نگاهی گذرا به پرونده اکبر خرمدین

روح الله مهرجو‪-‬ اردیبهشت امسال با خبر قتل بابک خرمدین، کارگردان شناخته شده کشورمان همراه بود و کمی بعد خبر رسید که پدر و مادرش قاتل او هستند، بعد از آن هم خبر آمد که پدر و مادر بابک به غیر از او، خواهر و دامادشان را هم کشته‌اند و همین موضوع شوک بزرگی به جامعه وارد ساخت. اذهان عمومی توقع داشت اکبر خرمدین، قاتل این پرونده جنجالی که ساعت‌ها در حمام خانه جسد بی‌جان فرزندانش را قطعه قطعه کرده است خیلی سریع قصاص شود؛ خیلی‌ها او را مجنون می‌دانستند و معتقد بودند از کسی که از سلامت روانی برخوردار باشد چنین رفتاری بعید است!
با این حال اما پرونده آن طور که اذهان عمومی می‌خواست پیش نرفت و با رضایت خانواده داماد، اکبر خرمدین روانه زندان شد تا حبس ۱۰ساله را تجربه کند، مجازاتی که از نظر جامعه برای اکبر خرمدین کم بود. با این حال حالا او فوت کرده اما به نظر باید به چند نکته اساسی در این خصوص اشاره کرد؛
۱- در سالهای اخیر و با بروز قتل‌های خانوادگی و بعضا دختر کشی، جامعه خواستار برخورد جدی و اشد مجازات برای مرتکبین این جرم است، به همین دلیل به نظر می‌رسد بازبینی قانون در خصوص این پرونده‌ها امری الزامی است. ۲- نگاه کارشناسی به این امر باید به گونه‌ای باشد که زوایای پنهان موجود در این پرونده‌ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد و در عین حال از هر گونه حواشی جلوگیری شود تا جامعه بیشتر مورد خشم و عصبانیت قرار نگیرد.
۳- حواشی پیرامون چنین پرونده‌هایی باید از طریق مسئولین مطرح شود تا هر کسی هر طور که میخواهد موضوع را بررسی نکند. به این طریق می‌توان از بیشتر شدن حواشی جلوگیری کرد.
۴- افرادی مانند اکبر خرمدین باید مورد بررسی‌های روانپزشکی قرار بگیرند تا ابعاد تاریک روانی آن‌ها مشخص شود. بدون شک فردی که از سلامت کامل روانی برخوردار باشد، نمی‌تواند فرزندانش را این چنین بی‌رحمانه به قتل برساند.