پایان حقوق‌های نجومی

گروه سیاسی / در جلسه روز گذشته هیأت وزیران که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، گزارش سازمان برنامه و بودجه از کلیات لایحه بودجه 1401 به هیأت وزیران ارائه و کلیات سند مالی سالانه کشور بررسی شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پس از بحث و بررسی این سند، به یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در کشور و بودجه یعنی : تعیین تکلیف پرداخت‌ها و حقوق‌ها در دولت و شرکت‌های دولتی اشاره کرد.
رئیس جمهور پرداخت‌های نابرابر و غیرمتعارف در دولت و شرکت‌های دولتی را غیرقابل تحمل دانست و با تأکید بر اینکه «به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود»، به سازمان اداری و استخدامی کشور مأموریت داد قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین یک نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند. چراکه به باور آیت‌الله رئیسی، هم پرداخت‌های نابرابر و غیرمتعارف در دولت و شرکت‌های دولتی قابل تحمل نیست و هم مردم انتظار شنیدن اخباری درباره حقوق‌های چند ده میلیونی را ندارند.
این تأکیدها درحالی است که به تازگی انتشار فیش‌های حقوقی نامتعارف در یکی از شرکت‌های مطرح پتروشیمی، واکنش‌های بسیاری را در سطوح عالی دولت به دنبال داشت، از جمله رئیس جمهور که دستور بررسی و ممانعت از پرداخت این مبالغ کلان را صادر کرده بود. به دنبال آن، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طی دستورالعملی به همه زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، خواستار قطع هرگونه پرداخت خارج از ضوابط حقوقی و قانونی شده بود.
از این رو مأموریت رئیس جمهور به سازمان اداری و استخدامی برای تدوین نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد را می‌توان خط پایانی برای حقوق‌های نامتعارف و تکرار چنین اتفاقاتی دانست، بویژه اینکه مطابق تأکید رئیس جمهور، این نظام پرداخت پیش از تصویب بودجه تنظیم خواهد شد تا در این لایحه به عنوان اصلی‌ترین سند مالی کشور نیز اعمال شود. در همین جلسه رئیس جمهور گام دیگری نیز برای هماهنگی و هم‌صدایی بیشتر دولت در حوزه اقتصادی برداشت. وی با تأکید بر اهمیت یک‌صدایی در دولت، از تدوین سند تحول دولت در ۳۷ مسأله اصلی کشور خبرداد و اعلام کرد که این سند بزودی اعلام خواهد شد.


قدردانی از خدمات بسیجیان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در ابتدای سخنان خود در جلسه روز گذشته دولت، ابتدا با گرامیداشت هفته بسیج، از خدمات بسیجیان به همه بخش‌های کشور قدردانی کرد و گفت: بسیج در مسکن‌سازی، اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی اقدامات خوبی انجام داده است و می‌تواند برای همه بخش‌ها گره‌گشا باشد. رئیس جمهور با اشاره به فعالیت بسیج در طرح غربالگری شهید سلیمانی، نقش بسیج را اثرگذار و بسیجیان را نیروهای مخلص و کارآمد دانست و افزود: استفاده از این ظرفیت می‌تواند کارها را دقیق‌تر و سریع کند. به باور رئیسی، امروز بسیجی بودن و داشتن روحیه بسیجی از شاخص‌های مهم تحرک و پویایی در دولت است.
معیشت مردم، مهم‌ترین مسأله پس از کرونا
آیت‌الله رئیسی در ادامه، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و موفقیت دولت در تأمین واکسن و واکسیناسیون عمومی گفت: پس از موضوع کرونا مسأله اصلی دولت معیشت مردم است، وزرا نیز اقدامات انجام شده خود در این زمینه را برای مردم تبیین کنند.
او درباره مشکلات آب در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیز خواستار پیگیری مصوباتی شد که در این موارد تدوین شده و تأکید کرد که نتیجه آنها به مردم گفته شود.
رئیس جمهور همچنین ضمن تشکر از سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌های مدارس به صورت حضوری، گفت: والدین دانش‌آموزان هم از برگزاری توأمان کلاس‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری راضی هستند. رئیسی در بخش پایانی سخنان خود، با تأکید بر اهمیت یک‌صدایی در دولت گفت: سند تحول دولت در ۳۷ مسأله اصلی کشور تدوین شده که بزودی اعلام خواهد شد.
رأی اعتمـاد هیـأت وزیـران بـه اسـتاندار خراسان جنوبی
در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، سازمان برنامه و بودجه گزارشی از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ارائه داد و کلیات این لایحه از سوی اعضای دولت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
همچنین هیأت وزیران پس از بررسی سوابق و برنامه‌های جواد قناعت، به وی به عنوان استاندار خراسان جنوبی رأی اعتماد دادند. جواد قناعت متولد سال ۱۳۴۴ و دارای مدرک دکترای شیمی آلی، کارشناسی ارشد شیمی تجزیه و کارشناسی شیمی محض است.
او از سال ۱۳۹۸ تاکنون به عنوان معاون امور توسعه مدیریت و منابع بنیاد مستضعفان فعالیت داشته و پیش از آن نیز دارای مسئولیت‌هایی همچون استاندار گلستان (۱۳۹۲-۱۳۸۸) و معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران (۱۳۸۸-۱۳۸۴) بوده است.
کاهش نرخ ماهانه تورم و تثبیت قیمت اقلام خوراکی
همچنین در جلسه ستاد اقتصادی هماهنگی دولت که سه‌شنبه شب با ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گزارش مرکز آمار ایران ارائه شد که مطابق آن، نرخ ماهانه تورم کاهش یافت و قیمت اقلام خوراکی در هفته‌های اخیر تثبیت شد.
رئیس جمهور نیز با ضروری خواندن ایجاد آرامش در بازار و تثبیت قیمت اقلام خوراکی، گفت که برقراری چنین شرایطی می‌تواند نتیجه همکاری و هماهنگی مؤثر تیم اقتصادی دولت باشد، از این رو ضرورت دارد این همکاری‌ها به صورت منظم، مستمر و تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه یابد. در ادامه، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مولد‌سازی دارایی‌های دولت گزارش داد. بر اساس این گزارش تدابیر مؤثر و کارآمدی در حوزه منابع بودجه سال‌جاری در نظر گرفته شده که بر مبنای آن مقرر شد بخشی از منابع درآمدی مولدسازی دارایی‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان محل واگذاری قرار گیرد تا منشأ سرمایه‌گذاری مطمئن در استان‌های مختلف باشد.
رئیس جمهور نیز در این باره گفت: لازم است تمام وزرا، رؤسای سازمان‌ها و استانداران برای مولدسازی دارایی‌ها نسبت به واگذاری اموال مازاد دولت برای جبران کسری بودجه سال‌جاری با جدیت و بدون کوچک‌ترین وقفه‌ اقدام کنند.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد که کوتاهی در واگذاری اموال‌ مازاد پذیرفته نیست. در ادامه جلسه همچنین پس از بحث و تبادل نظر درباره گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی، تصمیماتی در زمینه ضمانت‌های اجرایی و تأمین منابع مالی برای بودجه سال ۱۴۰۱ اتخاذ شد.

بــــرش
ضرورت خاتمه دادن به حقوق نجومی

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به موضوع حقوق‌های غیر‌متعارف تصریح کرد: حقوق یک حدی دارد که حد آن باید برای تمام افراد شاغل در دولت و شرکت‌های دولتی مشخص شود و بیش از آن میزان هم نباید پرداخت شود.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه مردم انتظار شنیدن اخباری درباره حقوق‌های چندده میلیونی را ندارند و به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود، از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست هر چه سریع‌تر و قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند. وی اضافه کرد: شاید طبق قانون دستگاه‌هایی اجازه تعیین حقوق برای شرکت‌ها یا افراد دولتی را داشته باشند که باید در این زمینه نیز اقداماتی انجام شود. رئیس جمهور تأکید کرد: پرداخت‌های نابرابر و غیرمتعارف در دولت و شرکت‌های دولتی قابل تحمل نیست.