تعداد مراکز درمانی بسیجیان را طی ۱۰ سال به ۵۰۰ مرکز افزایش می‌دهیم

سرویس ایران جوان آنلاین: مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان در راستای اجرای بند «ب» ماده ۴ اساسنامه بنیاد تعاون بسیج و برای ارائه خدمات سلامت به بسیجیان در سال ۱۳۷۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و حالا بعد از گذشت ۲۵ سال با ۶۸ مرکز درمانی فعال و ۸ مرکز آماده بهره‌برداری در صدد است تا تعداد مراکز درمانی خود را به عدد ۵۰۰ برساند. به مناسبت هفته بسیج با دکتر عیسی مالمیر مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان درباره برنامه‌ها و خدمات این موسسه برای بسیجیان به گفتگو نشستیم.
بعد از گذشت ۲۵ سال از آغاز فعالیت مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان هم اکنون در چه حوزه‌هایی به ارائه خدمت می‌پردازید؟
این مؤسسه در چهار محور خدمات‌درمانی، خدمات بیمه‌ای، خدمات مددکاری و آموزش و مشاوره مشغول به خدمات رسانی به بسیجیان و تمام آحاد ملت است. در زمینه خدمات‌درمانی، احداث و بازسازی حدود ۶۰ هزار متر مربع فضای درمانی در سطح کشور در قالب ۶۸ مرکز درمانی صورت‌گرفته که با استعانت از خداوند منان تا پایان آذرماه امسال این تعداد به ۸۰ مرکز درمانی می‌رسد.
آیا برنامه‌ای برای افزایش تعداد مراکز درمانی دارید؟


بله. بیش از ۲۰ هزار متر مربع فضای درمانی در قالب ۱۳ مرکز در حال بازسازی و احداث در شهر‌های شیراز، زنجان، همدان، خاتم در یزد، پاوه در کرمانشاه، تبریز، دلیجان، کمیجان، شازند، بروجرد، نیکشهر در سیستان وبلوچستان، اسفراین در خراسان‌شمالی، بیرجند در خراسان‌جنوبی و پارس‌آباد در اردبیل است که تا دهه مبارک فجر آماده و به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن اینکه در بخش سلامت از سال ۱۳۹۰ تاکنون به بیش از ۳۰ میلیون نفر از بسیجیان با پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال یارانه خدمات ارائه شده است. مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان در راستای فرمایش راهبردی مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر «ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده‌ای مریض شد، آن خانواده جز رنج بیمارداری، رنج دیگری نداشته باشد» و با هدف کاهش سهم بسیجیان از هزینه‌های درمان، در جهت کاهش اثرات روحی و روانی بیماری بسیجیان، با ایجاد پشتوانه بیمه‌ای در زمان بازنشستگی و از کارافتادگی، فوت و یا نقص عضو، اقدام به ارائه بسته جامع خدمات بیمه‌ای به آنان و خانواده محترم‌شان کرده است.
مؤسسه در دیگر محور‌های فعالیت خود چه اقداماتی داشته است؟
سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار و مجموعاً تاکنون ۹۷ هزار نفر بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند که مبلغ حمایتی این بیمه‌ها ۳۵ میلیارد ریال بوده همچنین ۱۰۵ هزار خانوار بیمه عمر و حوادث به مبلغ ۳۴۶ میلیارد ریال و ۴۶۰ هزار نفر نیز بیمه تکمیلی شده‌اند. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر «وظیفه داریم فقر و محرومیت را در کشور از بین ببریم و به زندگی این قشر بیشتر رسیدگی کنیم» و نظر به اینکه رسالت مؤسسه مبنی بر ارائه خدمات حمایتی به بسیجیان در حوزه سلامت و به منظور تأمین بخشی از هـزینه‌های درمانی این عزیزان است، صندوق مددکاری مؤسسه جهت پرداخت تسهیلات بلاعوض در سال ۱۳۹۴ برای معسرین بسیجی تأسیس شد و تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار نفر به ارزش بیش از ۶۵ میلیارد ریال از خدمات مددکاری مستقیم و غیرمستقیم آن بهره‌مند شده‌اند.
آیا طرح و برنامه‌ای داشته‌اید که در کنار وظایف معمول، به صورت خاص پیش رفته باشد؟
طرح رویش امید از جمله اقدامات ویژه مؤسسه است. با توجه به بند یک سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری، مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان طرح حمایت از زوج‌های نابارور بسیجی را برای نخستین‌بار در کشور با هدف توسعه دسترسی بسیجیان بی‌بضاعت به خدمات درمان ناباروری در قالب طرح «رویش امید» با همکاری مراکز درمان ناباروری شهید صدوقی یزد، رویان تهران، جهاد دانشگاهی کرمانشاه و میلاد مشهد در دستور کار خود قرار داد. وقتی به آمار تولد‌ها مراجعه می‌کنیم بسیار دلگرم کننده است. آمار تعداد تولد تحت درمان نشان می‌دهد از سال ۹۵ تا ۹۹ با درمان پدران و مادرانی که نابارور بودند ۴۸۰ نوزاد متولد شده است و در این مدت ۴۳۵۰ زوج تحت درمان قرار گرفته‌اند. اما خبر خوب اینکه فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴ هزار زوج تحت درمان هستند که پیش‌بینی شده ۴ هزار نوزاد متولد و به جمعیت کشور اضافه شود.
شما در زمینه محرومیت‌زدایی هم فعالیت دارید. در این مورد توضیح دهید؟
ما سعی کرده‌ایم در مسیر فرمایشات رهبری حرکت کرده و به رفع دغدغه‌های ایشان در زمینه‌های مختلف بپردازیم. بعد از سفارشات مقام معظم رهبری در راستای خدمت و توسعه اردو‌های جهادی که فرمودند: «اردو‌های جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید... این اردو‌های جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است. خیلی چیز با ارزشی است» مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان از سال ۱۳۹۵ با اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم کشور به ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی، توزیع بسته‌های آموزشی و خدمات مشاوره و روانشناسی خانواده‌ها پرداخته است. تاکنون حدود ۴۰۰ گروه جهادی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند که به بیش از ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان محروم و کم‌برخوردار به ارزش ۷۰ میلیارد ریال خدمات‌رسانی کرده‌اند.
آیا طرح و برنامه دیگری هم داشته‌اید که اجرایی شده باشد؟
طرح یاسر یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که به مرحله اجرا درآمده و ادامه دارد. در این طرح اهداف عملیاتی طرح‌های اقدام ۱۰ ساله براساس نقشه راه اعتلای بسیج مد نظر است. تحقق گفتمان عدالت در سلامت منطبق با بیانیه گام دوم، راه‌اندازی ۵۰۰ مرکز درمانی در ۵۰۰ نقطه، شبکه سازی اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم و ارائه خدمات درمانی به محرومین در مراکز درمانی وابسته در کنار خدمات سلامت الکترونیک بخشی از طرح به شمار می‌آید که با جدیت پیگیری می‌شود.
در هفته بسیج امسال چه برنامه‌هایی دارید؟
اعزام بیش از ۳۰ تیم پزشکی و دندانپزشکی به مناطق محروم کشور، ارائه خدمات درمانی با تخفیفات ویژه و ویزیت‌های رایگان در بیش از ۶۰ مرکز درمانی وابسته در تمام استان‌ها و ارسال پیامک تبریک هفته مبارک بسیج به بیش از ۲۰۰ هزار نفر بسیجی بخشی از کارهاست. اما آیین بازسازی و تغییر کاربری مراکز درمانی شهرستان‌های دلیجان، کمیجان، شازند، نیکشهر و خاتم، مراسم افتتاح کلینیک دندانپزشکی شهرستان سمنان بهره‌برداری از مرکز درمانی ولایت شهرستان محمودآباد قزوین، افتتاح مرکز درمانی ولایت شهرستان اسفراین و کلنگ‌زنی زمین شهرستان کوهدشت به صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سازمان بسیج و همچنین افتتاح مراکز درمانی بسیجیان در شهرستان‌های هرسین کرمانشاه، سرپل ذهاب کرمانشاه، دره شهر ایلام و اسدآباد همدان در کنار مراسم کلنگ‌زنی احداث مرکز درمانی شهرستان بیرجند از جمله کار‌های این مؤسسه در هفته بسیج است.