سه گام به نفع معیشت مردم

گروه سیاسی / روز گذشته همزمان با فرارسیدن هفته بسیج، طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان بسیج مستضعفین 2 هزار و 550 پروژه محرومیت زدایی افتتاح شد. اما مروری بر جزئیات و اظهارنظرهای دو طرف حاضر در مراسم، نشان می‌دهد آنچه دیروز روی داد، صرفاً مراسمی معمولی و مرسوم نبود، بلکه باید آن را اقدامی نشانگر عزم دولت برای سپردن امور به مردم دانست.
در این مراسم محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت برای حل مشکلات کشور مصمم به استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی و سپردن کارها به دست مردم است، بسیج را واسطه‌ای امین، قدرتمند و خلاق توصیف کرد که می‌تواند این انتقال را به خوبی انجام دهد. در سوی دیگر این مراسم، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم تأکید کرد «خدا را شاکریم دولتی در انتخابات ۱۴۰۰ انتخاب شد که رویکرد آن میدان دادن به مردم و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در یک برنامه هوشمند و هدفمند برای حل مسائل کشور است.»
همزمان با افتتاح 2 هزار و 550 پروژه محرومیت زدایی، عملیات اجرایی 40 هزار مسکن مددجویی نیز به صورت ویدیوکنفرانس در سراسر کشور آغاز شد، نشان می‌دهد سپردن امور به مردم و حل مشکلات کشور با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، این واقعیت در دولت سیزدهم است که بسیج نقش مهمی در تحقق اهداف و رویکردهای دولت برعهده دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، مخبر با بیان اینکه هرجا نظام به مردم مراجعه کرده نتایج مثبتی حاصل شده، چرا که خود مردم مسائل را حل کرده‌اند، سپردن سیاست به دست مردم در 40 سال گذشته که مانع واردکردن آسیب نظام سلطه شده را از جمله مصادیق این امر دانست و گفت: در مسائل نظامی و بین‌المللی نیز شرایط به همین صورت است و امروز جمهوری اسلامی ایران از چنان اقتداری برخوردار است که هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند بدون نظر جمهوری اسلامی ایران تصمیمی در سطح منطقه بگیرد.


مخبر با اشاره به تصمیم و عزم دولت برای سپردن کارها و امور اقتصادی به دست مردم و نیز استفاده از ظرفیت‌های مردمی بسیج، علت را در این واقعیت بیان کرد که بسیج جریان یا قشر خاصی نیست، بسیج در حقیقت همان مردم است. بسیج یک مکتب الهی است که تمام شئونات مردم را در بر می‌گیرد و محدود به سن و سال و جنسیت نمی‌شود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تاکنون تنها از ۲۰ درصد ظرفیت بسیج و سپاه در اموری چون محرومیت‌زدایی استفاده شده است، گفت که باید بتوانیم ظرفیت‌های گسترده بسیج و مردم را به صحنه بیاوریم و برای حل مشکلات کشور به خدمت بگیریم.
او با اشاره به اینکه هدف اصلی دولت این است که کارها را به دست مردم بسپارد، بسیج را واسطه‌ای امین، قدرتمند و خلاق توصیف کرد که می‌تواند این انتقال را بخوبی انجام دهد. مخبر در پایان، با اشاره به اهتمام ویژه دولت برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیج، ابراز امیدواری کرد دولت بتواند از این شجره طیبه برای حل مشکلات کشور استفاده کند و مردم بزودی ثمره آن را احساس کنند.
رویکرد دولت سیزدهم میدان دادن به مردم است
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور نیز در این مراسم، رویکرد دولت سیزدهم را میدان دادن به مردم و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی، در یک برنامه هوشمند و هدفمند برای حل مسائل کشور توصیف کرد. سردار غلامرضا سلیمانی، با بیان اینکه خدا را شاکریم دولتی در انتخابات ۱۴۰۰ انتخاب شد که رویکرد آن میدان دادن به مردم و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در یک برنامه هوشمند و هدفمند برای حل مسائل کشور است، اظهارکرد: از همان روزهای اول که دولت سیزدهم مستقر شد هم رئیس جمهور و هم معاون اول رئیس جمهور جلساتی را تنظیم کردند که از توانایی‌های مردمی و از توانایی‌های بسیج برای حل مسائل کشور در پیشرفت و آبادانی کشور استفاده کنند.

عزم دولت برای فراوانی کالا ثبات قیمت‌ها و ارزانی

محمد مخبر در حاشیه مراسم روز گذشته در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران، فراوانی کالا، ثبات قیمت‌ها و ارزانی را سه برنامه‌ای توصیف کرد که دولت با جدیت پیگیری و دنبال می‌کند.
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت در دو مورد اول یعنی فراوانی کالا و ثبات قیمت‌ها تا حد زیادی موفق بوده است، اظهارکرد: دولت تلاش کرده است فراوانی اجناس دچار اختلال نشود و دومین هدف موضوع ثبات قیمت‌ها است که در حال تدبیر و برنامه‌ریزی هستیم تا این برنامه نیز به طور کامل محقق شود. او در مورد گرانی هم با اشاره به دلایل و زمینه‌های مختلف گرانی، از جمله کسری بودجه جدی و محدودیت‌های درآمدی دولت، گوشه‌ای از وضعیتی را که دولت سیزدهم تحویل گرفت، تشریح کرد و گفت: دولت سیزدهم کشور را در شرایط سخت اقتصادی و با تورم بالا تحویل گرفت، ارز ترجیحی که البته واقعاً آن را برای اقتصاد کشور مفید نمی‌دانم، در هر صورت جزو ابزارهایی بوده که فنر قیمت‌ها را طی سال‌های اخیر متراکم نگه داشته است و متأسفانه بخش عمده مجوزی که مجلس برای سال ۱۴۰۰ برای استفاده از ارز ترجیحی داده بود، در دولت گذشته هزینه شده بود و در نتیجه ما با مشکلات متفاوتی مواجه بودیم.