میثاقی در مسیر ناکجا آباد

آفتاب یزد - گروه شبکه: هر بار که برنامه فوتبال برتر با اجرای محمد حسین میثاقی پخش می‌شود، بیش از پیش جای خالی برنامه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور احساس می‌شود. برنامه‌ای که توانسته بود با رعایت همه جوانب از مجری‌گری بی‌نظیر فردوسی‌پور با تسلط کامل بر برنامه گرفته تا رعایت نکات اخلاقی و آیتم‌های جذاب و دیدنی، سال‌ها بینندگان را میخکوب خود کند. موضوعاتی که هیچگاه برنامه فوتبال برتر نتوانست به آن دست پیدا کند. تازگی‌ها هم با اتفاقی که رقم زدند، اخلاق را باخته اند. داستان از این قرار است که پس از گذشت ۲۲ ماه، هواداران فوتبال موفق شدند در بازی هفته گذشته استقلال و نساجی وارد استادیوم‌ها شوند و به طلسم دوری آن‌ها پایان داده شود. اما دوشنبه شب در برنامه فوتبال برتر، آیتمی جنجالی پخش شد که حسابی در فضای مجازی جنجال به پا کرد. در این آیتم، ویدیوهایی از تماشاگران حاضر در استادیوم منتشر شد که در حال استعمال دخانیات هستند. نکته قابل تامل اینجاست که در این تصاویر، چهره تعدادی از هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی به نمایش گذاشته شد. اگرچه استعمال دخانیات پدیده‌ای مذموم است اما جا داشت برنامه فوتبال برتر چهره این افراد را می‌پوشاند حتی اگر بر این عقیده بودند که این تصاویر در جهت سالم‌سازی ورزشگاه‌ها منتشر شده است. یا اصلا بهتر بود به حضور تماشاگران بعد از ۲۲ ماه در ورزشگاه‌ها می‌پرداخت.
> عواقب نگران‌کننده یک تصویر
حالا محمد نوری فر، معاون ارتباطات باشگاه استقلال به آیتم برنامه فوتبال برتر درباره سیگار کشیدن چند هوادار استقلال در ورزشگاه آزادی، واکنش نشان داده است. متن محمد نوری فر در این باره به این شرح است: «متاسفانه در برنامه فوتبال برتر مورخ دوشنبه اول آذر آیتمی درباره مصرف دخانیات در روز مسابقه استقلال با نساجی مازندران پخش شد که مصداق هتک حرمت و حیثیت اشخاص تلقی می‌شود. نکته‌ای که بیش از هر چیز تلخ و ناراحت‌کننده به نظر آمد، تصویربرداری پنهانی از چند هوادار نوجوان و جوان تیم استقلال در حال استعمال دخانیات بود که می‌تواند عواقب نگران‌کننده و پیش‌بینی‌ناپذیری برای این افراد به همراه داشته باشد. بی‌تردید مصرف دخانیات در محیط ورزشگاه‌ها پسندیده نیست و باید با فرهنگ‌سازی نسبت به اصلاح روند اقدام نمود اما شیوه پرداختن برنامه فوتبال برتر به موضوع به نحوی که مسئله را مختص به یک باشگاه می‌کند، علاوه بر اینکه به حیثیت اشخاص ضربه می‌زند، شیوه‌ای غیرسازنده در مواجهه با مسئله است که حیثیت و حرمت افراد را نادیده می‌گیرد. حداقل انتظار از برنامه مذکور جبران این خطا و اصلاح این روند است. این رویکرد برنامه فوتبال برتر در حالیست که فراموش نمی‌کنیم، دو سال قبل کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل سیگار کشیدن عوامل صدا و سیما در راهروهای ورزشگاه آزادی؛ فدراسیون فوتبال را به مبلغ ۳۰۰۰ دلار جریمه کرد»
> قبول باشه فوتبال برتری ها!


آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری نیز نسبت به این ویدیوی جنجالی واکنش نشان داده است. جهرمی در کانال تلگرامی و شخصی خود در این باره نوشت: «فقط برنامه «فوتبال برتر» می‌تونست از روز زیبایِ حضور تماشاگران و بازگشتِ بی‌نهایت هیجان به ورزشگاه آزادی و فوتبال ایران، تصاویر حداکثر ۱۰ نفر از ۵۰۰۰ تماشاگر حاضر در ورزشگاه رو که دارن سیگار می‌کشن رو بگیره و با آهنگ پس زمینه مستند شوک پخش کنه. قبول باشه فوتبال برتری‌ها! خدا قوت».
> واکنش کاربران
اما این آیتم فضای مجازی را نیز به خود مشغول کرده و واکنش کاربران را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «آیتم خوبی نبود در کل و فاز منفی داد و اصلا ممکنه بعضی خانواده‌ها به بچه‌های کم سن‌تر اجازه ندن برن ورزشگاه با این تصاویری که پخش شد».
کاربر دیگری گفته است: «با توجه به آنکه قانون منع استفاده از دخانیات وجود داره باید فرد شناسایی بشه و جریمه‌اش کنن اما این که آبروی فرد بره این دیگه حق‌الناس رو پایمالی کردیم و باید ازش
معذرت خواهی بشه».
دیگری نوشت: «نمیگم کار اون افراد درست بود ولی چرا چهره‌ها رو نپوشوندن؟»
کاربران دیگر نوشته اند: «این حرکت فوتبال برتر نه تنها کمکی نمیکنه بلکه خودش یه جور تبلیغ سیگار کشیدن حساب میشه شک نکنید! وقتی نشان دادن این تصاویر عادی شه قبح این کار شکسته میشه و کسانی که در خلوت اینکار رو میکردن میان بیرون مصرف می‌کنند!»، «آقای میثاقی عزیز شما همچنان مسیر کسب محبوبیت رو گم کردی»، «خیلی زشت بود حرکت صداوسیما»، «باید چهره‌ها پوشانده میشد. اولا به خاطر صیانت از آبرو و شخصیت افراد دوما از فردا مد میشه هرکس فکر میکنه اگه سیگار بکشه توی ورزشگاه، تلویزیون نشونش میده. میشه داستان جیمی جامپ‌ها»، «یکی از کارهایی که عادل بلد بود و میثاقیان بلد نیست، سیاست پخش آنچه باید و آنچه نباید است. میثاقیان در این
زمینه بسیار بچگانه وارد بازی هر گروه و فردی میشه و خودش مبنایی برای پخش و گفتگو با دیگران نداره و این باعث شده برنامه‌اش همیشه جمع نشه و پراکنده باقی بمونه و بالطبع بیننده برنامه هم راضی نباشه. بارها و بارها شده که از خودم پرسیدم اصلا چه لزومی داره به حرف فلان فرد و بهمان آدمی که خط و ربطشون مشخصه پرداخته بشه و وقت مردم تلف بشه»، «قطعا کسی موافق سیگار کشیدن نوجوانان و جوانان در ورزشگاه‌های ورزشی نیست چرا می‌خواهند در این مواقع چهره آن‌ها را نشان بدهند آن‌ها نمی‌دانند که چه ضربه‌ای به این جوانان وارد می‌شود چه کسی باید جوابگو و پاسخگو باشد»، «برنامه ۹۰ اگه حاشیه‌ها رو نشون میداد، دو تا کمک هم به سطح فوتبال این مملکت میکرد این برنامه تحلیلی! فوتبال برتر واقعا چه کمکی به فوتبال و ارتقاء اون کرده؟ روز اول مجری دوستدارِ صندلیِ این برنامه گفت می‌خوایم یه برنامه داشته باشیم
به دور از هر حاشیه‌ای، والا همه این برنامه حاشیه هست، کدوم کمک رو به فوتبال کرده، از کدوم کارشکنی‌ها حرف زده، چه چیزی رو فرهنگ‌سازی کرده؟ مجری این برنامه عشق حاشیه هست خودش»، «واقعا باید به صداوسیما تبریک گفت به خاطر خدشه‌دار کردن کرامت انسانها لااقل چهره اونها را نشون نمیدادین».