زنگنه آماده افشاگري؛ - تلويزيون جا خالي داد

آرمان ملی- حمید شجاعی: قرارداد کرسنت در دولت اصلاحات میان ایران و این شرکت منعقد شد و تا پایان آن دولت نیز  ایران به قرارداد پایبند بود اما با روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد این قرارداد یک طرفه از سوی ایران فسخ شد تا آن شرکت از ایران شکایت کند و در دادگاه، ایران را به پرداخت غرامت محکوم کند. حال برخی معتقدند عده‌ای به‌جای اینکه در پی این مساله باشند مشخص کنند چرا در یک دوره از این قرارداد انصراف داده شده تا غرامت سنگین گریبانگیر ایران باشد و به‌جای برخورد با مسببان آن، اصل قرارداد را زیر سوال می‌برند. در حالی که در طرف مقابل دسته دیگری بر این باورند که کرسنت خسارات زیادی به کشور وارد کرده و باید با مسببان فساد در این قرارداد برخورد شود. بر این اساس نیز مجلس یازدهم مدت‌هاست که در راستای پیگیری مساله ترک فعل مسئولان پیگیر پرونده قرارداد کرسنت و حواشی پیرامون آن است و نمایندگان مواضع مختلفی در این خصوص بیان داشته‌اند. با این حال آنچه از نوع موضع‌‌گیری بهارستان نشینان می‌توان دریافت اینکه آنها به دنبال این معنا هستند تا به هر نحوی شده بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت را به اتهام اهمال و کم کاری در پرونده کرسنت که باعث بروز خسارت برای کشور شده متهم جلوه داده  و پای میز محاکمه بکشند. نگاهی به رویکردهای صدا وسیما و برنامه‌های تولیدی یا زنده‌ای که بعضا در اینگونه مسائل پخش می‌شود نیز نشان می‌دهد که صداو سیما صرفا نگاهی یک جانبه نگر و بعضا جریانی و حزبی دارد و صرفا در مقام انتقاد آن هم نه انتقادات سازنده که انتقادات مخرب بر می‌آید. هرچند که اگر بخواهند به صراط عدالت رفتار کنند باید اجازه دهند طرف‌های دیگر نیز در رسانه حضور یابند و مواضع خود را بیان کنند تا مشخص شود که موضوع از چه قرار است و حق با کدام طیف یا شخص است. البته به نظر می‌رسد در برخی برنامه‌ها سناریوهای از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که اگر شرایط  آنطور که می‌خواهند پیش نرود آن برنامه و مهمان دعوت شده کلا کنسل می‌شوند و صداوسیما نیز رویکرد خود را ادامه می‌دهد. چیزی که در خصوص دعوت بیژن زنگنه وزیر سابق نفت به برنامه جهان آرا و لغو اتفاقی این برنامه رخ داد. 
  از دعوت تا لغو دعوت 
پنج‌شنبه گذشته بود که بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در توئیتی اعلام کرد که دوشنبه اول آذر ماه برای توضیح درباره پرونده کرسنت به صداوسیما می‌رود. این در حالی بود که برخی گمانه‌زنی‌ها از مفتوح بودن یک پرونده قضایی برای زنگنه خبر می‌دادند. با این حال گرچه وزیر سابق نفت  خبر از حضور خود در برنامه جهان‌آرای شبکه افق برای پاسخگویی به اتهامات درباره پرونده کرسنت داد اما روز جمعه اکانت برنامه جهان‌آرا در توییتی نوشت: «مخاطبان همیشه همراه شبکه افق؛ به اطلاع می‌رساند آقای زنگنه وزیر سابق نفت، درخواست حضور در برنامه جهان آرا را مطرح کرده‌اند. با توجه به پرونده قضایی مفتوح درباره کرسنت در حال بررسی امکان قانونی اجابت حضور ایشان هستیم.» همین رویکرد ابهام‌آلود شبکه افق باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با احتمال عدم حضور زنگنه در برنامه جهان آرا قوت بگیرد. امری که با توجه به ریکرد صداو سیما در خصوص مسئولان دولت سابق چندان بعید هم به نظر نمی‌‌رسید و همین‌گونه هم شد و مدیر شبکه افق چند ساعت مانده به آغاز این برنامه از منتفی شدن حضور زنگنه خبر داد، هرچند که مدیر شبکه افق حضور زنگنه در برنامه دوشنبه شب را منتفی دانست اما گفت اگر با توجه به پرونده قضایی ایشان شرایط فراهم شود در فرصتی دیگر به تلویزیون خواهند آمد.
   واکنش زنگنه 


پس از منتفی شدن حضور وزیر سابق نفت در برنامه جهان آرای شبکه افق وی به این موضوع واکنش نشان داد و به عبارتی توپ را به زمین مدیران صداوسیما و شبکه افق انداخت. بیژن نامدار زنگنه در صفحه توئیتری خود نوشت: همکاران شبکه افق خودشان بنده را دعوت کردند و من هم در همان ابتدا گفتم نمی‌گذارند من بیایم و همان شد که گفتم، گویا در موضوع کرسنت فرصت صداوسیما تنها برای اتهام زنندگان است! و افوض امری الی‌ا... إن‌ا... بصیر بالعباد.
  ماجرا چه بود؟
یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط لغو حضور بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه جهان آرای شبکه افق و توضیح در باره اتهامات وارده در خصوص قرارداد کرسنت گفت: با اطلاع می‌گویم که لغو دعوت زنگنه برای حضور در تلویزیون، از جایگاهی بیرون از صداوسیما انجام شده. محمد مهاجری در کانال تلگرامی‌اش نوشت: داستان این است که وزیر سابق نفت داشته زندگی‌اش را می‌کرد که از او برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی برای بحث درباره کرسنت دعوت می‌شود. او هم می‌پذیرد و پیشنهاد می‌دهد سعید جلیلی هم دعوت شود. بعد از مدتی تلویزیون برای حضور جلیلی عذر می‌آورد و درخواست می‌کند زنگنه تنها به برنامه برود که او هم می‌پذیرد. وی افزود: زنگنه هوشمندانه پیش‌دستی می‌کند و موضوع را از طریق توییتر به اطلاع عموم می‌رساند. تلویزیون که رودست می‌خورد، دستپاچه می‌شود. گویا صداوسیما اجازه چنین کاری را نداشته و «خودسرانه» وارد گود شده بوده. شاید هم چنین می‌پنداشته که زنگنه دعوت را رد می‌کند و همین خودش دستاویز می‌شود که بگویند ایهاالناس! دیدید متهم اصلی کرسنت از مناظره و مصاحبه گریخت و نیامد؟! مرحله بعدی بازی شروع می‌شود. یکی دو نماینده مجلس یارگیری می‌شوند. خبرگزاری‌های دولتی و حامی دولت به خط می‌شوند و از طرف قوه قضائیه می‌گویندکه کیفرخواست کرسنت صادر شده و کجای دنیا متهم را به تلویزیون می‌آورند! و یادشان می‌رود که همین تلویزیون ده‌ها و صدها متهم با پرونده باز را جلوی دوربین آورده و گاهی از آنها اعتراف گرفته است! مهاجری ادامه داد: این بار اما با زنگنه‌ای روبه‌روست که صریح و بی‌تعارف است و اگر روبه‌روی دوربین تلویزیون بنشیند حرف‌هایی را می‌زند که تا حالا کسی نگفته و خیلی از اعوان و انصار دلواپسان از جمله سعید جلیلی باید برای مدت‌ها به مرخصی تشریف ببرند. همچنین شاید کل پرونده عوض شود و معلوم شود متهمان اصلی الان در جایگاه مدعی نشسته‌اند و برای دیگران پرونده سازی می‌کنند. به‌علاوه پایداریچی‌هایی که در نقش ستون پنجم عمل می‌کنند دچار مخمصه شوند. خلاصه اینکه تلویزیون جاخالی می‌دهد و برنامه هوا می‌شود.