همه‌ شهرهای کشور پس از ۲۸۹ روز از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند

وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تا‌کنون ۵۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۱۳ نفر دُز اول،
۴۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۲۵ نفر دُز دوم
و ۹۲۱ هزار و ۴۴۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۸ دُز رسید.در شبانه‌روز گذشته ۲۶۰ هزار و ۳۴۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از 4 تا ۵ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۳۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۲۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۶ نفر رسید.


متاسفانه در طول این مدت، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون پنج میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
سه هزار و ۳۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا‌کنون ۳۸ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۵۴۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»
همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، تمامی شهرستان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند. آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم هیچ شهری در ایران قرمز نبود. در حال حاضر
۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
شهرستان‌هایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند عبارتند از: اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد).
روند کلی بستری کرونا در کشور نزولی است
در شرایطی که روند بستری کرونا در حال حاضر در تمام استان‌ها پایدار یا نزولی اعلام شده است، و نشانه‌ای از ورود به خیز ششم سراسری وجود ندارد، ولی باید بسیار محتاط بود و ادامه مراقبت‌ها برای جلوگیری از شروع خیز ششم ضروری است. همچنین تداوم حفظ مراقبت‌های بهداشتی حتی برای افرادی که دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند لازم است.
آنچه می‌تواند به روند مناسب مدیریت کرونا در کشور آسیب زده و همچون موج‌های قبلی کشور را گرفتار کند، عادی انگاری شرایط و کم توجهی به رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی است موضوعی که متاسفانه این روزها رعایت آن در کشور تا زیر
50 درصد کاهش داشته است و می‌تواند زنگ خطری برای ورود به پیک ششم باشد.