واردات خودرو آزاد می‌شود

گروه اقتصادی/  «نمایندگان مجلس با هدف تنظیم بازار خودرو با واردات مدیریت شده خودرو موافقت کردند.» همین خبر کوتاه بیشترین تأثیر را بر بازار خودروهای داخلی و خارجی گذاشت. قیمت خودروهای داخلی بین 2 الی 3 میلیون تومان و خودروهای خارجی تا 12 میلیون تومان ریزش پیدا کرد.
از روزی (حدود سه سال پیش) که واردات خودرو با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور ممنوع شد، قیمت خودروهای خارجی روند صعودی به خود گرفت؛ به گونه‌ای که خودروها یک‌شبه بین 30 تا 40 میلیون تومان گران شد. طی سال‌های اخیر بارها کارشناسان حوزه صنعت خودرو تأکید کردند که جلوگیری از واردات خودرو، به صنعت خودرو لطمه وارد می‌کند و این بخش از رقابت فاصله قابل توجهی می‌گیرد. بدین جهت از سال گذشته طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس مطرح شد و هدف اصلی آن برگشت ثبات به بازار خودرو بود.
با واردات مشروط خودرو، اتفاق‌های مثبتی در صنعت و بازار خودرو خواهد افتاد. اولین نکته آن‌که بازار خودرو به آرامش می‌رسد، زمانی که قیمت خودروهای خارجی در بازار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودروهای داخلی هم متناسب با آن افزایش پیدا می کند، لذا واردات اندک خودرو کمک می‌کند که بازار تا حدی به ثبات نزدیک شود. نکته دیگر آنکه خودروسازان داخلی کمتر فعالیت انحصارگونه خواهند داشت و این موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های خودروسازی بیش از گذشته به فکر افزایش کیفیت و تنوع محصولات خود باشند.
مبحث بعدی که شاید به عنوان اثر مثبت بتوان از آن یاد کرد، همکاری با شرکت‌های خارجی است. در حال حاضر به جهت ممنوعیت واردات خودرو، شرکت‌های خارجی به غیر از شرکای سابق خودروسازان داخلی، تمایلی به همکاری با ایران ندارند، لذا با واردات خودرو و ایجاد مراکز خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی می‌توان امیدوار بود که همکاری با شرکت‌های خودروسازی خارجی شکل جدیدی به خود خواهد گرفت.


کوتاه شدن دست دلالان
اتفاق دیگری که با واردات خودرو شاهد خواهیم بود، کمرنگ شدن فعالیت دلالان و واسطه‌ها است، طی سال‌های اخیر دلالان زیادی شکل گرفتند که به‌راحتی بازار را تحت تأثیر قرار می‌دادند حال اگر واردات خودرو آزاد شود با وجود مقاومت دلالان، قیمت تمام خودروها از این مصوبه متأثر خواهد شد.
زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، واردکنندگان خودرو اظهارکردند که بدون خروج ارز از کشور می‌توانند واردات خودرو را انجام دهند لذا در صورت تأیید نهایی شورای نگهبان با واردات خودرو، واردکنندگان خودرو می‌توانند وعده داده شده خود را عملیاتی کنند و دغدغه برخی‌ها مبنی بر جلوگیری از خروج ارز را رفع کنند. به هر ترتیب روز گذشته نمایندگان مجلس بر‌اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو با واردات خودرو با قید و شرط موافقت کردند. بر‌اساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.
در تبصره یک این طرح آمده است که با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص‌های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آنها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای مؤثر) به صورت سالانه، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را جهت جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال و گزارش آن را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.همچنین سیاست‌های تشویقی برای اولویت‌دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری در تولید خودرو اقدام می‌کنند، تدوین و اعمال کند.
بر این اساس دستور‌العمل خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.