طارمی- آزمون لذت اروپایی

طارمی- آزمون لذت اروپایی لیگ قهرمانان اروپا برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران، جذابیت دوچندانی دارد؛ فارغ از کیفیت بی‌نظیر فوتبالی که در این سطح از سوی برترین باشگاه‌های اروپایی به نمایش گذاشته می‌شود، حضور دو بازیکن ایرانی در این دوره از رقابت‌ها، حساسیت را دست‌کم برای هواداران ایرانی بیشتر کرده است. سردار آزمون در زنیت و مهدی طارمی در پورتو، این فصل فرصت داشته‌اند تا چند باری در لیگ قهرمانان اروپا به میدان بروند و اتفاقا دروازه تیم‌های بزرگی مانند یوونتوس و لیورپول را هم باز کنند. البته این جذابیت هنوز تمام نشده و حداقل دو بار دیگر می‌شود شاهد هنرنمایی مهاجمان تیم ملی ایران در لیگ قهرمانان اروپای همین دوره بود.
سردار؛ لذات آخر قبل از جدایی؟
شرایط برای سردار آزمون و مهدی طارمی در این دوره از رقابت‌ها چندان ساده نبوده و هر دو باشگاه زنیت و پورتو کار بسیار سختی برای رسیدن به مرحله حذفی این رقابت‌ها دارند. در‌این‌بین شرایط برای سردار آزمون و زنیت به‌مراتب سخت‌تر هم هست. زنیت در گروه H رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان اروپا در کنار دو غول این قاره یعنی یوونتوس و چلسی قرار گرفته است. تیم مالمو سوئد هم این گروه را کامل می‌کند. قابل پیش‌بینی بود که با حضور دو تیم مطرح اروپایی که هر‌کدام از بخت‌های قهرمانی محسوب می‌شوند، کار زنیت در این گروه گره بخورد و دشوار شود. زنیت امشب باید در پنجمین بازی‌اش به مصاف مالمو برود. این تیم بعد از چهار بازی با کسب تنها سه امتیاز در رده سوم قرار گرفته است. یوونتوس و چلسی هر‌کدام با 12 و 9 امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. رقابت‌های این گروه به گونه‌ای است که اگر همین امشب چلسی به یوونتوس نبازد، کار تمام است و حذف زنیت از لیگ قهرمانان اروپا قطعی می‌شود. البته این به آن معنی نیست که حذف زنیت تمام لذتی را که سردار آزمون می‌تواند ببرد، مکدر کند. مهاجم ایرانی باشگاه زنیت در این فصل تا به حال یک بار موفق به گل‌زنی شده و بازی رفت برابر همین مالمو که ساده‌ترین تیم گروه است، هم دقایق بسیار اندکی را تجربه کرد. پس روی کاغذ، اگر او در ترکیب قرار بگیرد نه‌تنها می‌تواند به تعداد گل‌های زده‌اش در لیگ قهرمانان این دوره بیفزاید؛ بلکه می‌تواند رکورد برترین گل‌زن ایرانی این رقابت‌ها را هم بهبود ببخشد. فعلا سردار آزمون بالاتر از علی دایی و مهدی طارمی با پنج گل زده برترین گل‌زن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست. او دو بازی دیگر در این دوره دارد و جدال با مالمو نه‌چندان قدرتمند می‌تواند فرصت مهیجی در اختیارش قرار دهد تا به شمار گل‌های‌ زده‌اش در بالاترین سطح اروپا بیفزاید. البته شاید سردار آزمون آخرین بازی‌هایش با پیراهن زنیت در لیگ قهرمانان اروپا را هم تجربه کند و بعد راهی باشگاه و لیگی دیگر شود. قرارداد او پایان همین فصل با زنیت به اتمام می‌رسد و سردار علاقه‌ای به تمدیدش ندارد. البته شایعه زیادی به راه افتاده که او ممکن است در همین نقل و انتقالات ژانویه، زنیت را ترک کند و به تیمی دیگر که احتمالا لیون فرانسه باشد برود. هرچه هست؛ اما سردار آزمون فقط دو بازی دیگر فرصت دارد تا با پیراهن زنیت از حضور در لیگ قهرمانان اروپا لذت ببرد. البته زنیت هنوز روی کاغذ حذف نشده؛ ولی برای بقا و صعود به مرحله حذفی به چیزی شبیه به معجزه نیاز دارد.
طارمی؛ یکه‌تازی در قلب اروپا
با وجود نمایش خوبی که سردار آزمون در زنیت دارد؛ ولی این روزها بخش زیادی از آوازه فوتبال ایران مربوط به مهدی طارمی است. مهاجم ایرانی باشگاه پورتو تبدیل به یکی از گل‌زنان سرشناس فوتبال اروپا شده و برای مهارکردنش نیاز به تدابیر ویژه است. می‌شود گفت مهدی طارمی با پورتو در رقابت‌های این دوره از لیگ قهرمانان اروپا در گروه مرگ افتاده‌اند؛ آنها در گروه B در کنار سه تیم قدرتمند اروپا یعنی لیورپول، اتلتیکومادرید و میلان قرار گرفته‌اند. ناگفته پیداست که کار پورتو در این گروه چقدر دشوار است. با‌این‌حال هواداران پورتو امید زیادی به مهاجم ایرانی‌شان دارند و حتی چشم به صعود از این گروه خوفناک دوخته‌اند. پورتو تا به اینجا که چهار هفته از مرحله گروهی سپری شده، با چنگ و دندان امیدهایش را زنده نگه داشته و فعلا بالاتر از اتلتیکو مادرید و میلان(!) در رده دوم گروه قرار گرفته است. البته کار بسیار سخت است. از این گروه لیورپول با 12 امتیاز صعودش را قطعی کرده و جدال برای رده دوم بین تیم‌های پورتو، اتلتیکو و میلان در جریان است. این سه تیم به ترتیب با 5، 4 و یک امتیاز در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند. پورتو باید فردا شب به مصاف لیورپول برود و بازی سختی را تجربه کند. شکست سنگین در بازی رفت که البته با گل مهدی طارمی همراه بود، به‌خوبی جایگاه این دو تیم را مشخص کرد؛ ولی در‌این‌بین یک اتفاق شاید تأثیرگذار رخ داده که آن‌هم خیال راحت لیورپول بابت صعود است. کلوپ همین حالا مصدومان زیادی دارد و شاید برای بازی فرداشب نخواهد همه ستاره‌هایش را در ترکیب قرار دهد. اگر چنین شود، بخت با پورتو یار می‌شود که بتواند همچنان عنوان دومی‌اش در این گروه سخت را حفظ کند. البته فارغ از این مورد، این بازی، دوباره محلی برای ارزیابی مهدی طارمی در یکی از آزمون‌های سخت اروپایی است تا خودش را ثابت کند. مهاجم ایرانی زنیت در این دوره از رقابت‌ها بعد از چهار بازی، با یك گل و یک پاس گل مهره ارزشمندی برای پورتو بوده؛ ولی مهدی طارمی اشتیاق زیادی برای درخشش بیشتر دارد. او که بعد از سردار آزمون در کنار علی دایی، فعلا در رده دومین برتر گل‌زنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد، به فکر پیشروی در این رده‌بندی است. البته طارمی بعد از ماجرای اختلاف نظر با دراگان اسکوچیچ و خط‌خوردن از تیم ملی، انگیزه زیادی دارد که بار دیگر توانایی‌هایش را به رخ بکشد. شاید همین مورد، انرژی مضاعفی برای او در مسیر لذت‌بردن از لیگ قهرمانان اروپا هم شود.