هشدار به صنایع غذایی

در صنعت غذایی هدف اصلی از بسته بندی، جداسازی مواد غذایی از محیط خارجی و حفاظت از غذا در برابر فساد ناشی از فعالیت ریزاندامگان، رطوبت، گازها، گرد و غبار، بوها و همچنین نیروهای مکانیکی است. با این همه بسته‌بندی باید متناسب با کالا باشد و این مهمترین مسئله‌ای است که در طراحی بسته‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد، موادی که به طور معمول در بسته‌بندی مواد غذایی از دیرباز استفاده شده‌اند، شامل شیشه، فلزات، کاغذ و پلاستیک سخت و انعطاف‌پذیر است.
با این همه امروزه بسیاری از محصولات و کالاها در ظروف فلزی بسته‌بندی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به قوطی کنسرو، قوطی نوشابه، تیوپ آلومینیومی، اسپری ها، قوطی‌های رنگ، محصولات پزشکی، مواد شیمیایی، قوطی‌های روغن‌های غذایی و صنعتی، بشکه‌ها، گالن‌ها و غیره اشاره کرد. این در حالی است که بسته‌بندی فلزی مشکلات بسیاری به همراه دارد که مهمترین آن آسیب‌های غیر قابل جبران به محیط زیست است.
این بسته‌بندی‌ها تا زمانی که از کالایی محافظت می‌کنند آسیبی برای محیط زیست ندارند اما به محض اینکه دور انداخته می‌شوند آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد می‌کنند چون این بسته‌بندی‌های فلزی نزدیک به ۳۰۰ سال در طبیعت باقی می‌مانند و در نهایت تبدیل به یک فلز اکسید شده می‌شود که قابل حل در آب یا تجزیه در خاک است و در این شرایط می‌تواند آب و خاک را مسموم و آلوده ‌کند.
در برخی از موارد این بسته‌بندی‌های فلزی رادیو اکتیو هستند یعنی ترکیب‌هایی را به همراه دارند که بر اثر مرور زمان از خودش اشعه تولید می‌کند. برای این موضوع حتما نباید فلز از سرب یا رادیون باشد؛ حتی اگر درصد خیلی کمی هم از این مواد در قوطی‌های فلزی مورد استفاده در بسته‌بندی وجود داشته باشد این موضوع می‌تواند باعث مسمومیت آب و خاک شود. اگر تعداد زیادی از این قوطی‌های فلزی در خاک یا آب وجود داشته باشد


آن وقت ممکن است که حتی یک دریاچه را هم مسموم کند و آبزیان و پوشش گیاهی زیادی را از بین ببرند. این بدترین ضرری است که بسته‌بندی‌های فلزی به محیط زیست وارد می‌کند.
از سوی دیگر آلومینیوم به طور کلی سم است چون این فلز خیلی زود اکسیده می‌شود و در این شرایط تبدیل به یک فلز نرم می‌شود و در نتیجه میزان مسمومیت آن بسیار بیشتر از فلزات دیگر است. البته چون آلومینیوم مصارف دیگری در صنایع هوایی و غیره دارد کمتر در صنعت بسته‌بندی از آن استفاده می‌شود اما همان میزان اندک استفاده از این فلز هم خطرناک است. به همین دلیل هم ضروری است جایگزین بهتری برای این نوع بسته‌بندی در نظر گرفته شود.