ترور ساختگی، الکاظمی را از دور خارج کرد!


آفتاب یزد - رضا بردستانی: «عربی۲۱» در گزارشی درباره افراد نزدیک به تصدی پست نخست‌وزیری عراق پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی دهم اکتبر نوشت: طبق گزارش رسانه‌های عراق مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نام حیدر العبادی را برای تصدی پست نخست وزیری دولت جدید عراق پیشنهاد کرده است اما این درصورتی است که هیئت هماهنگی شیعیان عراق، موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان» که متشکل از احزاب سیاسی شیعه است با تمدید دوره نخست وزیری مصطفی الکاظمی موافقت نکنند. این موضوع طی تماسی که هفته گذشته میان صدر و العبادی صورت گرفت، مطرح شد؛ چراکه العبادی درصدد است تا میان احزاب چارچوب هماهنگی و مقتدی صدر برای پایان دادن به بحران انتخابات میانجیگری کند. طبق گزارش شبکه «یو. تی. وی» عراق
به نقل از منابع سیاسی، صدر در این تماس خطاب به العبادی گفت: اگر چارچوب هماهنگی شیعیان نامزدی مصطفی الکاظمی را برای دور دوم نپذیرد راه دوری نمی‌روم و تو نامزد ما برای ریاست دولت بعدی هستید و این موضوع را برای نیروهای چارچوب مطرح کنید.
در پی اختلافات میان احزاب مطرح شد
> ایده تشکیل دولت توافقی موقت در عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام


در پی اختلافات پیرامون تشکیل دولت جدید در عراق برخی از گروه‌های سیاسی این کشور پیشنهاد کرده‌اند یک دولت توافقی موقت تشکیل و سپس انتخابات پارلمانی زودهنگام جدیدی برگزار شود، موضوعی که محمدصالح صدقیان، کارشناس آگاه به مسائل عراق در گفتگو با آفتاب یزد آن را مردود شمرده می‌گوید: «انتخاباتی که برگزار شد و همچنان بر سر آن مناقشه وجود دارد، زودهنگام بود پس یا این انتخابات باید به نتیجه برسد یا این که انتخاباتی دیگر برگزار شود در غیر اینصورت مسئله‌ی دولت توافقی موقت نه در قانون برای آن راهکاری اندیشیده شده و نه ممکن است.»
این گفته‌ی صدقیان در حالی است که «سومریه نیوز» می‌نویسد: با وجود نهایی شدن نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر برگزار شد، گروه‌های سیاسی تا به امروز نتوانسته‌اند در مورد تشکیل دولت جدید به تفاهم برسند اما برخی از این گروه‌ها با وجود اختلاف نظر، پیشنهاداتی را برای برون رفت از بحران سیاسی که از پنج هفته پیش دامنگیر کشور شده، مطرح کرده‌اند. رحیم العبودی از رهبران جریان الحکمه از ایده تشکیل دولت توافقی و موقت خبر داد که وظیفه‌اش برگزاری انتخابات زودهنگام جدید با هدف برون رفت از بحران سیاسی فعلی است. وی تاکید کرد، همه گروه‌های سیاسی باید جهت دستیابی به راه حلی برای این بحران با هم گفتگو کنند. اختلافات فعلی مربوط به اعتراض به نتایج انتخابات است.
> وضعیتی که علی رغم همه‌ی تهدیدها، فرصت است
محمدصالح صدقیان در گفتگو با آفتاب یزد ضمن بررسی آخرین رویدادهای سیاسی در عراق خاطرنشان می‌کند: وضعیت عراق فرصتی برای همه گروه‌های عراقی است و اکنون مذاکراتی بین همه گروه‌های عراق اعم از شیعی، سنی و کردی است. در داخل گروه‌ها هم مذاکرات پیچیده‌ای وجود دارد و تا الان هیچ چیز مشخص نیست. نه درباره نخست وزیری نه درباره رئیس مجلس و نه در مورد رئیس جمهور. به نظر من اکنون فرصت خوبی است چون همه گروه‌ها منتظر نتیجه کمیسیون انتخاباتی هستند.
> شمارش دستی نتیجه را تغییر نخواهد داد!
صدقیان تاکید می‌کند: همه این گروه‌ها هم می‌دانند از این شمارش دستی هم نتایج عجیب و غریبی به دست نخواهد آمد. اما در مورد گزینه‌هایی که مطرح است قبل از انتخابات معتقد بودم که آقای مصطفی الکاظمی گزینه خوبی برای نخست وزیری نخواهد بود الان هم چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد وی به هیچ عنوان در نخست وزیری نخواهد ماند:
- اولا در مسئله انتخابات تمام این حاشیه‌ها به آقای الکاظمی ربط داده شد و تمام کاسه کوزه‌ها سر او شکست و خود دولت الکاظمی اکنون متهم است که خودش پشت همه این تقلب‌ها بوده است.
- مسئله دوم کشته شدن دو نفر از اعتراض‌کنندگان به جریان انتخابات است و نیروهای زیر نظر آقای الکاظمی مسئول این اتفاق هستند.
- مسئله سوم جریان ترور آقای کاظمی است که حرف و حدیث‌های بسیاری در عراق به دنبال داشت و بسیاری آن را ساختگی قلمداد کردند که این مسئله هم به نفع او نبود. لذا فکر می‌کنم اگر آقای کاظمی شانس کمی برای نخست وزیری داشت الان دیگر هیچ شانسی ندارد.
> گزینه‌های جدی نخست وزیری از عبادی تا عیدانی
این کارشناس مسائل خاورمیانه در واکنش به: «واما گزینه‌های دیگر؟» اظهار می‌دارد: اکنون گزینه‌هایی مانند حیدر العبادی، اسعد العیدانی، قاسم الاعرجی و...مطرح هستند. تا به الان احزاب شیعه به نتیجه قاطع نرسیدند. معتقدم دو گزینه حیدر العبادی و اسعد العیدانی قویتر از دیگران هستند و شانس اسعدالعیدانی به چند دلیل بیشتر است:
- اول اینکه وی با همه گروه‌ها رابطه خوبی دارد و با گروه‌های خارج از عراق مانند ایران، کشورهای عربی و آمریکا روابط خوبی دارد و در کارهای اجرایی که در بصره استاندار این شهر بود عملکرد خوبی داشت.
- به لحاظ فساد مالی و مدیریتی هم در مورد او چیزی مطرح نشده لذا فکر می‌کنم شانس عیدانی بیشتر از دیگران است.
> تشکیل دولت توافقی موقت در عراق مردود است!
محمدصالح صدقیان ضمن غیرقانونی شمردن دولت موقت برای برگزاری انتخابات زودهنگام می‌گوید: اگر درباره تشکیل دولت توافقی بخواهیم صحبت کنیم یا روی دولت اکثریت سیاسی بحث جداگانه‌ای است. هنوز در عراق هیچ کدام از گروه‌ها با هم به یک نتیجه مشترک نرسیده‌اند که دولت توافقی باشد یا ائتلافی یا اکثریت. آقای مقتدی صدر موافق دولت اکثریت سیاسی است و معتقد است که آن‌ها به عنوان اکثریت سیاسی بهتر می‌توانند عراق را مدیریت کنند. اما دیگران عکس العملی نشان ندادند. بعید می‌دانم که یک گروه بتواند اکثریت سیاسی تشکیل دهد. حالا چه مقتدی صدر باشد چه نوری المالکی. لذا با توجه به وضعیت کنونی عراق دولت توافقی بهترین گزینه است و یک گزینه واقع گراست.
وی در ادامه تاکید می‌کند: دولت موقت را کلا رد می‌کنیم چون اصلا قانون چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. انتخاباتی که دهم اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد زود هنگام بود. اصل انتخابات ماه چهارم سال ۲۰۲۲ بود که تقریبا یک سال زودتر برگزار شد. لذا گزینه دولت موقت اصلا مطرح نیست.
صدقیان متذکر می‌شود: مسئله‌ای که شما عنوان می‌کنید یعنی دولت بدون برگزاری انتخابات تشکیل شود مانند دولت آقای کاظمی. یا مثل دولت آقای نجیب میقاتی در لبنان. اما وقتی انتخابات برگزار می‌شود دیگر دولت موقت معنی ندارد.
> حمله پهبادی گروه‌ها را به هم نزدیک‌تر کرد
این کارشناس روابط بین‌الملل می‌افزاید: الان داخل عراق مجلس تلفیقیه داریم که این مجلس از دولت قانون، الفتح و دولت عمار حکیم تشکیل شده است. برخی از مستقلین هم حضور دارند. آقای صدر هم جزء این گروه می‌باشد منتها الان فاصله‌ای از این گروه
گرفته است. این مجلس قبل از انتخابات برای اجماع نظر شیعیان تشکیل شد. وقتی صدر ۷۳ کرسی در مجلس به دست آورد قدری از مجلس فاصله گرفت و خود را بالاتر از دیگران می‌بیند و می‌خواهد به گروه‌های دیگر فشار آورد. برخی از دیگر افراد به لحاظ سیاسی سنگین وزن‌تر از صدر هستند. صدر از لحاظ مردمی جایگاه بهتری دارد اما به لحاظ سیاسی خیر. در سه روز آخر آقای عمارحکیم پیشنهادی به مجلس تلفیقیه داده که همین پیشنهاد را به آقای صدر هم داده و گفته است تشکیل دولت مبتنی به آرا مردم است. گروه‌هایی که در تلفیقیه هستند کل آرایی که جمع کردند دو میلیون و اندی است آقای صدر که با ۷۳ کرسی پیروز شد جمعا ۸۵۰ هزار رای برای این ۷۳ کرسی آورد. آقای حکیم هم می‌گوید ما به آرا مردم استناد می‌کنیم. بعید می‌دانم که آقای صدر آن را قبول کند.
> دولت اکثریت سیاسی به نفع آینده عراق است
صدقیان به آفتاب یزد می‌گوید: آن‌هایی که دولت اکثریت سیاسی را مطرح می‌کنند می‌خواهند قدرت برای تغییر و مطرح کردن ایده‌های جدید داشته باشند. می‌گویند با دولت اکثریت دست نخست وزیر باز است و ایده‌های جدید مطرح می‌کند و روحیه تازه‌ای هم به نخست‌وزیر می‌دهد. اما اگر دولت توافقی و ائتلافی باشد همین آش و همین کاسه است و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. اما سوال این است آیا دولت اکثریت سیاسی قابل تحقق است یا خیر؟ شخصا این مسئله را بعید می‌دانم چون فضای سیاسی عراق به گونه‌ای است که امکان تشکیل دولت اکثریت سیاسی فراهم نیست مگر اینکه مثلا صدر دولت اکثریت سیاسی تشکیل دهد و کل وزرا از جریان صدر باشد و با اتفاق با کردها و سنی‌ها دولت یک رنگی تشکیل شود و بقیه هم در پارلمان می‌نشینند و دولت سایه تشکیل دهند. اگر این اتفاق بیافتد خوب است اما کسی قبول نمی‌کند. پیش‌بینی بنده این است که یک دولت ائتلافی و توافقی بین همه گروه‌ها تشکیل شود.
> گروه‌های سنی و کردها قدرتی برای مانور ندارند!
محمد صالح صدقیان در پایان در واکنش به چگونگی رفتار گروه‌های سنی و کردها خاطرنشان می‌سازد: کردها و سنی‌ها خیلی جای مانور ندارند و نمی‌توانند داشته باشند این مسئله مختص خود شیعیان است. منتها اگر بخواهند به شخص بی‌طرفی متمایل شوند این گزینه می‌تواند عیدانی یا حیدر عبادی باشد اما بقیه هم مطرح هستند. لذا ابتدا باید شیعیان در درون خود به توافق برسند و در نهایت کردها و سنی‌ها هم با آن گزینه خود را تطبیق دهند. چون کردها و سنی‌ها خلع سلاح هستند و کاری از آن‌ها ساخته نیست.
> نیمه‌ی دی ماه آخرین مهلت است
صدقیان آخرین مهلت را نیمه‌ی دیماه می‌داند او معتقد است: تا آخر سال یک ماه و نیم مانده است فکر می‌کنم تا آخر سال دولت باید تشکیل شود. چون آمریکایی‌ها می‌خواهند از عراق خارج شوند. رفتن آن‌ها هم مستلزم تشکیل دولت است.
نخست‌وزیر مورد نظر گروه‌های شیعه در عراق چه کسی خواهد بود؟
یک کارشناس مسائل عراق معتقد است که تعداد زیادی از گروه‌های شیعه در عراق مایل به نخست‌وزیری مجدد «مصطفی الکاظمی» نیستند. حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های عراقی مبنی بر اینکه شنیده شده جریان صدر که اکثریت را در انتخابات پارلمانی اخیر عراق به دست آورده این پیشنهاد را مطرح کرده که اگر الکاظمی به عنوان نخست وزیر مورد توافق فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق قرار نگیرد گزینه حیدر عبادی برای تصدی این سمت مطرح شود، تصریح کرد: بعد از تحولات اخیر در عراق و حمله پهپادی به خانه مصطفی الکاظمی، تعدادی از گروه‌های شیعه برای همکاری و همفکری بیشتر دور هم جمع شدند و در مشورت‌هایی که با یکدیگر داشتند بر چند موضوع و تصمیم تاکید کردند از جمله آن که آن‌ها تاکید کردند که باید جنایت صورت گرفته علیه تظاهرکنندگان در منطقه سبز عراق مورد پیگیری قرار بگیرد، آن‌ها همچنین بر این موضوع تاکید داشتند که باید مشخص شود پشت حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر کنونی عراق چه کسانی بودند و این کار توسط چه افرادی صورت گرفته است. وی افزود: آن‌ها همچنین بر این موضوع تاکید کردند که باید تکلیف پارلمان عراق و انتخابات صورت گرفته در مورد آن و برخی از ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد هر چه زودتر مشخص شود. کنعانی مقدم ادامه داد: اکثریت این گروه‌های شیعه معتقد هستند که نباید کاظمی مجدداً به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود و نظر چندان مثبتی در مورد انتخاب مجدد وی ندارند. این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در حال حاضر گزینه‌هایی همچون نوری مالکی و حیدر عبادی در بین برخی از گروه‌های شیعه برای نخست وزیری عراق مطرح هستند، افزود: آقای عبادی پیش از این نیز نخست وزیر عراق بوده ولی توافق و اجماع کلی در مورد انتخاب مجدد وی وجود ندارد، البته علاوه بر آقایان نوری مالکی و العبادی افراد دیگری نیز مطرح هستند چنان که شنیده می‌شود که مجموعه صدر که بر اساس آنچه که تاکنون اعلام شده بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی عراق به دست آورده به دنبال این است که کسی را از داخل خانواده صدر به عنوان گزینه پیشنهادی برای پست نخست وزیری عراق مطرح کند. کنعانی مقدم گفت: باید در نهایت دید که فراکسیون اکثریت شیعه در عراق چه تصمیمی می‌گیرد و باید توجه داشت اگرچه جریان صدر دارای بیشترین کرسی در انتخابات پارلمانی اخیر است ولی بدون ائتلاف با دیگر گروه‌های شیعه نمی‌تواند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد.