مرگ فرزند کُش

آفتاب یزد: روز گذشته باز هم اکبر خرمدین در سر تیتر اخبار روز قرار گرفت اما این بار دیگر نه صحبت‌های حاشیه ساز او بود که تیتر می‌شد و نه اعترافش به قتلی جدید. این بار اکبر خرمدین خودش به کام مرگ فرو رفته بود. او که در اردیبهشت ماه سال جاری به قتل پسرش و پس از آن دختر و دامادش اعتراف کرده بود روز گذشته در زندان رجایی شهر بر اثر سکته قلبی دنیا را بدرود گفت و به این طریق آخرین برگ پرونده جنجالی خانواده خرمدین هم ورق خورد تا شاید آخرین فرزندان باقی مانده از این خانواده بتوانند نفس آسوده بکشند چرا که پدرشان قبل از مرگ و در آخرین اعترافات خود گفته بود که اگر آزاد شود فرزندان دیگرش را هم خواهد کشت! با این حال حکم قصاص هیچ وقت برای اکبر خرمدینی که به قطعه قطعه کردن جسد فرزندانش مشهور است صادر نشد اما او مجالی هم برای قطعه قطعه کردن آخرین فرزندانش پیدا نکرد.
>قتل بابک خرمدین
ماجرا از شامگاه شنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد، زمانی که بابک خرمدین ۴۷ ساله، کارگردان سینمای ایران توسط والدینش به قتل رسید. عاملان جنایت که پدر و مادر سالخورده او بودند جسد وی را مثله کرده و در سطل زباله در فاز سوم اکباتان، آریاشهر و شهرک غرب انداختند. این زوج شش ساعت بعد از آن‌که بخشی از جسد پسرشان از سوی پلیس در سطل زباله فاز سوم اکباتان تهران کشف شد، در خانه‌شان در فاز اول اکباتان بازداشت شدند.آن‌ها بعد از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی تهران سکوت خود را شکستند و گفتند که بعد از مسموم کردن پسرشان او را به قتل رسانده‌اند. با دستگیری این زوج و افشای راز قتل کارگردان جوان، تیم جنایی متوجه ناپدید شدن مرموز دختر و داماد این خانواده در سال‌های گذشته شدند. فرامرز ۵۵ ساله در سال ۱۳۹۰ و همسرش آرزو ۴۳ ساله در سال ۱۳۹۷ ناپدید شده بودند. ناپدید شدن این زوج و همچنین خونسردی متهم که تاکید داشت اگر دستگیر نمی‌شدم، فرزندان دیگرم را هم می‌کشتم باعث شد بازپرس احتمال دهد این زوج مرتکب قتل دختر و داماد خود شده‌اند؛ بنابراین به تحقیقات از آن‌ها ادامه داد تا این‌که متهمان شامگاه سه‌شنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری سکوت خود را شکستند و راز قتل دختر و داماد خود را فاش کردند و گفتند آن دو را نیز مسموم کرده و بعد از کشتن مثله کرده و در سطل‌های زباله انداختند. همچنین در بررسی‌های مقدماتی مشخص شد، داماد کشته شده، خواهرزاده پدر خانواده است. این پرونده جنجالی تا مدت‌ها اذهان عمومی را به خود معطوف ساخته بود و موجب رنجش جامعه شده بود. با این حال صحبت‌های اکبر خرمدین، قاتل اصلی پرونده و پدر بابک خرمدین بیش از پیش جنجال آفرین بود.
>از قتل فرزندانمان پشیمان نیستیم


اکبر ۸۱ سال در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف ماجرای قتل‌ها را با جزئیات تعریف کرده و میان حرف هایش مدام تاکید می‌کرد از قتل‌های ارتکابی پشیمان نیست.
او در خصوص انگیزه قتل این سه نفر گفته بود: «بابک، دختر و دامادم دچار فساد اخلاقی بودند. هر سه نفر دارای فساد اخلاقی بودند و برای همین از این که آن‌ها را به قتل رساندم، ذره‌ای وجدانم ناراحت نیست و بابت این موضوع بسیار خوشحال و خرسندم.»
اکبر خرمدین در پاسخ به این سوال که اگر این سه نفر مشکلاتی را برای شما ایجاد کردند، چرا از پلیس درخواست کمک نکردید؟ افزود: «با همفکری همسرم به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از آبروریزی خانوادگی با کسی این فسادهای اخلاقی را مطرح نکنیم.» خرمدین در ادامه در اظهاراتی عجیب گفت اگر از زندان آزاد شود ممکن است افشین و آذر، دو فرزند دیگرش را هم به قتل برساند.
مادر بابک خرمدین که همراه همسرش در دادسرای جنایی بود، در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما بابت این قتل‌ها ناراحت نیستید؟ گفت: «اصلا ناراحت نیستم. چون خیلی زجر کشیدم و از دستشان اذیت شدم.» ایران خرمدین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برگردید به قبل همین کار را تکرار می‌کنید تاکید کرد که «اگر خوب و مهربان باشند، نه این کار را نمی‌کنم.» وی بار دیگر مدعی شد که فرزندش بابک او را کتک می‌زد. او در عین حال تصریح کرد که رابطه بسیار خوبی با همسرش دارد و همسرش خیلی خوب است.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسی پیشنهاد قتل را می‌داد؟ گفت: «دوتایی با هم پیشنهاد می‌دادیم. شوهرم می‌گفت و من هم می‌گفتم باشد.»ایران خرمدین در پاسخ به سوالی درباره اینکه غیر از این سه نفر آیا قتل‌های دیگری نیز مرتکب شده‌اید؟ این موضوع را رد کرد و گفت که تنها «فرامرز، آرزو و بابک» بودند.مادر این خانواده در عین حال گفت که «با یک سوال می‌پرسید که آرزو کجاست؟ می‌گفت آرزو نه زنگ می‌زند و نه خبری ازش هست. نکند بلایی سرش آمده و کشته شده. اینها را می‌گفت ولی هیچ چیز دیگر برایش مهم نبود.» ایران خرمدین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در دادستانی جنایی که گفته‌های پدر خانواده درباره احتمال قتل دو فرزند دیگر خانواده را مطرح کرده بود، گفت که از دو فرزند دیگرش راضی است و اگر همسرش می‌خواست آن‌ها را بکشد با آن حتما مخالفت می‌کرد. با این حال خانم خرمدین در پاسخ به دیگر سوالات تاکید کرد که همواره از همسر خود در تمام مراحل قتل فرزندان، آرزو و بابک، حمایت و با او همکاری کرده است. وی همچنین به خبرنگاران گفت قصد داشته‌اند تا پیش از کشف نیروهای پلیس خود به قتل بابک خرمدین اعتراف کنند.
>شوک جنایت و اولین واکنش ها
حرف و حدیث‌ها زیاد بود. در نخستین روز‌هایی که پرده از راز این جنایت هولناک برداشته شده بود یکی از دوستان خواهر کشته شده بابک خرمدین که آرزو خرمدین نام داشت؛ ادعا کرده بود آرزو به او گفته بوده که پدرش در کودکی به او... کرده بود. دوست آرزو می‌گفت... پدر آرزو به او سبب شده بود که آرزو به‌ام اس مبتلا شود.
اما تحقیقات بازپرس پرونده و تیم جنایی نشان داد که این ادعا دروغ است و از طرفی دوست آرزو هرگز حاضر نشد با مراجعه به دادسرا این ادعا را مطرح کند. خواهر آرزو و حتی خانواده داماد آن‌ها (فرامرز) نیز این ادعا را تکذیب کردند و گفتند که بی‌شک اگر این ماجرا صحت داشت، آن‌ها متوجه می‌شدند و حتما آرزو درباره این اتفاق با آن‌ها حرف می‌زد.دومین ادعای... را همسر اکبر خرمدین مطرح کرد. او که پس از دستگیری در زندان زنان به‌سر می‌برد، مدتی قبل و در یک فایل صوتی مدعی شد که شوهرش به دخترشان آرزو... می‌کرده و رفتار بدی با اعضای خانواده داشته و حتی او را در خانه شکنجه و زندانی می‌کرده است.این زن، اما وقتی برای توضیح درباره این فایل صوتی تحت تحقیق قرار گرفت، همه ادعاهایش در فایل صوتی را تکذیب کرد و گفت که یکی از زندانیان او را فریب داده و به وی گفته که اگر چنین ادعایی را مطرح کند می‌تواند خودش را در دادگاه تبرئه کرده و از مجازات فرار کند.
>رضایت خانواده فرامرز
«ما از قصاص دایی‌ام گذشتیم اما درخواست کردیم که به حبس محکوم شود و هرگز روی آزادی را نبیند.» اینها را خواهر فرامرز (داماد خانواده خرمدین) گفته بود. او به همراه دو برادرش مدتی پیش به دادسرای جنایی تهران رفتند و اعلام کردند که از قصاص دایی‌شان می‌گذرند.
به این ترتیب اکبر خرمدین از قصاص نجات یافت و البته زندان ۱۰ ساله در انتظار اوبود و همسرش نیز بخاطر معاونت در قتل به زندانی کمتر از پدر بابک خرمدین محکوم شد.با این حال اکبر خرمدین که به بیماری سرطان مبتلا بود حتی تحمل چند ماه زندان را هم نداشت و روز گذشته خبر رسید که بر اثر سکته قلبی در زندان رجایی شهر جان خود را از دست داده است.
>واکنش‌ها به مرگ اکبر خرمدین
خبر مرگ اکبرخرمدین بار دیگر سبب شد تا این مرد 81 ساله سر تیتر خبرها را به خود اختصاص دهد. این خبر با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی همراه بود.یکی از کاربران نوشته بود:« اکبر که گور می‌گرفتی همه عمر، دیدی که چگونه گور اکبر گرفت.»
کاربر دیگری نوشته است:« انسانیت از شر وجود یکی از این گونه‌های بشریت نجات پیدا کرد، این روانی هم مرد؛ اکبر خرمدین، او که پسر و دختر خود را کشته و تکه تکه کرده بود»یک کار بر دیگرنوشته بود:« فرزند کش اکباتان، اکبر خرمدین در زندان مرد.» کاربردیگری هم نوشته است:« اینکه اکبر خرمدین به مرگ طبیعی مرده اصلا عادلانه نیست.»برخی هم مرگ او را دستمایه طنز قرار داده و نوشته بودند:« با مرگ اکبر خرمدین در زندان، بهای خانه در اکباتان به ازای هر متر مربع 40 درصد رشد کرد!»یکی از کاربران هم نوشته بود:« اکبر خرمدین در زندان از دنیا رفت. همیشه عادت داریم وقتی یکی از دنیا میره بگیم روحش شاد، خدا رحمتش کنه اما این بار....»
یکی دیگر از کاربران هم نوشته بود:« انصاف نبود انقدر راحت بمیره...»
هضم این جنایت برای مردم جامعه هنوز هم سخت است. چرا که اذهان عمومی معتقد است انگیزه‌هایی که اکبر خرمدین برای قتل فرزندانش آن هم به طرز فجیع عنوان کرده قابل پذیرش نیست.مادران ایرانی هنوز هم باورشان نمی‌شود که یک مادر در این سرزمین شاهد قتل فرزندش و تکه تکه کردن او بوده و دم نزده است. با این حال اما روز گذشته پرونده قتل‌های زنجیره‌ای خانواده خرمدین که پدر قاتل اصلی این پرونده بود برای همیشه بسته شد و امیدواریم دیگر شاهد چنین پرونده‌هایی
نباشیم.