آنها علم و دانش را ‌ترور کردند

  دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان
«این اسم را به‌خاطر داشته باشید: فخری‌زاده. او نوشته: هدف اصلی، به پایان رساندن پروژه عماد است و اضافه می‌کند: فعالیت‌های ویژه. شما می‌دانید این چیست؟ فعالیت‌های ویژه تحت عنوان توسعه دانش علمی‌انجام خواهد شد...»
این بخشی از سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در 30 آوریل 2018 (10 اردیبهشت 1397) بود، در حالی که درباره اسناد ربوده شده از ایران سخن می‌گفت و چندین بار به نام دکتر محسن فخری‌زاده‌ اشاره کرد.
در همان سال 2018، مستندی به نام «سرقت در قلب تهران» از برنامه «وقت حقیقت» یا «زمان حقیقت» از کانال 11 تلویزیون اسرائیل پخش شد که به ماجرای ‌ترور دانشمندان ایرانی از جمله دانشمندان هسته‌ای می‌پرداخت.


آمنون سوفرین (رئیس سابق بخش اطلاعات موساد) در این مستند گفت:
«...فخری‌زاده رئیس برنامه هسته‌ای ایران است. او از همان ابتدا با این پروژه بزرگ شد. من فکر می‌کنم او از معدود کسانی است که از همه چیز خبر دارد و می‌داند چه زمانی هر بخش به بخش دیگر متصل می‌شود...»1
در همان فیلم مستند، ژنرال آهارون زوی فارکش، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل نیز درباره همین موضوع اظهار داشت:
«...او در این پروژه نگران این بود که بخش نظامی و غیرنظامی از هم جدا باشند. او بسیار متعهد به انجام کارها بود. حتی زمانی که می‌دانست حکومت ایران زیر ذره بین است...»2
کاملاً مشخص بود که سرویس‌های اطلاعاتی غرب از جمله موساد، شناخت و پرونده کاملی از شخصیت و فعالیت‌های شهید دکتر فخری‌زاده در اختیار دارند که طی سال‌ها و با استفاده از عوامل داخلی و همچنین جاسوسانی که تحت عنوان بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ‌به ایران رفت و آمد می‌کردند و همچنین اطلاعات محرمانه‌ای که از سوی طرف ایرانی در اختیار آنها گذارده می‌شد، بدست آمده بود.
برهمین اساس، سیما شاین، رئیس سابق مطالعات موساد می‌گوید:
«... نام او در سال‌های اولیه فقط در داخل جامعه اطلاعاتی کشف شد. اما بعدا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌آشکار شد. چه کسی می‌خواست با او مصاحبه کند. قطعا ایرانی‌ها با این موضوع موافق نیستند...»3
اولی ‌هاینونن، معاون رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌این حرف را تایید کرده و اضافه می‌کند:
«...مرد اطلاعاتی که چیزهای زیادی برای وصف او وجود دارد. ما هرگز با او ملاقات نکرده‌ایم، بنابراین او تنها شخصی است که ما نمی‌توانستیم او را ملاقات کنیم و ما قبلاً یک جلسه داشتیم، ایران موافقت کرد اما در آخرین لحظه آنها از تصمیم خود عقب‌نشینی کردند و من فکر نمی‌کنم که از آن زمانی که من رفته‌ام، کسی در آژانس او را دیده باشد...»4
هولگار ‌اشتارک، روزنامه‌نگار و از عوامل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درباره چگونگی گرفتن اطلاعات درباره شهید فخری‌زاده از عوامل داخلی خود می‌گوید:
«...ما هیچ عکسی از او نداشتیم، پس حتی مشخص نبود او چه شکلی است. سپس از او یک عکس گرفتیم. جوامع اطلاعاتی آن را با یکدیگر رد و بدل کردند، به‌نظر می‌رسید که آن فرد چهره‌ای دارد. تا آن زمان او یک چیز مبهم بود...»5
یک عکس از دکتر محسن فخری‌زاده؛ همان عاملی بود که توانست در ‌ترور شهید فخری‌زاده نقش مهمی‌را ایفا کند. عکسی که اساس شناسایی شهید فخری‌زاده توسط دستگاه‌های هوش مصنوعی کنترل‌کننده سلاح ‌ترور بودند.
هولگار ‌اشتارک ادامه می‌دهد:
«... سپس شکار شروع شد، موساد بسیار تلاش کرد که او را پیدا کند. آنها طی سال‌های زیادی سعی کردند که او را بگیرند... اگر موساد موفق می‌شد که محسن فخری‌زاده را حذف کند، این ممکن است ضربه‌ای به طرح و شاید حتی به پایان برنامه وارد کند. اما فخری‌زاده بسیار باهوش بود...»
در مستند «سرقت اسناد از تهران»، ایهود اولمرت (نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و از عوامل اصلی این رژیم) با خنده‌ای عصبی می‌گوید:
«...من فخری‌زاده را به خوبی می‌شناسم، او می‌داند چقدر من او را می‌شناسم. به احتمال خیلی زیاد اگر او را در خیابان ببینم، او را می‌شناسم! (یعنی به حد زیادی برروی پرونده او کار کرده‌ام). «فخری‌زاده»، او در راس برنامه‌ای که برای انجام کارها طراحی شده قرار دارد که نمی‌شود به آنها پی برد. او محافظ نداشت و ندارد و من فکر نمی‌کنم که او محافظ داشته باشد...»6
با این صحبت‌های عوامل برجسته اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از جمله ایهود اولمرت، روشن می‌شود که شو و نمایش بنیامین نتانیاهو در 30 آوریل 2018 درباره شناسایی دکتر محسن فخری‌زاده و فعالیت‌هایش از طریق اسناد به سرقت برده از تهران، بلوفی بیش برای تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌های زنجیره‌ای غرب و زمینه‌سازی ذهنی برای فریب افکار عمومی نبود و همین اعترافات فیلم مستند «سرقت اسناد از تهران»، خیمه‌شب‌بازی نخست‌وزیر سابق اسرائیل را برملا می‌ساخت.
شهید محسن فخری‌زاده از آن زمان، بارها و بارها هدف نقشه‌های ‌تروریستی قرار گرفت که هربار به دلائلی این نقشه‌ها صورت عملی نیفتند. یکی از آن دفعات به نقل از همان فیلم مستند «سرقت اسناد از تهران» به شرح زیر بود:
رونن برگمن، نویسنده و خبرنگار نشریات اسرائیلی‌ هاآرتص و بدیعوت آحارانوت و همچنین نیویورک‌تایمز می‌گوید:
«...تلاش زیادی برای رسیدن به او انجام شد و در راس موساد بین مردان موساد، رئیس موساد، مئیر داگان از یک سو و تامیر پاردو از سوی دیگر و دیگر افرادی که در کنار او بودند، بحثی جدی درگرفت. برخی می‌گفتند این یک دام است. آنها می‌دانند که ما می‌آییم. ایناهاش، به عکس‌ها نگاه کنید، گشت‌های پلیس درست در جایی هستند که ما قصد عملیات داریم. این سازماندهی غیرقابل قبول است. اولمرت نظر داگان را می‌پذیرد و دستور عملیات را صادر می‌کند. اما بعد از آن، اولمرت تماس می‌گیرد و می‌گوید: نظرم عوض شد، عملیات لغو است. داگان وارد مرکز عملیات موساد شد، جایی‌که عملیات از آنجا هدایت می‌شد. عوامل میدانی و هر کس با این عملیات و این کار مرتبط بود، به او گفته شد که عملیات لغو شد...»7
«رونن برگمن» بر اساس تحقیقاتش از صدها کارشناس و مسئول اطلاعاتی، همچنین چهره‌های سیاسی و مأموران مخفی و با استفاده از هزاران سند، در سال 2017 کتابی درباره عملیات ‌ترور اسرائیلی‌ها در کشورهای دیگر از جمله ایران به نام «برخیز و اول تو بکش Rise and kill first» نوشت و در آن کتاب، 3 سال پیش از ‌ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده، به تلاش‌هایی که از سوی ‌تروریست‌های اسرائیلی در این‌باره انجام شده،‌ اشاره کرد:
«ایرانی‌ها متوجه شدند گروهی در حال ‌ترور دانشمندان هسته‌ای آنها هستند و محافظت از آنها، به‌ویژه محسن فخری‌زاده رئیس گروه تسلیحات که از او به‌عنوان مغز متفکر این پروژه یاد می‌شد، را بیشتر کردند.»
چند روز پس از عملیات ‌ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده، کانال 13 تلویزیون اسرائیل با نشان دادن یک فیلم بازسازی شده از ‌ترور شهید فخری‌زاده، جزئیات تازه‌ای از این واقعه را فاش ساخت که بعدا در طی تحقیقات سازمان‌های امنیتی کشور نیز این جزییات تایید شد.
«آلون بن داوید»، یکی از خبرنگاران معروف کانال 13 رژیم صهیونیستی، جزییات لحظه به لحظه این عملیات را به تصویر کشید. در این فیلم محسن فخری‌زاده به گفته بن داوید بدون حفاظت امنیتی اصولی و کافی، سوار بر ماشین دوم از سه اتومبیلی شد که او را همراهی می‌کردند.
اتومبیل‌ها وارد خیابانی شده که عاملان ‌ترور فخری‌زاده، از چند روز قبل در این خیابان، دوربین‌های فراوانی را برای کنترل لحظه به لحظه عبور اتومبیل او کار گذاشته بودند. دوربین‌هایی که 24 ساعته از مرکز فرماندهی کنترل می‌شدند. یک مسلسل خودکار که از راه دور کنترل می‌شد، 3 روز قبل از عملیات، بر روی یک وانت نصب و پنهان شده یود. صاحب وانت پیش از اجرای عملیات از کشور خارج شده بود.
تصاویر نشان می‌دهد و بن داوید می‌گوید با ورود اتومبیل شهید فخری‌زاده و دو ماشین دیگر به خیابان مورد نظر، دوربین‌های شناسایی چهره، با استفاده از تکنیک (Artificial Intelligence (A.I
یا همان هوش مصنوعی، هویت او را گواهی و تایید کرده و سپس مسلسلی که از راه دور و از طریق ماهواره کنترل می‌شد، 13 گلوله به دکتر فخری‌زاده شلیک می‌کند، بدون آنکه همراهان او مورد اصابت قرار گیرند.
بنا به گفته آلون بن داوید در این فیلم بازسازی‌شده، محافظان به صحنه آمده و در پی سوء‌قصد‌کنندگان گشتند اما کسی در آنجا نبود و در مقابل آنها، اتومبیل وانت منفجر شد. این فیلم، صریح‌ترین اعتراف رژیم صهیونیستی به ‌ترور دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده با استفاده از هوش مصنوعی و کنترل ماهواره‌ای بود.
رونن برگمن، نویسنده و پژوهشگر اسرائیلی در گفت‌و‌گو با شبکه سلطنتی بریتانیا، بی‌بی‌سی، خاطره‌ای نقل کرد از گفت‌وگو با ژنرال «مایکل هیدن»(یکی از شخصیت‌های مهم چند دهه اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا و ریاست وقت سازمان سیا) و بحث او در اولین جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با رئیس‌جمهوری جدید یعنی باراک اوباما در سال 2009 که اوباما از میزان اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در سایت نطنز پرسیده بود. برگمن گفت ژنرال هیدن در پاسخ اوباما چنین توضیح داده:
«آقای رئیس‌جمهور... در تاسیسات نطنز، حتی یک الکترون هم وجود ندارد که ته آن تبدیل به بمب اتم بشود، کاری که آنها در نطنز انجام می‌دهند تولید سلاح هسته‌ای نیست، بلکه تولید دانش است و تنها یک راه هم برای کشتن دانش وجود دارد...»8
بنا به گفته رونن برگمن، ژنرال مایکل هیدن تأکید کرد قوی‌ترین و مهم‌ترین ابزار آنها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، کشتن دانشمندان هسته‌ای ایران در کف خیابان‌های تهران توسط اسرائیل بود. دانشمندانی که نام و هویتشان را عوامل داخلی و جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و آمریکایی‌ها برای اسرائیل فاش ساخته بودند.
در واقع آمریکا و اسرائیل با ‌ترور دانشمندان هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران از یک سوی خود را ‌تروریستی‌ترین حکومت‌های تاریخ نشان دادند و از دیگر سوی به قول رونن برگمن، «به کشتن دانش» پرداختند.
___________________________
1- آمنون سوفرین- موساد، ماشین ‌ترور دانش- شبکه افق- آذرماه 1399 2- آهارون زوی فارکش- همان 3- سیما شاین- همان 4- اولی‌هاینونن- همان 5- هولگار ‌اشتارک- همان 6- ایهود اولمرت- همان
7- رونن برگمن- همان 8- گفت‌و‌گوی رونن برگمن با عنایت فانی- بی‌بی‌سی فارسی
سایر اخبار این روزنامه
آشوب می‌کارند که تحریم درو کنند /مأموریت پیاده‌نظام آمریکا در آستانه مذاکرات وین بسیج این‌گونه بر قدرت چندبعدی آمریکا پیروز شد (یادداشت روز) اخبار ویژه انصارالله عقب‌نشینی نمی‌کند جنگ یمن را پایان دهید گذران فصل سرما بدون خاموشی با کاهش 10درصدی مصرف برق درخشش تیم دانش‌آموزی ایران در المپیاد جهانی «نجوم و اختر فیزیک» با کسب 9 مدال همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا فرماندار نیویورک وضعیت فاجعه اعلام کرد کاهش قیمت ارز با اعمال مدیریت بانک مرکزی امروز چه روزی است؟!(نکته) آنها علم و دانش را ‌ترور کردند اولویت سیاست خارجی ایران ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه است ائتلاف ضدایرانی کشورهای عربی با اسرائیل متلاشی شده است موضع ذلیلانه در آستانه مذاکرات آب خوردن هم به احیای برجام گره خورده است! آشوب می‌کارند که تحریم درو کنند /مأموریت پیاده‌نظام آمریکا در آستانه مذاکرات وین آشوب می‌کارند که تحریم درو کنند /مأموریت پیاده‌نظام آمریکا در آستانه مذاکرات وین