پس از سقوط لیر مقابل دلار صورت گرفت

اعتراضات خیابانی علیه اردوغان
به نقل از یورونیوز، ادامه سقوط نرخ برابری لیر ترکیه پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد.
فایل‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش شدید نرخ لیر دارند.
به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، در شبکه‌های اجتماعی ویدیو‌هایی دست به دست می‌شوند که مربوط به تظاهرات متعدد در استانبول هستند که علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است.


این اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه مقابل دلار است. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت.
در حالی که در پایان داد و ستد‌های روز دوشنبه بازار جهانی ارز، هر دلار آمریکا در مقابل ۱۱.۴۲ لیر ترکیه مبادله می‌شد، این نرخ طی مبادلات روز سه‌شنبه به سطح بی‌سابقه ۱۳.۴۵ رسید.
به این ترتیب لیر ترکیه روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش ارزش خود را از روز ۱۰ اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون تجربه کرد.
به نقل از یورونیوز، ادامه سقوط نرخ برابری لیر ترکیه پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد.
بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر گذشته نرخ بهره در این کشور را با وجود افزایش مستمر نرخ تورم کاهش داده است. بانک مرکزی این کشور پنج شنبه گذشته نیز تحت فشار اردوغان نرخ بهره را به ۱۵ درصد رساند که پایین‌تر از نرخ تورم حدودا ۲۰ درصدی ترکیه است.
رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف جریان مسلط اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ بهره تاثیری بر مهار نرخ تورم و کاهش نرخ برابری ارز ملی ندارد. او دوشنبه شب پس از جلسه دولت این کشور از «توطئه» علیه کشورش سخن گفت و تاکید کرد که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند «مقاومت» خواهد کرد.
نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی سال جاری میلادی تاکنون ۵۸ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز این روز‌ها پس از ۱۹ سال زمامداری با پائین‌ترین میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها روبرو است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در پیام تبریک به مناسبت هفته بسیج تاکید کردند مشکل‌گشایی در همه مسائل با همت بلند، درست‌اندیشی و توکل به خدا علیرضا صدقی پایان دوستی‌های انتخاباتی «ابتکار» دلایل افزایش نرخ دلار را بررسی کرد بازی ارز در زمین سیاست آرمان عبدالعالی صبح دیروز اعدام شد پایان تلخ قصه آرمان و غزاله پس از سقوط لیر مقابل دلار صورت گرفت رئیس‌ جمهوری در جلسه هیئت دولت: حقوق‌های نامتعارف در دولت و شرکت‌های دولتی قابل تحمل نیست ترامپ بدترین مواضع را علیه ایران داشته است جنگ سایه‌ها، ارثیه‌ای شوم برای بایدن ادعای گروسی درباره نتایج سفر به تهران سفرم به ایران بی‌نتیجه بود رئیس قوه قضاییه: احکام باید معقول باشد که منجر به شبهه نشود معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ستاد تنظیم بازار: فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی: نظرات پلتفرم‌های آگهی را اعمال کنید معاون سیاستگذاری وزارت اقتصاد: عزم دولت برای تصویب مالیات بر مجموع درآمد