معضلات و مشکلات اقتصادی، چالش جدی دولت


گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: یکی از مهمترین، تاثیر گذارترین و مخرب ترین چالش های امروز مدیریت کشور، بحران های اقتصادی است که هرچند وقت یکبار در بخشی خودنمایی می کند. بی شک بزرگترین چالش کشور بحران تورم و گرانی در تمام زمینه هاست و جایی نیست که بحران گرانی مدیریت اقتصادی را به تمسخر نگرفته باشد. اما آنچه این بحران را تاسف آورتر می‌کند، ناتوانی دولت و مسئولان در کنترل این بحران هاست. از سوی دیگر سواستفاده از موقعیت آن هم در شرایطی که بیشتر مردم به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند، معضلی غیر قابل تحمل است که نمونه آن را در حقوق های نجومی شاهد هستیم. اینکه گمان کنیم گرفتن حقوق نجومی مربوط به دولتی خاص بوده، منطقی نیست، زیرا تمامی دولت‌هایی که ادعای مبارزه با فساد و کنترل سواستفاده را داشته اند، در زمینه فساد و سواستفاده با پرونده های سنگین به کار خود پایان داده اند. در دولت سیزدهم نیز این بحران وجود دارد و همچنان حقوق های نجومی، رانت و فساد خودنمایی می کند. اگرچه رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بارها بر مبارزه با فساد تاکید کرد و از حقوق های نجومی به عنوان یکی از چالش های اساسی اقتصاد نام برد، اما همچنان حقوق بگیران نجومی یکه تازی می کنند و سواستفاده کنندگان از موقعیت بدون آنکه نگران تغییر دولتها و شعارهای دهان پرکن باشند، بدون توجه به قانون در این عرصه هر اقدامی را انجام می دهند. بی شک برای دولت شناسایی این افراد کار زیاد پیچیده ای نیست اما نکته مهم در مقابله با نجومی بگیری، برخورد به موقع با آن است، زیرا تاثیرات مخربی بر روح و روان مردم بر جای گذاشته و آنان را نسبت به تبعیض ناروا گلایه‌مند کرده است.

واکنش دولت به نجومی بگیری
اما از آنجا که نجومی بگیری در بخش دولتی وجود دارد و چنین معضلی در بخش خصوصی مطرح نمی شود، دولت در مقابله با آن در راس قرار دارد به همین دلیل رئیس جمهور با اشاره به قابل تحمل نبودن پرداخت های نامتعارف در دولت و شرکت های دولتی، از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین یک نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.
ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تشکر از خدمات بسیجیان به همه بخش های کشور گفت: بسیج در مسکن سازی، اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی اقدامات خوبی انجام داده است و می تواند برای همه بخش ها گره گشا باشد.رئیس جمهور با اشاره به فعالیت بسیج در طرح غربالگری شهید سلیمانی اظهار داشت: نقش بسیج بسیار اثرگذار است و بسیجیان نیروهای مخلص و کارآمد هستند و استفاده از این ظرفیت می تواند کارها را دقیقتر و سریع کند. امروز بسیجی بودن و داشتن روحیه بسیجی از شاخص های مهم تحرک و پویایی در دولت است.
رئیسی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و موفقیت دولت در تامین واکسن و واکسیناسیون عمومی بیان داشت: پس ازموضوع کرونا مسأله اصلی دولت معیشت مردم است، وزرا نیز اقدامات انجام شده خود در این زمینه را برای مردم تبیین کنند.وی در مورد مشکلات آب در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: باید مصوباتی که در این مورد انجام شده، پیگیری و نتیجه به مردم گفته شود. مسأله تامین آب شرب و کشاورزی مردم مهم است.



رئیس جمهور ضمن تشکر از سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس های مدارس بصورت حضوری، بیان داشت: والدین دانش آموزان هم از برگزاری توامان کلاس ها به صورت حضوری و غیر حضوری راضی هستند.رئیسی با اشاره به موضوع حقوق‌های غیر متعارف تصریح کرد: حقوق یک حدی دارد که حد آن باید برای تمام افراد شاغل در دولت و شرکت های دولتی مشخص شود و بیش از آن میزان هم نباید پرداخت شود. مردم انتظار شنیدن اخباری درباره حقوق های چند ده میلیونی را ندارند و به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود.
رئیس جمهور در همین زمینه از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست هر چه سریعتر و قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.رئیس جمهور تاکید کرد: شاید طبق قانون دستگاه هایی اجازه تعیین حقوق برای شرکت‌ها و یا افراد دولتی را داشته باشند که باید در این زمینه نیز اقداماتی انجام شود. پرداخت های نابرابر و غیرمتعارف در دولت و شرکت های دولتی قابل تحمل نیست.رئیسی با تاکید بر اهمیت یک صدایی در دولت گفت: سند تحول دولت در ۳۷ مسأله اصلی کشور تدوین شده که بزودی اعلام خواهد شد.

تثبیت قیمت‌ها ضروری است
همچنین رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت بر ضرورت تداوم همکاری و هماهنگی مؤثر تیم اقتصادی دولت به منظور آرامش در بازار و تثبیت قیمت‌ها تأکید کرد.رئیسی با اشاره به ضرورت ایجاد آرامش در بازار و تثبیت قیمت اقلام خوراکی، اظهار داشت: برقراری چنین شرایطی می‌تواند نتیجه همکاری و هماهنگی مؤثر تیم اقتصادی دولت باشد و ضرورت دارد این همکاری‌ها به صورت منظم، مستمر و تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه یابد.
در این جلسه، گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش نرخ ماهیانه تورم و تثبیت قیمت اقلام خوراکی در هفته‌های اخیر ارایه شد.در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مولد سازی دارایی‌های دولت گزارش داد که بر اساس این گزارش تدابیر مؤثر و کارآمدی در حوزه منابع بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است که بر مبنای آن مقرر شد بخشی از منابع درآمدی مولدسازی دارایی‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان محل واگذاری قرار گیرد تا منشاء سرمایه‌گذاری مطمئن در استان‌های مختلف باشد.رئیس جمهور در همین زمینه گفت: لازم است تمام وزرا، رؤسای سازمان‌ها و استانداران برای مولدسازی دارایی ها واگذاری اموال مازاد دولت جهت جبران کسری بودجه سال جاری با جدیت و بدون کوچکترین وقفه‌ اقدام نمایند. کوتاهی در واگذاری اموال‌ مازاد پذیرفته نیست. در ادامه جلسه همچنین پس از بحث و تبادل نظر در خصوص گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی، تصمیماتی در زمینه ضمانت‌های اجرایی و تأمین منابع مالی برای بودجه سال ۱۴۰۱ اتخاذ شد.