فروش 19 میلیارد تومانی پاییزه کتاب

مریم شهبازی
خبرنگار
امروز «پاییزه کتاب 1400» در تهران و دیگر نقاط کشورمان به پایان می‌رسد، نوزدهمین دوره برپایی طرح‌های تخفیف فصلی که فروش آن تا اواسط روز گذشته به مرز 19 میلیارد تومان رسید. در این دوره کتابفروشان با تخفیف 20 درصدی میزبانی دوستداران کتاب را برعهده گرفتند.



همراهی 986 کتاب‌فروشی از نقاط  مختلف
در حالی شاهد برگزاری پاییزه کتاب بودیم که در این دوره 986 کتابفروشی به طرح مذکور پیوستند. بنابر آمار اعلام شده از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران در این دوره 153 کتابفروشی در استان تهران و 750 کتابفروشی در مراکز استان‌ها و 236 کتابفروشی در شهرستان‌ها، آثار خود را به علاقه‌مندان عرضه کردند. از 986 کتابفروشی که عضویت آنها در پاییزه کتاب تأیید شد 935 کتابفروشی دارای فروش بوده‌اند. «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» شعار پاییزه کتاب بود که با نگاهی متفاوت از دوره‌ها و سال‌های گذشته برپایی‌اش را شاهد بودیم؛ در این دوره تلاش مسئولان بر حمایت بیشتر از مناطق محروم و کم‌برخوردار استوار بود آنچنان که در این نقاط برخورداری از تمهیدات پاییزه کتاب تا هشتم آذرماه ادامه خواهد داشت اما در سایر شهرها و استان‌ها تنها تا سوم آذر ماه، امروز شاهد برگزاری آن خواهیم بود.  اما گذشته از طرح پاییزه کتاب که برای نگاهی به آمار و ارقام نهایی فروش آن باید قدری بیشتر منتظر بمانیم؛ این روزها از همان بدو شروع هفته کتاب شاهد ارائه تخفیف‌هایی خودجوش هم از سوی خود کتابفروشی‌ها و حتی ناشر- کتابفروشانی بودیم که آثار خود را ازطریق سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی هم به فروش می‌رسانند. کتابفروشی ثالث، با در نظر گرفتن تخفیف 30 درصدی از جمله اینهاست که این شرایط را برای کتاب‌های دیگر ناشرانی که فروش آنها را برعهده دارد هم قائل می‌شود. هرچند که این تخفیف تنها به ناشر، کتابفروشان بزرگ محدود نمی‌شود، برخی کتابفروشی‌ها هم بنا به امکانات خود درصد تخفیفی از بودجه خود را برای مخاطبان در نظر گرفته و اطلاع‌رسانی کرده‌اند؛ هرچند تخفیف برخی همچون کتابفروشی پنجره به همان پاییزه کتاب محدود شده، تخفیف 20 درصدی برای کتاب‌های تألیفی و 15 درصدی برای آثار ترجمه شده.

فرصت بیشتر برای ساکنان مناطق محروم و کم برخوردار
کتابفروشی‌هایی همچون «علمی و فرهنگی» هم اغلب به مناسبت‌هایی همچون روز دانش‌آموز تخفیف‌هایی خاص برای علاقه‌مندان در نظر می‌گیرند، هرچند که در شرایط فعلی اغلب‌شان همگام با پاییزه کتاب پیش رفتند. با این حال بنا به استقبال مخاطبان، برخی از کتابفروشی‌ها طی روزهای ابتدایی طرح‌های تخفیف فصلی، بودجه‌ای که بابت ارائه تخفیف به آنها اختصاص یافته تمام شد و آنها نیز برای آنکه مراجعه‌کنندگان دست‌خالی نروند درصد تخفیفی از بودجه شخصی خود برای مخاطبان در نظر گرفتند. با آنکه برای بهره‌مندی از پاییزه کتاب همچنان تا ساعات پایانی امروز فرصت هست و نمی‌توان آمار فعلی را، اطلاعات نهایی نوزدهمین دوره این طرح دانست؛ با این حال بد نیست بدانید تا ظهر روز گذشته بیش از 280 هزار کتاب در سراسر کشورمان فروش رفته است. مبلغ تقریبی فروش کل این کتاب‌ها حدود 19 میلیارد تومان است که سهم تهرانی‌ها از آن برابر با حدود 3 میلیارد تومان با حدود 44 هزار جلد کتاب است.
این در حالی است که تابستانه کتاب 1400 با فروش 24 میلیارد تومانی رکوردی قابل توجه به نام خود ثبت کرد، آن هم در مقایسه با فروش دیگر طرح‌های تخفیف فصلی در سال‌های گذشته شاهد برگزاری‌شان بوده‌ایم. البته همان‌طور که در ابتدا هم اشاره شد علاقه‌مندان کتاب در مناطق کم‌برخوردار و محروم بنابر سیاست متولیان فرهنگی تا هشتم آذرماه برای خرید کتاب فرصت دارند. از همین رو بهتر است برای دستیابی به اعداد و ارقام دقیق‌تر، نه تنها پایان امروز، بلکه تا زمان یاد شده صبر کنیم.