قطر هدیه ایران را باز نکرده پس فرستاد!

آفتاب یزد- گروه شبکه: نخل‌های جنجالی به ایران برگشت خوردند؛ همان نخل‌هایی که چندی پیش فیلم قطع شدنشان در فضای مجازی منتشر شد و واکنش‌ها و نگرانی‌های مردم را در پی داشت. همان‌هایی که کشاورزان به خاطر کم آبی وخشکسالی مجبور به فروششان به کشورهای عربی شده بودند. حالا گمرک ایران خبر می‌دهد که به ایران برگشت خورده اند. جالب اینجاست که مسئولان فروش نخل‌ها به کشورهای عربی را تکذیب می‌کردند و یا با طبیعی خواندن این مسئله می‌گفتند: «صادرات نخل معمولا به‌صورت خاص و محدود همچنین با ارقام خاص وجود دارد، البته صادرات ذخایر استراتژیک ژنتیکی کشور ممنوع است. کندن و جابه‌جایی نخل برای افراد دیگر یا فضای سبز هم در کشور اتفاق می‌افتد. تاکنون مجوز ۶۰۰ نخل در باغ‌های دالکی برای صادرات به کشور قطر صادر شده اما اینکه گفته می‌شود قطع درختان به جهت بی‌آبی نخل‌ها صادر می‌شود، صحیح نیست و صادرات هر نوع نخلی قانونی نبوده و برخی از نخل‌ها قابل صادرات هستند.» البته در مدت اخیر اخبار متناقضی در مورد صادرات و البته قاچاق درخت نخل به قطر مطرح و گفته شده بود که با توجه به میزبانی قطر در جام جهانی۲۰۲۲، این صادرات، صورت گرفته است، گرچه مسئولان مربوطه به صراحت در رابطه این موضوع شفاف‌سازی نکردند، ولی آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که این صادرات انجام شده است. طبق توضیحاتی که ارونقی -معاون فنی گمرک ایران- به ایسنا اعلام کرده است در هفت ماهه اول سال جاری، صادرات قطعی نخل و نهال خرما، بیش از ۶۵۰ تن بوده که از این میزان، ۶۰۰ تن نخل و مابقی نهال خرما بوده است.
> خروج با مجوز وزارت جهاد
به گفته وی در فاصله مهر تا آبان امسال در گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر چهار فقره اظهارنامه صادراتی نخل ثبت شده که در مجموع ۵۸۸ اصله نخل به وزن ۶۰۰ تن به ارزش ۱۳۶.۱ هزار دلار و همگی صادرات به مقصد قطر بوده است. این مقام مسئول در گمرک ایران با اشاره به این که در صادرات نخل از گمرک بوشهر، با توجه به حساسیت کالای اظهاری، قبل از اتمام تشریفات گمرکی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی استان بوشهر از آن بازدید کرده بودند، گفت: این محموله‌ها
بعداز اخذ مجوز لازم از جمله قرنطینه نباتی و مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر و بارگذاری آن در سامانه جامع امور گمرکی صادر شده است. اما اعلام ارونقی از این حکایت دارد که نخل‌های صادراتی از سوی قطر پذیرفته نشده است، وی گفت که با وجود صادرات صورت گرفته تعداد کل نخل‌های صادر شده یعنی مجموع ۵۸۸ اصله به قطر، به ایران برگشت خورده است. معاون فنی گمرک یادآور شد: بعد از برگشت خوردن نخل‌ها، صاحب کالا بار دیگر نسبت به اظهار این محموله‌ها از محل اظهارنامه صادرات برگشتی تحت عنوان کالای صادرات برگشتی اقدام و مجددا مجوزهای لازم از جمله قرنطینه سازمان جهاد کشاورزی استان را اخذ کرده و در حال انجام تشریفات برای ورود به کشور است.


اکنون سوال مهمی که در این میان مطرح است اینکه سرنوشت نخل‌های برگشت خورده چه می‌شود؟ آیا بار دیگر قابل استفاده هستند یا بر اثر خشک شدن، آن‌ها را از بین می‌برند؟ حال باید دید مسئولان در این باره چه تصمیمی می‌گیرند که امیدواریم آنقدر دیر نشده باشد که بخواهند نخل‌های مهم کشورمان را از میان ببرند. این ماجرا نیز بار دیگر مورد توجه کاربران قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «شرم آوره که، دو سوم جنگل‌های ایران را یا قطع کردند یا خشکاندند یا به آتش دادند و این درختان که سرمایه‌های فرزندان ‎ایران است را از ریشه در می‌آورند و صادر می‌کنند حالا هم که آن‌ها را پس دادند. دقیقا با این همه درخت نخل می‌خواهند چه کار کنند».
دیگری نوشت: «۵۸۸ اصله نخل را از ریشه درآوردند که به جای آن دلار بگیرند. قطر هم هدیه را باز نکرده پس فرستاد. گمرک ایران اعلام کرد که محموله صادراتی نخل‌ها به قطر برگشت خورده است!».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «این همه نخل رو از ریشه در آوردن و انداختن دور یعنی!».
کاربر دیگری گفته است: «خب حالا چی میشه به نظر می‌آید که این درختان دیگه بلااستفاده و خشک شدن».