر جریان انقلابی بودند. ان‌شاءالله ما به عنوان شاگردان این مکتب بتوانیم در تبیین اندیشه‌های این عالم بزرگوار قدمی برداریم.
لزوم نمادسازی از چهره های بزرگ
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی رفته بود با بیان اینکه هر چه در مورد حاج قاسم سلیمانی بگوییم و انجام دهیم، کم گفته‌ایم، تأکید کرد: «حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شخصیت بین‌المللی و سردار جهانی مقاومت اسلامی مطرح و در جهان اسلام مورد تکریم ملل و فرهنگ‌های متنوع و متفاوت است. حاج قاسم برای ما بسیار اهمیت دارد چرا که مورد وثوق آحاد جامعه است و به عنوان یک نماد و مظهر ملی باعث انسجام اجتماعی گردیده است.»او افزود: «مهمترین وجه این‌گونه امور فرهنگی و هنری که با نام و یاد چهره‌های بزرگی همچون حاج قاسم برگزار می‌شود، نماد‌سازی از این شخصیت است که نیاز به هیچ بزرگنمایی ندارد و در واقع این شخصیت آنچنان بزرگ هست که مورد اعتنا و بهره‌برداری هنرمندان قرار گیرد.»
دکتر اسماعیلی در ادامه اضافه کرد: «در وصیتنامه شهید سلیمانی شاهدیم که ایشان خود را برای ولایت و وطن به مثابه یک «سرباز» می‌داند و مجموعه خصوصیات فردی و ابعاد شخصیتی او چنان است که برای اصحاب فرهنگ و هنر محل رجوع منشأ و خلق آثار هنری است که می‌بایست برای نسل‌های آتی بماند و روایت درست و صحیحی از این چهره ماندگار جبهه پایداری داشته باشیم.»


توسعه روابط فرهنگی با اتریش
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه 24 آبان ماه در دیدار با سفیر کشور اتریش در تهران هم بر توسعه روابط فرهنگی و هنری با این کشور تأکید و ابراز امیدواری کرد که در کنار فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی، فعالیت‌ها و روابط فرهنگی و هنری نیز بیش از پیش گسترش یابد.
محمد مهدی اسماعیلی در دیدار با ولف دیتریش هایم با اشاره به سابقه روابط فرهنگی ایران و اتریش، تصریح کرد: «در حال حاضر بخش فرهنگی سفارت اتریش در تهران فعالیت‌های متنوعی دارد و ما هم از فعالیت‌های فرهنگی و هنری این سفارتخانه در تهران استقبال می‌کنیم و انتظار داریم دولت اتریش هم فضای فعالیت‌های فرهنگی و هنری مناسب برای رایزنی فرهنگی و سفارتخانه ما در وین فراهم کند.»او با اشاره به ضرورت گفت‌وگوهای ادیان میان دو کشور ضمن استقبال از این گفت‌وگو‌ها میان ادیان دو کشور، همچنین برای گسترش همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های سینما، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی نیز ابراز امیدواری کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم و آیت‌الله ابراهیم رئیسی توجه ویژه‌ای به گسترش تعاملات فرهنگی و هنری با دیگر کشورها دارند، اظهار داشت: «ایشان گسترش تعاملات فرهنگی و هنری با دیگر کشورها را مقدمه سایر تعاملات در بخش‌های اقتصادی و سیاسی می‌دانند. با این رویکرد انتظار داریم بر اساس تفاهمنامه‌های موجود این سیاست را اجرایی کنیم و اگر در حوزه‌‌هایی به تفاهم جدید برای گسترش تبادلات فرهنگی و هنری دو طرف نیاز است، آمادگی امضای تفاهمنامه را داریم.»