از مردم برای ردیف‌های بودجه نظرخواهی کنید!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: خبرهایی منتشر شده است که حکایت از اتمام بررسی ردیف‌های بودجه در کارگروه‌های مربوطه دارد؛ خبری که اول بار آن را ضرغامی رسانه‌ای کرد و حالا سیدمسعود میرکاظمی گفته که 15 آذر این بودجه راهی مجلس می‌شود.دولت رئیسی که در بسیاری موارد آبش با مجلس در یک جو می‌رود به طور قطع در مسئله ی بودجه با بهارستانی‌ها دچار مشکل خواهد؛ چرا؟ به این دلایل:
الف: بهارستانی‌های دور یازدهم پارلمان برای اولین بار در بودجه ی 1400 که توسط دولت روحانی تنظیم و تدوین شده بود در یک بدعتِ خطرناک و عجیب، شاکله ی بودجه را به اندازه‌ای به هم ریختند که دولت روحانی این بودجه را بی‌شباهت با آن چه خود تدوین کرده بود دانست و در نهایت اعداد و ارقامی به بودجه اضافه شد ـ معادل کسری بودجه یعنی حدوداً 500هزارمیلیاردتومان ـ که به اصطلاح، دمِ رفتنی اوقات دولت را تلخ و خاطرش را مکدر کرد، پس؛ بسیار بعید است که این عادتِ به دهانِ بهارستان نشینان مزه کرده به این آسانی‌ها ترک شود!
ب: فصل بودجه، فصل برو ـ بیای مجلسی‌ها است یعنی با دولت همسو باشند یا 180 درجه زاویه داشته باشند اساساً بر سر برخی بندهای خاص و خیلی خاص بودجه کوتاه بیا نیستند
ج: نکته ی مهم تر، مدارای مجلس در دیگر موارد است یعنی در دادن رای اعتماد و نادیده انگاریِ کمی‌ها و کاستی ها، پس بعید است این مدارا در بودجه عملیاتی شود!


د: دولت روحانی به این دلیل کوتاه آمد و به اصطلاح جلوی مجلس درنیامد چون می‌دانست بار اصلی بودجه روی دوش دولت بعدی است پس حال که بار اصلی بودجه 1401 روی دوش همین دولت است گفت و شنودها طبیعتاً ضرب دار‌تر و چالشی‌تر خواهد بود!
حال اگر فرض کنیم بودجه در راهروهای مجلس یک عدد و رقمی باشد در کمیسیون‌های تخصصی یک عدد و رقم دیگر، در صحن اما کلاً عدد و رقمی دیگر آن هم وقتی رئیسی و تیم بودجه نویسی بدانند:«هرچه کنند به خود کنند!» طبیعتا باید روی کمک و همراهیِ اصحاب رسانه، افکار عمومی و نظایر آن حساب ویژه‌ای باز کنند که اگر جز این باشد بودجه‌ای که در نهایت مصوب خواهد شد قطعا با خواست و اراده ی دولت، کیلومترها فاصله خواهد داشت.
اگر بودجه نهایی شده، در فرصت دوهفته‌ای تا ارائه ی آن به مجلس، این بودجه در سامانه‌ای بارگذاری شود تا مردم بتوانند خیلی شفاف بندهای درآمدی و هزینه‌ای آن را ببینند اگر نظری دارند بیان کنند و صدالبته وقتی می‌گوییم مردم، قطعا همان‌هایی مد نظرمان هستند که خواهی نخواهی روی جز به جز بودجه تمرکز خواهند کرد و حرف خواهند زد.
در تمامی سال‌های اخیر به ویژه در دولت دوم حسن روحانی، بندهای خاصی از بودجه به داغ‌ترین بحث‌ها در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور مبدل شده است که طبیعتاً با ارائه ی بودجه ی 1401 بازهم این بحث‌ها بالا خواهد گرفت و بعضاً تبدیل به حاشیه و حتی چالش خواهد شد بر همین اساس است که پیشنهاد می‌کنیم؛ از مردم برای ردیف‌های بودجه نظرخواهی کنند! و البته مردم یعنی آن‌هایی که در مباحث بودجه‌ای صاحب‌نظر هستند.
قطع به یقین آن چه در نهایت به گوش خواهد رسید این که؛ تیمی که بودجه 1401 را تدوین کرده همان تیمی است بودجه ی دو دهه ی اخیر را تدوین می‌کند همان داستان همیشگی جداولی که سال به سال پاک می‌کنند و افزایش می‌دهند بی‌آن که درک کنند کشور در چه وضعیتی قرار دارد!