دولت مصمم به ساماندهي بانك‌ها و جلوگيري از خلق پول است

گروه اقتصادی
معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد كه دولت ۳ برنامه فراواني كالا، ثبات قيمت‌ها و ارزاني را با جديت پيگيري مي‌كند.
دكتر محمد مخبر صبح ديروز در حاشيه مراسم افتتاح ۲۵۵۰ طرح محروميت‌زدايي كه در سازمان بسيج مستضعفين برگزار شد، در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد دولت در دو مورد اول يعني فراواني كالا و ثبات قيمت‌ها تا حد زيادي موفق بوده است.
وي افزود: دولت تلاش كرده است كه فراواني اجناس دچار اختلال نشود و دومين هدف موضوع ثبات قيمت‌ها است كه در حال تدبير و برنامه‌ريزي هستيم تا اين برنامه نيز به‌طور كامل محقق شود.
 دكتر مخبر ادامه داد: در مورد گراني بايد توجه داشته باشيم كه دلايل و زمينه‌هايي وجود داشته كه باعث گراني شده نظير آنكه با كسري بودجه و محدوديت‌هاي درآمدي مواجه بوديم.
وي با يادآوري اينكه دولت سيزدهم كشور را در شرايط سخت اقتصادي و با تورم بالا تحويل گرفت، تصريح كرد: ارز ترجيحي كه البته واقعا آن را براي اقتصاد كشور مفيد نمي‌دانم اما در هر صورت جزو ابزارهايي بوده كه فنر قيمت‌ها را طي سال‌هاي اخير متراكم نگه داشته است و متاسفانه بخش عمده مجوزي كه مجلس براي سال ۱۴۰۰ براي استفاده از ارز ترجيحي داده بود در دولت گذشته هزينه شده بود و در نتيجه ما با مشكلات متفاوتي مواجه بوديم.


معاون اول رييس‌جمهور اظهار داشت: برنامه‌ريزي و تدابير خوبي در مدت اخير شكل گرفته و خوشبختانه در بخش ذخاير كالاهاي اساسي وضعيت خوبي داريم و تهديدي وجود ندارد؛ اما دسترسي به نتايج مطلوب قطعا زمان‌بر خواهد بود.
وي افزود: دولت مصمم است بودجه سال ۱۴۰۱ را بدون كسري ببندد كه اين خود كار مهمي است و ساماندهي بانك‌ها و جلوگيري از خلق پول كه پايه پولي را تغيير مي‌دهد و نتيجه‌اش تورم مي‌شود نيز در بودجه سال آينده كاملا ديده شده است و اميدوارم با كمك مردم مشكلات را حل كنيم و اجازه ندهيم بيش از اين بر مردم فشار وارد شود