آموزش و پرورش همچنان بدون وزیر ماند مجلس به «فیاضی» رای اعتماد نداد

در نشست دیروز مجلس شورای اسلامی، ابراهیم رئیسی برای دفاع از کانامه و برنامه مسعود فیاضی وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش به مجلس رفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.
به گزارش فرارو، مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند.
فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است. پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.


در نشست امروز مجلس شورای اسلامی ابراهیم رئیسی برای دفاع از کارنامه و برنامه مسعود فیاضی وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش به مجلس رفت.
در این جلسه موافقان و مخالفان برنامه های و کارنامه وزیر پیشنهادی را به چالش کشیدند. کمیسیون آموزش مجلس نیز با گزینه پیشنهادی دولت مخالفت کرده بود.
فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران است که این موضوع حواشی زیادی را ایجاد کرد.
مهمترین انتقادات از «فیاضی»
سابقه کم و عدم تجربه در حوزه آموزش و پرورش بیشترین انتقادات از وزیر پیشنهادی را در پی داشت.
کاظم دلخوش عضو کمیسیون قضایی مجلس در مخالفت با فیاضی گفت: «آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب است. شما چطور می خواهید رتبه بندی معلمان را حل کنید؟ شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می دانید که مطرح کردید؟ شما غیرانتفاعی خواندید و در دفاعیه خودتان حتی یک کلمه از آن نگفتید. در برنامه پنجم ۱۰ درصد برای مدارس غیر انتفاعی پیش بینی شده، شما یک کلمه از درآمدهای این محل مطلبی ارائه نکردید. در برنامه هایتان اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارید. شما می خواهید وزیر شوید، تجربه و تخصص ندارید، معلم نبودید، فرهنگی نبودید و در مرکز پژوهش های مجلس مدتی کار کردید، برای چه پذیرفتید؟»
مدرک تحصیلی فیاضی هم مورد بحث قرار گرفت. محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس در این رابطه گفت: «گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مدرک تحصیلی ایشان ارائه کرده مستند به استعلامات رسمی است و حرف شخصی کسی نیست و ما برای انتخاب یک مدیر مدرسه در آموزش و پرورش چندین شرط در نظر می‌گیریم، وزیر آموزش و پرورش نیز باید از جنس خانواده فرهنگیان باشد. در فضای مجازی و رسانه‌ای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار می‌رود وزیر به آن پاسخ دهد.»
احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شالوده و پایه همه امور از آموزش و پرورش شروع می‌شود و مدیران آینده کشور از آموزش و پرورش تربیت می‌شوند، خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: شما در سوابق‌تان گفته‌اید که 7 سال مدیر آموزشی و پرورشی بوده‌اید؛ شما مدیر کدام مدرسه تهران بوده‌اید و چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد تحت پوشش وزارت علوم نیست؟
محرم‌زاده ادامه داد:‌ عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفته‌اید؟ طرح شما برای مشارکت بخش غیردولتی در تامین نیازهای آموزش و پرورش چیست؟ شما از انجام مطالعات تمهیدی در رتبه بندی معلمان نام برده‌اید؛ در این مطالعات چه نتیجه‌ای به دست آمده و نتیجه این پژوهش کجا منتشر شده است؟
عضو مجمع نماینده آذربایجان شرقی در مجلس همچنین خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «تحصیلات شما صرفا در حوزه فقه است که در جای خودش ارزش دارد اما تخصص شما در حوزه مدیریت مهدکودک و مدیریت بودجه که نام برده‌اید، چیست؟ به نظر شما چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا به حال اجرایی نشده و پیشنهاد‌ات اصلاحی شما برای به‌روز کردن این سند چیست؟»
پاسخ مدافعان فیاضی به انتقادات از او
اما موافقان معتقد بودند که وزیر پیشنهادی برای حل مشکلات وزارتخانه راه حل دارد. عباس گودرزی نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی در فضای مجازی به دنبال مهندسی کردن ذهن مسئولان هستند، گفت که فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبوده اما در این وزارتخانه مامور به خدمت بوده و برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد.
او در دفاع از فیاضی گفت: «زمانی که نامه رئیس جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از یکی از این همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیده‌اید و یا با او صحبت کرده‌اید که مخالفت می‌کنید؟ پاسخ منفی داد و بیان کرد که فیاضی از بدنه آموزش و پرورش نیست. به او گفتم که مگر ما نمایندگان از همان ابتدا وکیل مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام می‌دهیم. پس نه تایید و نه رد کن، بلکه اجازه بده فیاضی برنامه‌هایش را توضیح دهد و حرف‌هایش را بشنو.»
این بخش از سخنان این نماینده با فریاد اعتراض «دو دو» دیگر نمایندگان همراه بود.
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس نیز از موافقان وزیر پیشنهادی بود. غضنفر آبادی در دفاع از فیاضی گفت شبکه‌های معاند، مروجین سند ۲۰۳۰ اختلاس گران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده به تخریب فیاضی پرداخته‌اند.
غضنفر آبادی افزود: «به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است.»
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم مدافع دیگری وزیر پیشنهادی بود. او در دفاع از فیاضی گفت: «باید مدیری پاکدست، ضد فساد، انقلابی و جهادی بگذاریم که رویکرد و تحولی را به اجرا در بیاورد. باید به تفکر راهبردی ایشان فرصت بدهیم که بتواند تحول ایجاد کند. گذاشتن افراد باتجربه ولی تکراری معنایش استمرار وضع موجود آموزش و پرورش است که چالش و بحران‌های متعددی را با خود به همراه دارد.»
این نماینده مجلس اضافه کرد: در فضای مجازی مسائل غیرمنصفانه درباره ایشان مطرح می‌شود، برادر داماد را مطرح می‌کنند ولی نگفتند او برادر شهید هم هست و به واسطه تواضعش آن را در رزومه خود نیاورده است. او برای سند تحول برنامه دارد که البته فرصت نشد در کمیسیون آموزش و تحقیقات و صحن مجلس آن را ارائه دهد.
این نماینده تهران در مجلس افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اینترنت و سیم کارت پارک دانش آموزان برنامه دارد.
دفاع رئیسی از فیاضی
اما در ابتدای جلسه ابراهیم رئیسی به دفاع از مسعود فیاضی پرداخت و گفت که فیاضی را از میان 20 گزینه انتخاب کرده است. او گفت: «خودم نیز چند بار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و اینکه وزرای اسبق آموزش و پرورش هم ایشان را با صلاحیت اعلام کرده‌اند، به دلیل شناخت از آموزش و پرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده است .»
رئیسی همچنین با اشاره ضمنی به برخی انتقادات در خصوص خویشاوندی وزیر پیشنهادی با برخی مسئولان تصریح کرد: ممکن است افرادی با هم خویشاوند باشند ولی دستاوردهای زندگی خود آنها اهمیت دارد؛‌ اگر قرار بر بی‌توجهی به شایستگی‌ها و دستاوردهای افراد باشد این هم بی‌عدالتی است.
او تاکید کرد: توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست و آنچه مهم است این است که افراد شایستگی‌های لازم را داشته باشند.
رئیسی در دفاع از فیاضی ادامه داد: «آقای فیاضی علاوه بر شناخت نسبت به آموزش و پرورش و داشتن برنامه، تحول‌گرا نیز است؛ روحیه تحولی بسیار مهم است وگرنه همین وضع موجود رقم می‌خورد که هم معلمان گلایه‌مند هستند و هم خانواده‌های دانش‌آموزان.»
درخواست قالیباف از رئیسی
با وجود توضیحات رئیس جمهوری و وزیر پیشنهادی مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بعد از عدم رای نمایندگان به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: «از آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری می‌خواهم که در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.»
او افزود: وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و کلیدی است و حالا که رای گیری تمام شد این موضوع را می‌گویم که در دو دوره دولت‌های قبل طی 16 سال، همیشه وزیر آموزش و پرورش در رای‌گیری‌های اولیه دولت‌ها دچار چالش شده و متاسفانه این مهم ‌ترین وزارتخانه تغییرات بسیاری در حوزه وزیر داشته است و این موضوع، به کشور و هم به آموزش و پرورش آسیب می‌زند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «ان‌شاء‌الله آقای رئیسی، وزیر پیشنهادی بعدی را در کمترین زمان معرفی کند تا ان‌شاء الله مجلس هم بتواند بررسی‌های خود را انجام دهد.»
سایر اخبار این روزنامه