حذف واسطه‌ها با عرضه مجازی برنج، روغن و شکر

سرانجام یکی از وعده‌های تنظیم بازار دولت سیزدهم به مرحله اجرا درآمد؛ طرحی که دولت قبل نیز تلاش کرد درخصوص بازار مرغ با کمک گرفتن از شرکت پست برای رصد آن از مبدأ تا مقصد اجرا کند، اما موفق نشد. اکنون با هماهنگی وزارت جهاد و شرکت پست از ۴ آذرماه سه قلم کالای برنج، روغن و شکر به صورت اینترنتی به فروش رسیده و بدون دریافت هزینه پستی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. بنکداران موادغذایی می‌گویند در صورت اجرای موفق این طرح، کاهش قیمت اقلام اساسی در راه است.
در طول سال قیمت اقلام اساسی خانوار به بهانه‌های مختلف بار‌ها دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرد. در شرایط کنونی که اوضاع کسب و کار به دلیل شرایط ناشی از کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار تعریفی ندارد، اما دلالان به دنبال کسب سود‌های کلان از بازار هستند. با وجود فراوانی کالا در برخی اقلام و اتخاذ سیاست‌های تنظیم بازار از سوی دولتمردان، قیمت در مغازه‌ها بالاست و هر یک از فروشندگان دلایل خاص خود را برای این گرانی مطرح می‌کنند.
بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ، تخم‌مرغ، شکر و برنج بالاتر از نرخ مصوب است، درحالی‌که وزارت جهاد‌کشاورزی با واردات مرغ و تخم‌مرغ به‌دنبال تنظیم بازار بود و از طرف دیگر بازرگانی دولتی برای تنظیم بازار برنج اقدام به توزیع ۱۵۰ هزار تن انواع برنج خارجی از ذخایر راهبردی کرده است. به گفته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان، کمبودی در کالا‌های اساسی همچون مرغ، تخم‌مرغ و میوه وجود ندارد و با افزایش تولید و عرضه، بازار به تعادل می‌رسد.
دولت سیزدهم از روز‌های آغازین شروع به کارش تنظیم بازار مواد‌غذایی و کالا‌های اساسی را در دستور کار خود قرارداد و واردات مرغ، تخم‌مرغ، برنج و گندم را آغاز کرد و در ادامه برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار اعلام قیمت مصوب کالا‌های مورد‌نیاز مردم را به صورت روزانه اجرا کرد. حال برای عرضه مستقیم کالا و حذف دلالان از بازار سه کالای اصلی و مورد‌نیاز مردم، فروش اینترنتی را آغاز کرده است.


معاون تعان روستایی وزارت جهاد‌کشاورزی دراین خصوص می‌گوید: «از ۴ آذر سه قلم کالای برنج، روغن و شکر در سامانه بازارگام عرضه شده است. در این روش محصول وقتی در منزل تحویل متقاضیان می‌شود و مبلغی بابت حمل کالا دریافت نمی‌شود. پیش از این طرح از اواسط آبان ماه در کرج و اصفهان به صورت آزمایشی اجرا شد.»
عربشاهی می‌افزاید: «تغییر نظام عرضه محصولات به‌صورت سنتی عاملی برای دلالی بود که در برنامه‌ای جدید آن را با هوشمندسازی و دیجیتالی محور در رصد خود قرار دادیم. به‌گونه‌ای که فرآیند تحویل، تأمین و رسیدن محصول به دست مردم به نحوی مدیریت شد که هزینه تمام شده برای مصرف‌کننده واقعی شود.»
وی تأکید می‌کند: «با دستور معاون اول رئیس‌جمهور عرضه سه محصول برنج، روغن و شکر دیجیتالی شد و از همه پلتفرم‌ها درخواست می‌کنیم به ما کمک کنند. هم‌اکنون مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان و همچنین هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی ۴۳ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین با این نوع خرید، کالا‌ها کمتر از ۲۴ ساعت به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اقلام اساسی به صورت تدریجی به این چرخه اضافه و اطلاع‌رسانی می‌شود. برای همکاری با سایر پلتفرم‌ها سه شرط مطرح است؛ پلتفرم‌ها باید با نرخ مصوب، تحویل طبق زمانبندی و همچنین رایگان بودن تحویل کالا به مشتری در این طرح مشارکت کنند.»
اتحادیه بنکداران مواد‌غذایی: کاهش قیمت اقلام اساسی در راه است
در این خصوص قاسمعلی حسنی، دبیر‌کل اتحادیه بنکداران مواد‌غذایی می‌گوید: «اگر طرح فوق به خوبی اجرا شود و اقلام اساسی سر از بازار آزاد در نیاورد، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.»
حسنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌افزاید: «طی یک‌ماه اخیر بازار در رکود مطلق به سر می‌برد، اما همواره انتظار بر ارزانی و فراوانی کالاست. هم‌اکنون کمبودی در هیچ یک از اقلام اساسی نداریم که این امر منجر به ثبات نسبی قیمت شده است. طی یک ماه اخیر قیمت تمامی اقلام جز رب گوجه‌فرنگی نوسانی نداشته است.»
دبیر‌کل اتحادیه بنکداران مواد‌غذایی قیمت کنونی هر کیلو برنج تایلندی را در عمده‌فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، برنج هندی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج ایرانی از ۳۲ تا ۶۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر شکر با قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که حداکثر با احتساب ۱۲درصد سود در خرده‌فروشی‌ها باید عرضه شود.»
اگر مدیریت شود، اقلام گران نمی‌شوند
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران درخصوص وضعیت بازار می‌افزاید: «با توجه به وفور کالا، اگر مدیریت تولید، توزیع و صادرات سرو سامان یابد، قطعاً کالایی گران نخواهد شد. به‌عنوان مثال در یک ماه اخیر نبود برنامه مناسب برای صادرات منجر به گرانی سیب‌زمینی شده است. در حال حاضر هر کیلو گوجه‌فرنگی در میدان مرکزی با نرخ ۷ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب‌زمینی ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.»
قیمت تخم‌مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسید
همچنین ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران می‌گوید: «هم‌اکنون قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۱۸هزار تومان بوده که از نرخ مصوب ۳۰۰ تومان کمتر است. روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.»
وی واردات تخم‌مرغ و ازدیاد عرضه را دلیل افت قیمت محصول به کمتر از نرخ مصوب دانست.