بسیج و مفاهیم استقلال و آزادی

استقلال و آزادی جزو شعار‌های اصلی انقلاب اسلامی به حساب می‌آید که ضمن نفی سلطه بیگانگان و استعمارگران، از هرگونه طاغوت و دیکتاتوری داخلی نیز ابراز برائت می‌کند.
در واقع این شعار‌ها مبنای حاکمیت خارجی کشور، یعنی نفی هرگونه تبعیت و وابستگی آن در برابر قدرت‌های خارجی و تضمین‌کننده شخصیت حقوقی برابر و مستقل در روابط بین‌المللی می‌باشد و هرگونه دیکتاتوری، اجبار و قید و بندی را جز عبودیت خدای سبحان برنمی‌تابد. درواقع این شعار‌ها که در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز گنجانده شده، لازم و ملزوم یکدیگر هستند. در اصل نهم قانون اساسی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ناظر به خواسته‌های مردم در انقلاب تنظیم شده، آمده است؛ «در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت وتمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آن‌ها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی وتمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‌ای وارد کند...»
استقلال بدون آزادی دوام نمی‌آورد و آزادی بدون استقلال نیز بی‌معناست و نوعی وابستگی و بردگی است و هر دو در سایه حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت نظام سیاسی مستقل مقدور خواهند بود.
بی‌تردید می‌توان کشور ایران را یکی از مستقل‌ترین و آزادترین کشور‌ها به شمار آورد که این آزادی و استقلال امروزی آن حاصل انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) است. با انقلاب اسلامی رژیم دیکتاتوری و وابسته پهلوی ساقط و دست‌اندازی، دخالت و سلطه بیگانگان نیز قطع شد و با تداوم نظام انقلابی تا کنون این ویژگی‌ها یا دستاورد‌های برآمده از انقلاب محفوظ مانده است. راز ماندگاری استقلال و آزادی را هم باید در عوامل پدیدآورنده آن جست‌و‌جو کرد که در مرکز آن می‌توان نقش مردم و بسیج مردمی را مشاهده نمود.


در انقلاب اسلامی، تکیه رهبری بر توده‌های مردم بود که حول باور‌های دینی وحدت و انسجام یافته و با روش تظاهرات خیابانی مبارزه با رژیم دیکتاتوری و وابسته پهلوی را پیش بردند. حضرت امام خمینی (ره) با اعتماد به توده‌های مردم متدین و انقلابی، خود را بی‌نیاز از حزب آهنین و میلیشیای مسلح دانسته و از این رو انقلابی مردمی و مسالمت‌آمیز را سازمان داد که حضور انبوه مردم نه‌تن‌ها مانع سرکوب می‌شد، بلکه همین ماهیت مردمی و روش متکی بر بسیج توده‌های مردمی، موجب ریزش سریع و شدید از بدنه نیرو‌های مسلح به سمت انقلابیون و پیوستن آنان به صفوف مبارزه گردید. در مواردی هم که بعضاً کشتارهایی، چون ۱۳ آبان و ۱۷ شهریور پیش می‌آمد، آن را از چشم حضور و هدایت نیرو‌های مزدور صهیونیستی و امریکایی حامی رژیم به حساب می‌آوردند.
از این رو انقلاب اسلامی با کمترین تلفات انسانی به پیروزی رسید و تعداد شهدای انقلاب در مقایسه با انقلاب‌های بزرگ در سایر کشور‌ها بسیار پایین است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، درست پس از آنکه در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ جوانان انقلابی لانه جاسوسی امریکا را تسخیر و ضمن رسوایی امریکایی‌ها در تحریک و حمایت گروهک‌های ضدانقلاب و برانداز، هیمنه و ابهت پوشالی آن را نیز درهم شکستند، حضرت امام خمینی (ره) در ۵ آذرماه فرمان تشکیل ارتش بیست‌میلیونی یا همان بسیج سازمان‌یافته مردمی برای ایفای نقش رسمی در رفع تهدیدات علیه نظام نوپای انقلابی را صادر و پشتوانه‌ای برای دفاع از استقلال و آزادی کشورمان فراهم ساختند.
فلسفه صدور چنین فرمانی را باید در شناخت راهبردی و دقیق امام خمینی (ره) از سرنوشت انقلاب‌های بزرگ از یک‌سو و سابقه سیاه امریکای جنایتکار در حمایت از رژیم‌های دیکتاتوری وابسته به خود و مقابله با دولت‌ها و ملت‌های رهایی‌یافته و استقلال‌طلب از سوی دیگر دانست که نه‌تن‌ها کودتای نظامی، بلکه جنگ‌های بزرگ را برای سلب استقلال و آزادی آنها، بار‌ها به راه انداخته و جنایت‌های وحشتناکی رقم زده بودند.
همین تدبیر حضرت امام موجب شد گروه‌های مردمی پس از کسب آموزش‌های نظامی در قالب بسیج مستضعفین سازمان‌دهی شدند و در عرصه‌های دفاع از انقلاب، نظام اسلامی و کشور عزیز ایران نقش بی‌بدیلی ایفا کردند و در دوران پس از جنگ و زعامت امام خامنه‌ای نیز این نقش را تداوم بخشیدند. این خلف صالح امام راحل برای صیانت از استقلال و آزادی کشور ضمن حمایت از تداوم بسیج، چفیه بسیجی بر دوش انداخته و در حمایت از بسیجیان و ضرورت حفظ روحیه آنان این نماد معنوی را در تمامی اجتماعات و دیدار‌ها به رخ می‌کشد.
بسیجیان نه‌تن‌ها در عرصه جهاد اصغر و جهاد اکبر درخشیدند و مدال لشکریان مخلص خدا را دریافت داشته‌اند، بلکه در صف مقدم جهاد کبیر و جهاد تبیین نیز قرار دارند که هر دو برای نفی اطاعت و پیروی از دشمن و ضمانت بخش استقلال و آزادی مردم شریف و کشور عزت‌مند و اسلامی ایران به حساب می‌آیند.
آری بسیج به‌عنوان تجلی غیرت و اهتمام مردمی بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین پشتوانه اقتدار نظام در در دفاع از استقلال و آزادی به حساب می‌آید که در تمام طول و عرض جغرافیای کشور و همه اقشار حضور داشته و عمق راهبردی نظام را برای نگهبانی از انقلاب و دستاوردهایی، چون استقلال و آزادی تشکیل می‌دهد.