برکت؛ این بار منفی 18

به‌نظر می‌رسد در روزهای زمستان شرایط سخت‌تر شود. چیزی که می‌تواند کمی خانواده‌ها را در راضی شدن به فرستادن دانش‌آموز به مدرسه دلگرم کند، واکسیناسیون آنهاست. مطالعه بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا برای گروه سنی 12 تا 18 ساله‌ها به شکل رسمی آغاز شده است. به گفته مجری مطالعه بالینی تزریق واکسن برکت روی 10 داوطلب اول از هفته گذشته آغاز شده است. مینو محرز از تزریق واکسن به 60نوجوان در فاز نخست خبر می‌دهد. «طبق ضوابط بین‌المللی پس از تولید هر واکسن ابتدا باید روی گروه سنی 18 تا 75 سال آزمایش شود.» محرز ادامه می‌دهد: «واکسن برکت سه کارآزمایی بالینی را پشت‌سر گذاشته است.»
محرز با اشاره به اینکه لازم بود آزمایش را پس از بزرگسالان در گروه سنین پایین‌تر مطالعه کنیم، می‌گوید: «با پاندمی کرونا در دنیا، آموزش، افت کرده و باید این سنین هم هرچه زودتر واکسینه شوند.» به گفته او این گروه سنی هم واکسن 5میکروگرم همانند بزرگسالان دریافت می‌کنند.
سه مرحله مطالعه برای بزرگسالان روی 22 هزار نفر انجام شد و هیچ عارضه خاصی دیده نشد. این در حالی است که علاوه بر این تاثیرپذیری و ایمنی‌زایی بسیار خوبی هم دیده‌ شد. به اعتقاد محرز با توجه به شرایط اپیدمی همه داوطلبان باید واکسینه شوند. به‌همین دلیل گروهی واکسن برکت و گروهی واکسن سینوفارم دریافت خواهند کرد و در مطالعات مورد بررسی قرار خواهند گرفت. «طبق مجوز و پروتکل وزارت بهداشت تمام 10نفر اول در این رده سنی، واکسن برکت تزریق کرده‌اند.» به گفته مدیر نظارت بر کارآزمایی بالینی واکسن برکت بعد از اینکه مطالعات اصلی واکسن برکت انجام شد طبیعتا گروه سنی دیگر مانند اطفال، نوجوانان و زنان باردار باید مطالعه شوند. به باور سیدحامد حسینی این مطالعات باید انجام شوند تا پروفایل ایمنی و اثربخشی این واکسن کامل شود. «مجوز فاز مطالعاتی یک و دو گروه سنی 12 تا 18 سال را از وزارت بهداشت دریافت کردیم.» حسینی ادامه می‌دهد: «در فاز یک 60 داوطلب و در فاز دو 440 نفر مورد مطالعه قرار می‌گیرند.»