تیم ملی می‌تواند در جام جهانی از گروهش بالا برود

حامد جیرودی/ تیم ملی فوتبال کشورمان با پیروزی برابر لبنان و سوریه شرایط بسیار خوبی پیدا کرده و در آستانه صعود به جام جهانی قرار گرفته است. رقابت‌هایی که ایران تاکنون در 5 دوره آن حضور داشته و به احتمال بسیار زیاد، ششمین حضورش در این مسابقات را در جام جهانی 2022 قطر تجربه خواهد کرد تا برای سومین دوره پیاپی به این تورنمنت بزرگ فوتبال جهان راه پیدا کند. حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی که ایران برای اولین بار با مربیگری او به جام جهانی 1978 آرژانتین صعود کرد، در خصوص شرایط تیم ملی پس از برد برابر لبنان و سوریه به خبرنگار «ایران» گفت: «به نظر من تیم ملی در این 2 بازی خوب بازی نکرد. یعنی دنبال بازی زیبا نرفت و دنبال 6 امتیاز رفت که البته از اهمیت خاصی هم برخوردار بود. در فوتبال نتیجه خیلی مهم است ولی انضباط و کار تیمی در سایه امتیازاتی که مقابل لبنان و سوریه گرفتیم محو شد ؛ به هرحال تیم ملی در آستانه صعود زودهنگام به جام جهانی قرار گرفته است.» او درباره اینکه آیا می‌توان امیدوار بود که بعد بازی با عراق که 7 بهمن برگزار می‌شود، جشن صعود را برگزار کرد، چنین پاسخ داد: «بله من فکر می‌کنم که تیم ملی راحت‌تر از همیشه به جام جهانی راه پیدا کند و بعد از بازی با عراق، بازی‌های بعدی تشریفاتی باشد.»
با وجود نتایج بسیار خوبی که اسکوچیچ گرفته، انتقادهای زیادی از او در ایران می‌شود. مهاجرانی در این باره چنین نظری داد: «از قدیم هم گفته‌اند که انتقاد باید هدایت‌کننده باشد و بر مبنای غرض‌ورزی نباشد. در حال حاضر تیم ملی و بازیکنان از روحیه بالا و بسیار خوبی برخوردار هستند. من فکر می‌کنم مربی‌مان هم مثل بازیکنان‌مان کم‌کم تجربه میادین بین‌المللی را پیدا می‌کند ولی اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگویم که اسکوچیچ با مربی که در اولین بازی‌اش روی نیمکت تیم ملی نشست خیلی فرق کرده و صاحب تجربه زیادی شده است. او طبیعتاً تا الان بهترین نتیجه را گرفته که در تاریخ بازی‌های ملی ثبت شده است و این هم یک امتیاز بزرگ برای اوست و هم برای آینده تیم ملی مفید است.»
در این میان دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی برای بازی با لبنان و سوریه با واکنش‌های زیادی همراه بود. هرچند که به نظر می‌رسد او دوباره دعوت شود. مهاجرانی درباره اتفاقی که افتاد، چنین واکنشی داشت: «به اعتقاد من خیلی خوب است که ما مسائل کوچک را بزرگ نکنیم و مسائل بزرگ را هم کوچک نکنیم و دنبال مسائل حاشیه‌ای هم برای تیم ملی نرویم. ولی سؤالی که ایجاد شد این است که مشخص نشد که طارمی را چه کسی از 2 بازی مقابل لبنان و سوریه کنار گذاشت؟ تصمیم خود اسکوچیچ بود یا فدراسیون؟ چون عنوان شد که تلفن زده‌اند و او جواب نداده بود. یک موقع هست که مربی گزارش می‌کند به فدراسیون و تقاضای محرومیت بازیکن را می‌کند. من این را سؤال داشتم که آیا اسکوچیچ گزارش داده و فدراسیون و هیأت رئیسه تصمیم گرفته‌اند یا خود او این کار را کرده که در حدود اختیاراتش هست. البته این مسائل دیگر تمام شده و من این نکات را برای آینده گفتم.»حالا خیلی‌ها انتظار صعود تیم ملی از مرحله گروهی جام جهانی را دارند. آیا تیم ملی می‌تواند چنین کاری را انجام دهد؟ مهاجرانی عنوان کرد: «من فکر می‌کنم که تیم ملی با شرایطی که در حال حاضر دارد، این استطاعت و توان را دارد که از گروهش در جام جهانی هم بالا برود. به شرط اینکه برنامه‌ریزی صحیحی وجود داشته باشد و اردوهای مختلفی را برگزار و با تیم‌های قدرتمند بازی کند. این شرایط می‌تواند به تیم ملی ما برای حضور در قطر کمک کند. خوشبختانه ما بازیکنان خوبی داریم که می‌توانیم روی آنها حساب کنیم. ملی پوشان ما اکثراً در میادین بین‌المللی بازی کرده‌اند و صاحب تجربه هستند. کادرفنی ما هم همراه با تیم پیشرفت زیادی کرده و این بسیار امیدوار کننده است.»