دوباره تجدید

 سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت، به سینه دومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش هم دست رد زدند. مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف، پنج رأی ممتنع، از مجموع ۲۶۰ آرای مأخوذه از سوی نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش رد صلاحیت شد. طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی رئیس‌جمهور تنها یک‌بار می‌تواند برای یک وزارتخانه سرپرست تعیین کند. معنی این اصل آن است که هیچ وزارتخانه‌ای بیش از سه ماه نمی‌تواند با سرپرست اداره شود. هم اکنون ۸۳ روز از معرفی علیرضا کاظمی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد و طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور تنها یک هفته دیگر برای معرفی گزینه مورد نظر جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش فرصت دارد. بگذریم از اینکه نزدیک به سه ماه است یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور که سرنوشت و آینده بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز را بر عهده دارد و به واسطه بحران کرونا به اندازه کافی آسیب دیده، با انتخاب گزینه‌های نامناسب، بدون وزیر مانده‌است. حالا باید دید رئیس‌جمهور که در ۸۳ روز گذشته نتوانسته گزینه مطلوبی را برای نشستن بر کرسی وزارت آموزش و پرورش معرفی کند می‌تواند ظرف یک هفته آینده فرد مناسبی به مجلس بیاورد یا مجبور خواهد شد برای انتخاب گزینه مناسب مهلت بیشتری از رهبر انقلاب دریافت کند. بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز و ۸۵۰ هزار معلم سرنوشت‌شان به انتخاب وزیر آموزش و پرورش وابسته است. آموزش و پرورش و درس و مدرسه دانش‌آموزان یکی از حوزه‌هایی است که در دوران اپیدمی کرونا بیش از هر دستگاه و حوزه دیگری آسیب‌دیده است. اجبار یک باره آموزش مجازی و آموزش از راه دور برای در امان ماندن جان و سلامت معلم‌ها و دانش‌آموزان آن هم بدون فراهم‌بودن زیرساخت‌های لازم و آمادگی معلمان و دانش‌آموزان برای این شیوه آموزشی در عمل موجب شد تا دو سال اخیر به یکی از پرچالش‌ترین دوران‌های تاریخ آموزش و پرورش کشور تبدیل شود. در چنین شرایطی از دولت سیزدهم انتظار می‌رفت تا با انتخاب فردی مسلط به امور، آگاه به وضعیت کنونی و با برنامه برای این وزارتخانه، وضعیت نا‌بسامان آموزش و پرورش را سر و سامانی بدهد. وزارتخانه‌ای که یکی از زیربنایی‌ترین وزارتخانه‌های کشور است و مسئولیت تربیت نسل فردا را به عهده دارد، اما تاکنون دو گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس برای تصدی مسئولیت این وزارتخانه گزینه‌هایی ضعیف بوده‌اند که در نهایت نتوانستند اعتماد نمایندگان مردم را به خود جلب کنند. رئیسی: شایستگی، محور انتخاب وزرا است نه رفاقت و قرابت
روز گذشته صحن علنی بهارستان محل مناقشه موافقان و مخالفان مسعود فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بود؛ مناقشه‌ای که در نهایت مخالفان فیاضی پیروز آن بودند.
سید ابراهیم رئیسی در نشست علنی روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ماه مجلس شورای اسلامی و در جریان دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مهلت قانونی به مجلس معرفی شد، ادامه داد: «۸۳ روز پیش نیز پشت این تریبون مقدس درباره فرآیند انتخاب وزرا توضیح دادم. شایستگی، محور انتخاب وزرا است و رفاقت، قرابت و فشار‌های برخی رسانه‌ها هیچ‌کدام موجب معرفی فرد نمی‌شود.»
رئیسی با اشاره به حساسیت نمایندگان، فرهنگیان و دولت نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: فسادستیزی، روحیه تعاملی، کارآمدی و روحیه تحولی از جمله شرایطی بود که برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید محقق می‌شد. من با آقای فیاضی صحبت و مصاحبه داشتم، همچنین دوستان مورد اعتماد نیز صلاحیت ایشان را مورد بررسی قرار دادند. وزرای پیشین آموزش و پرورش نیز اعلام کردند که دکتر فیاضی فرد باصلاحیتی است.»


رئیس‌جمهور تصریح کرد: «ممکن است افرادی از اقوام و خویشان باشند، اما دستاورد‌های خودشان نیز در زندگی مورد توجه است به همان میزان که مسئولیت دادن به افراد توصیه شده، بی‌عدالتی است، بی‌توجهی به دستاورد‌های زندگی افراد نیز بی‌عدالتی محسوب می‌شود.»
به گفته رئیس‌جمهور فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد. وی سال‌ها معلم آموزشی و معلم پرورشی بوده و با محتوای درسی آشنا است. همچنین بسته‌های یادگیری و فیلم‌های آموزشی را می‌شناسد. فیاضی در ستاد آموزش و پرورش، مدیر کل بوده و با زیرساخت‌های مربوط به نوسازی در آموزش و پرورش و آموزش مجازی شناخت دارد و در سال ۹۸ ایشان سامانه رشد را طراحی کرده‌است.
از نگاه رئیسی فیاضی تحول‌گرا است و برنامه قابل دفاع دارد و بر اساس نظر کارشناسان این برنامه‌ها با سیاست‌های کلی، سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی منطبق است.
پس از توضیحات رئیس‌جمهور نوبت به صحبت‌های موافقان و مخالفان فیاضی رسید. تحول‌گرایی، سابقه مدیریت و برنامه عملیاتی، استدلال موافقان
علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در موافقت با فیاضی گفت: «وی در چهار معاونت آموزش و پرورش سابقه اجرایی دارد و از معدود وزرای پیشنهادی است که در زمینه گام دوم انقلاب برنامه عملیاتی ارائه کرده‌است. همچنین در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان به طور روشن و شفاف برنامه عملیاتی ارائه کرده‌است.»
زهره الهیان، نماینده مردم تهران هم در تأیید فیاضی گفت: «آقای فیاضی در ساختار آموزش و پرورش تجربه مدیرکلی دارند و هفت سال سابقه تدریس داشته و افق و چشم‌انداز‌هایی را برای آموزش و پرورش تدوین کرده‌است. برنامه ۴۰ صفحه‌ای تدوین شده توسط ایشان به معنای ختم سند ۲۰۳۰ است و این یعنی پرونده ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش بسته می‌شود و موج تخریب در رسانه‌های بیگانه نشان می‌دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته‌است.»
ار نگاه عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد هم وزیر پیشنهادی به مشکلات مسلط است و راه‌حل رفع آن‌ها را دارد.
موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم در موافقت با فیاضی تأکید کرد: «شجاعت در تصمیم‌گیری از شاخص‌های برجسته وزیر پیشنهادی است و مجلس باید به نظر کارشناسی دولت در این خصوص اعتماد کند.» نداشتن سابقه و برنامه‌ریزی بر خلاف قانون اساسی، استدلال مخالفان
مخالفان وزیر شدن فیاضی هم برای این مخالفت استدلال‌های خود را داشتند.
سید کاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با انتقاد از عدم‌انتخاب وزیر پیشنهادی از بدنه وزارت آموزش و پرورش گفت: «متأسفانه خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت قرار ندارند.» احمد محرم‌زاده یخفروزان، نماینده مردم اهر و هریس هم با تأکید بر اینکه آموزش خصوصی و پولی خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است، افزود: «برنامه شما برای ارتقای این بخش ناقض قانون است، همچنین تأکید بر تقویت بسته‌های کمک درسی دارید که این موضوع مافیای آموزش و پرورش را تقویت می‌کند.»
محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با انتقاد از عدم ارائه برنامه‌های عملیاتی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرد: «اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارشی در مخالفت با آقای فیاضی قرائت کرد، در نتیجه اخذ استعلامات و با نگاه دقیق به مدارک تحصیلی ایشان بوده‌است، چراکه ما مدیری می‌خواهیم که در دستگاه عظیم آموزش و پرورش تحول ایجاد کند، ضمن اینکه در شرایطی که یک مدیر مدرسه باید از سابقه پنج ساله معاونت در مدارس برخوردار باشد، چطور وزیر پیشنهادی این وزارتخانه می‌تواند غیر از جنس این خانواده باشد.»
به گفته وی در فضای مجازی و رسانه‌ها بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی مطرح شده که باید توسط وی پاسخ داده‌شود و از جامعه ابهام‌زدایی شود تا مجلس به یک تصمیم منطقی برسد.
محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس هم با اشاره به اینکه فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده و حتی مدیرعامل نیز نبوده‌است، گفت: «به یقین این انتخاب معلمان را دلسرد خواهد کرد و توهین و دهن‌کجی به آموزش و پرورش می‌شود.»
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: «متأسفانه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب یک معلم با کرامت انتخاب نکردیم که کرامت معلمان را حفظ کند، این در حالی است که ما در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم و سند تحول بهترین برنامه برای آن است، اما کسی برای سکانداری این وزارتخانه مهم معرفی‌شده که حتی یک روز کار اجرایی نکرده‌است.»
رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون نظر نهایی کمیسیون متبوعش در رابطه با تصدی فیاضی بر وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد که این کمیسیون با اکثریت آرا، مخالف وزیر شدن فیاضی است.
طبق این گزارش و بر اساس استعلام صورت گرفته از وزارت علوم مدرک کارشناسی فیاضی مورد تأیید قرار گرفته ولی وی فاقد مدرک دکتری است. همچنین در بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی به‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص‌های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده‌است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست. فیاضی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد.
بنابراین با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی فیاضی برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آرا، مخالفت نمود. دفاعیات وزیر پیشنهادی
مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی هم در جلسه علنی مجلس در تشریح برنامه‌های خود با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در هر کشور آینه تمام‌نمای آینده آن کشور است، خاطر نشان کرد: «من مدیری تحولگرا هستم و نقشه راهم سند تحول بنیادین است. موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستم و مجلس سالانه و براساس ماده ۲۳۵ آیین‌نامه داخلی باید از من توضیح و گزارش بخواهد.»
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تشریح راهکار ساماندهی مشکلات آموزشی مناطق محروم توضیح داد: «برنامه دارم که قرارگاه محرومیت‌زدایی ایجاد و دستیار ویژه منصوب کنم تا این دستیار در شورای معاونان حضور یابد و مطالب را اداره کند.»
فیاضی در ادامه با تأکید بر اینکه در موضوعات تحولی، نوک پیکان باید به سمت ارتقای آموزش و تحول آن باشد، عنوان کرد: «ما برای این موضوع ۱۰ راهبرد را در نظر گرفته‌ایم که موضوع نخست آن تمرکززدایی است به نحوی که باید استان‌ها را که در این حوزه بسیار توانمند هستند، ببینیم و باید اجازه دهیم استان خود را اداره کند و نباید نگاه از بالا به پایین باشد، بلکه باید از پایین به بالا باشد.»
وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در کلاس درس بیان داشت: «این تحول نیاز به یک شبکه دارد تا مدیریت انجام شود، بنابراین باید شبکه‌ای از معلمان متخصص، خلاق و جوان ایجاد و به آن‌ها تفویض اختیار شود. استفاده از فناوری اطلاعات و آموزش مجازی نیز بسیار مهم است و باید هدایت درسی به این سمت باشد همچنین اصلاح ساختار نیاز به اجرای سند تحول دارد.» ۷ سال سابقه تدریس در مدرسه پدر!
وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم در ادامه به پاسخگویی نسبت به برخی سؤالات نمایندگان پرداخت و درباره عدم فعالیت در مدرسه عنوان کرد: «من در مدرسه ملاصدرای منطقه ۷ که پدرم آن را مدیریت می‌کرد، حضور داشتم و تدریس کرده‌ام.»
فیاضی در ادامه با اشاره به چهار سال فعالیت در حوزه آموزش و سه سال فعالیت در حوزه پرورش گفت: «سه سال و نیم مدیر عامل کانون اندیشه جوان بودم که مرجعیت فکری برای تشکل‌های دانشگاهی را پیگیری می‌کرد و در حوزه ستاد نیز سه سال و نیم مدیر کل یکی از معاونت‌های وزارتخانه آموزش و پرورش بوده ام.»
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ضمن اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص مدرک تحصیلی خود گفت: «کمیسیونی در وزارت علوم وجود دارد به نام کمیسیون نخبگان بدون مدرک، در شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی در سال ۱۳۸۱ تصویب شده که براساس آن ضوابط کلی ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی تعیین می‌شود. در این قانون آمده‌است دانشمندان، محققان و متخصصان رشته‌های زبان و ادبیات، هنر و معماری، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحب‌نظر شهرت دارند یا صاحب آثار، تحقیقات و تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزه‌های علمیه که سطوح عالی را گذرانده باشند، می‌توانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب مربی یا استادیاری دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی انتخاب شوند.»
فیاضی با اشاره به اینکه ۲۵ سال طلبگی کردم و آیت‌الله رشاد به عنوان رئیس حوزه علمیه و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این شایستگی را در من دیدند که می‌توانم در کسوت هیئت علمی خدمت کنم و من را به کمیسیون نخبگان بدون مدرک معرفی کردند، ادامه داد: «در کمیسیون مذکور به عنوان استادیار قبول شدم و مقرر شد دستورالعمل اجرا شود. براساس دستورالعمل باید در دو آزمون جامع قبول و رساله‌ای را نیز تهیه و تألیف می‌کردم.» دفاعیاتی که قابل‌قبول نبود
اظهارات و دفاعیات وزیر پیشنهادی، اما نمایندگان را قانع نکرد. در نهایت سعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف، پنج رأی ممتنع و از مجموع ۲۶۰ آرای مأخوذه از سوی نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش رد صلاحیت شد.
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «در دو دوره دولت‌های قبل طی ۱۶ سال، همیشه وزیر آموزش و پرورش در رأی‌گیری‌های اولیه دولت‌ها دچار چالش شده و متأسفانه این مهم‌ترین وزارتخانه تغییرات بسیاری در حوزه وزیر داشته‌است و این موضوع، به کشور و هم به آموزش و پرورش آسیب می‌زند.» وی از رئیس‌جمهور خواست تا در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند؛ چراکه وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و کلیدی است. مهلتی یک هفته‌ای
حالا فقط یک هفته زمان برای معرفی وزیر پیشنهادی بعدی باقی است. طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی رئیس‌جمهور تنها یک‌بار می‌تواند برای یک وزارتخانه سرپرست تعیین کند و اگر در مهلت مقرر وزیر معرفی نشود، این مدت با اذن رهبری قابل تمدید است. سوی دیگر این ماجرا هم بلاتکلیفی ۱۵ میلیون دانش‌آموزی است که بحران کرونا شرایط تحصیلی‌شان را بحرانی کرده‌است.