مهاجران، قربانی مناقشات پاریس و لندن

زهره صفاری/ اخراج هزار و 500 مهاجر در صف انتظار برای عبور از کانال آبی ورود به انگلیس توسط پلیس فرانسه، تنش‌های میان پاریس و لندن بر سر سیاست‌های مهاجرتی را وارد مرحله تازه‌ای کرد.
به گزارش «ایرلند تایمز»، بسیاری از مهاجرانی که قربانی اختلافات دو کشور اروپایی شده‌اند، با فرزندان خردسال‌شان در این کمپ در شرق دانکرک اقامت داشتند که شماری از آنها برای رسیدن به مقصودشان، زندگی خود را به قاچاقچیان انسان سپرده و پیش از رسیدن پلیس فرانسه محل را ترک کردند. این تصمیم تنها دو روز پس از مکالمه «ژرار دارمانین» وزیر کشور فرانسه و «پریتی پتل»، همتای انگلیسی‌اش در این باره اتخاذ شد و «دارمانین» در توئیتی نوشت: «ما همچنان بر عملیات مشترک خود برای انهدام شبکه‌های قاچاق انسان ادامه می‌دهیم.» او همچنین از انهدام شبکه قاچاقی در منطقه دانکرک و دستگیری 13 نفر در این باره پرده برداشت. این در حالی است که تاکنون بیش از 1308 تن در ابتدای سال در جریان این عملیات‌ها دستگیر شده‌اند. گروه امداد و حقوق بشری «یوتوپیا 56» اعلام کرده است از ماه گذشته چندین کمپ در مناطق مختلف تخلیه شده‌اند و دولت هیچ تمهیدات بهداشتی و غذایی برای مهاجران آواره در نظر نگرفته است. وخامت شرایط به گونه‌ای است که مقامات محلی نیز نسبت به درگیری‌های احتمالی میان مهاجران و قاچاقچیان هشدار دادند.
اما در این میان تنها بازار اتهام‌زنی‌ها میان دو کشور داغ شده است و انگلیس، فرانسه را به ضعف در کنترل تردد قایق‌های بادی متهم کرده و پاریس معتقد است که لندن در یاری رساندن مقامات فرانسه برای کنترل مهاجران و توقیف قاچاقچیان کوتاهی کرده است. «ژرار دارمانین» وزیر کشور فرانسه گفت: «انگلیس نمی‌تواند به ما درس بدهد و لندن باید از اینکه برای رهایی از بحران سیاست‌های داخلی خود از ما به عنوان کیسه بوکس استفاده کند، دست بردارد.»به نوشته «یورو نیوز»، «دارمانین» در پاسخ به نقدهای سیاستمداران وابسته به حزب حاکم انگلیس و روزنامه‌های راستگرای این کشور نیز اعلام کرد تصمیمات فرانسه بازتاب سیاست‌های انگلیس در این مسیر است: «من به همتای انگلیسی‌ام نیز تأکید کردم که «ان جی او»ها بویژه نهادهای انگلیسی مانع از فعالیت پلیس و نیروهای امنیتی هستند و در این رابطه تبلیغات منفی می‌کنند. همچنین تحقیقات ما نشان داده است حتی قاچاقچیانی نیز که شبکه‌های قاچاق انسان را هدایت می‌کنند، اغلب انگلیسی هستند. همه این مسائل نیز به شکاف‌های اساسی قانون کار بریتانیا برمی‌گردد که مهاجرت‌های غیرقانونی را نیز تقویت می‌کند.» به باور تحلیلگران آنچه تمایل به پناهندگی در انگلیس را بالا می‌برد، نقص قوانین کار آن است که به پناهندگان اجازه می‌دهد تا سال‌ها بدون مجوز‌های قانونی در این کشور فعالیت داشته باشند.
اتهام‌زنی‌های انگلیس به فرانسه در حالی ادامه دارد که لندن در گام نخست قرارداد 63 میلیون یورویی‌اش برای تجهیز و افزایش قایق‌های گشت مرزی فرانسه، بدعهدی کرده و از پرداخت مبلغ مورد توافق‌شان سر باز زده است. آنچه مسلم است، مهاجرت‌های غیرقانونی یکی از گره‌های روابط دو کشور در سال جاری به شمار می‌رود اما قوانین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دولت «بوریس جانسون» و «امانوئل مکرون» را در بسیاری موارد در برابر یکدیگر قرار داده است. هنوز معضل اعطای مجوز به ماهیگیران فرانسوی حل نشده باقی مانده و «جانسون» و هوادارانش رفتار فرانسه در بحث مهاجران را به سیاست تنبیهی علیه بریتانیا پس از برگزیت ربط می‌دهند. تحلیلگران «تایمز» نیز معتقدند اخراج حدود هزار و 500 پناهجو را تدبیر «مکرون» برای مجازات انگلیس به خاطر برگزیت می‌دانند اما بدون شک آنچه مسلم است، زندگی پناهجویان تنها موضوعی است که در میانه این بحران برای هیچ طرفی اهمیت ندارد. این در حالی است که اغلب پناهجویان غیرقانونی از کشورهای جنگ‌زده آمده‌اند و راهی برای بازگشت ندارند. بنابراین حتی اگر سیاست‌های جدید بریتانیا در بحث مهاجران محقق شود، باز هم مهاجران قربانی خواهند شد، چراکه به نوشته کارشناس صلیب سرخ بریتانیا «تنها ناامیدی مطلق است که سبب می‌شود افراد بر سر زندگی شان خطر کنند.» سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از دشواری‌های مهاجرت قانونی اعلام کرده است: «علت این ریسک بزرگ برای مهاجران فقدان مسیرهای امن و قانونی برای مهاجرت آنهاست.»