اول لغو تحريم‌ها؛ دوم، توافق

آرمان ملی: توافق برجام هر چند که با چالش‌هایی روبه‌رو است و تروئیکای اروپایی و ایالات متحده آمریکا هر از چندی با اظهارات متناقض شرایط پیش از مذاکرات را برای رسیدن به توافقی مطلوب و هدفمنـــد در هاله‌ای از ابهام می‌برند اما در همین راستا  و در جهت معکوس چین و روسیـــه  چنـــدی است که در راســتای همگرایی مواضعی با ایران رویکردهایی همراستا با تهران اتخاذ می‌کنند و  همین موضوع نیز باعث شده تا دیگر طرفین برجام نیز به لزوم احیای برجام در مذاکرات پیش رو  و رسیدن به توافقی مطلوب طرفین تاکید داشته باشند. چنانکه رئیس‌جمهور روسیه با حمایت از حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای ابراز امیدواری کرده است در مذاکرات آینده، طرف‌ها، اراده سیاسی کافی برای خروج از شرایط فعلی را داشته باشند. آنچه مسلم است طرفین برجام موضع خود را نسبت به برجام و مذاکرات پیش رو مشخص کرده‌اند و تا حدود زیادی مشخص است که هر طرف با چه رویکردی به مذاکرات وین قدم خواهد گذاشت. طرف اروپایی تاکید دارد که از همان نقطه‌ای که مذاکرات تمام شد، گفت و گوها از همان نقطه شروع شود، اما طرف ایرانی معتقد است که الزاما نباید اینگونه باشد و باید یک نگاه سریع و گذرا به مباحث شود. چین و روسیه نیز بیش از تاکید بر مذاکرات شکلی به محتوای مذاکرات و رسیدن به توافق می‌اندیشند. در شرایطی که مذاکرات برای احیای برجام از ۸ آذرماه آغاز خواهد شد و طرفین از هم اکنون  خود را برای حضور در مذاکرات آماده می‌کنند باید دید شرایط و زمان تا آغاز مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت و چه متغیرهایی در آستانه مذاکرات احیای برجام بر مذاکرات وین تاثیرگذار خواهند بود. سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران  و پس از آن نشست شورای حکام می‌تواند از مسائلی باشند که مذاکرات را در حد و اندازه خود تحت‌الشعاع قرار دهند.
  نشست 3 جانبه 
شامگاه دوشنبه بود که علی باقری، سرگئی ریابکوف و ما ژائوسو معاونین وزرای خارجه ایران، روسیه و چین در ارتباط مجازی از طریق ویدئو کنفرانس درباره مذاکرات پیش رو برای لغو تحریم‌ها به گفت و گو پرداختند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این ارتباط ویدئویی با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری خلق چین و همسویی مواضع سه کشور در موضوعات مختلف بین‌المللی، سیاست اصولی سه کشور در ترویج چندجانبه گرایی، مقابله با یکجانبه گرایی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، هزینه مقابله با یکجانبه گرایی است. باقری ضرورت لغو کلیه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدامات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت قابل راستی آزمایی و در راستای انتفاع اقتصادی ایران از عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را شرط لازم موفقیت مذاکرات پیش رو برشمرد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به رایزنی‌های اخیر در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا در خصوص مذاکرات آتی اظهار داشت: لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یک ضرورت و اولویت اصلی مذاکرات پیش رو است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی هم نوشت:« نشست مجازی مفیدی با شرکای چینی و روسی داشتم؛ با تأکید بر همسویی سه کشور در مقابله با یکجانبه‌گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات پیش رو، مجددا تصریح شد آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند.» این در حالی است که معاونان وزیران امور خارجه روسیه و چین نیز در این تماس ویدئویی ضمن تاکید بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها میان سه کشور در موضوعات مختلف، اقدام یکجانبه آمریکا در نقض توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها بر ضد ایران را عامل اصلی بروز مشکلات موجود بر سر راه اجرای توافق ایران و پنج به علاوه یک دانستند. 
  گزارش آخرین نتایج مذاکرات 


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که رئیس تیم مذاکره کننده گزارشی از نتایج سفر خود به اروپا به نمایندگان ارائه کرد. محمود عباس زاده مشکینی در توضیح جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: این جلسه با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان تشکیل شد.  عباس زاده مشکینی ادامه داد: همچنین علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده گزارشی از نتایج سفر خود به اروپا به نمایندگان ارائه کرد.
  تعامل با ایران و روسیه 
وزارت امـــور خارجه چیـــــن در بیانیه‌ای به محورهای نشست سه‌جانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران، روسیه و چین اشاره کرد که موضوع احیای توافق هسته‌ای از طریق مذاکرات وین از محورهای اصلی آن بوده است. وزارت امور خارجه چین در این بیانیه نوشت: روز 15 نوامبر، ما ژائو معاون وزیر امور خارجه چین نشستی در قالب ویدی وکنفرانس با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران داشت. طرفین در این نشست تبادل نظر عمیقی درباره مسأله هسته‌ای ایران داشتند و به اتفاق نظر گسترده‌ای دست یافتند. طبق این بیانیه، چین، روسیه و ایران هماهنگی و تعامل را برای اطمینان از این که مذاکرات ازسرگیری احیای توافق هسته‌ای در مسیر درستی پیش برود و برای رسیدن به نتایجی مثبت در اسرع وقت، تقویت خواهند کرد.