رکوردها برایم مهم نیست

حامد جیرودی/ تیم ملی بسکتبال ایران گام نخست مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ را محکم برداشت. شاگردان مصطفی هاشمی که با قزاقستان، سوریه و بحرین در گروه D قرار دارند، از سد بحرین گذشتند. در این مسابقه ارسلان کاظمی ستاره تیم ملی بود و با کسب ۱۰ امتیاز، ثبت ۲۶ ریباند و ارسال ۱۰ پاس گل ضمن ثبت «تریپل‌ دبل» با تأثیرگذاری ۴۰ بهترین بازیکن زمین شد. کاظمی درباره بازی با بحرین و برتری برابر این تیم به خبرنگار «ایران» گفت: «دیدار با بحرین بازی اول ما در این راه طولانی بود و همیشه بازی‌های اول سختی‌های خاص خودش را دارد و خوشحالم که توانستیم بازی نسبتاً خوبی انجام دهیم و برنده شویم. البته اشتباهاتی هم داشتیم که امیدوارم بتوانیم برای بازی‌های بعد آنها را رفع کنیم.» درخشش ارسلان کاظمی بعد دیگری هم داشت؛ او با ۲۶ ریباند، ضمن شکست رکورد حامد حدادی با۲۲ ریباند، عنوان بهترین ریباندر ادوار مسابقات انتخابی جام‌جهانی را از آن خود کرد و رکوردی تاریخی برجای گذاشت. رکوردی که هیچ بازیکنی در تمام ادوار مسابقات انتخابی جام جهانی در یک بازی به آن نرسیده است. این بسکتبالیست 31 ساله و 2 متر و 3 سانتیمتری در این خصوص چنین نظر داد:«بسکتبال مثل ورزش‌های انفرادی نیست که ورزشکار رکوردی را در اختیار داشته باشد یا بخواهد آن را بشکند. برای همین وقتی در بازی حضور دارم به آمارها فکر نمی‌کنم و رکوردها برایم مهم نیست و تنها تمرکزم این است که تیم به پیروزی برسد. رکوردهایی که به‌دست آمده از نظر خودم خیلی اهمیت ندارد و این برد تیم ملی است که ارزش دارد.»
در بسکتبال معیارهای آماری زیادی وجود دارد اما 5 شاخص آماری مهم‌تر هستند که برای تمام بازیکنان ثبت می‌شود. امتیاز، ریباند، اسیست (پاس منجر به امتیاز)، استیل (توپ ربایی) و بلاک که اگر بازیکنانی در این شاخص‌ها بتوانند خود را 2 رقمی کنند، موفق به ثبت دبل دبل، تریپل دبل یا حتی کوادروپل دبل می‌شوند. کاظمی هم که به‌نظر می‌رسد در شرایط فنی و روحی خیلی خوبی نسبت به گذشته قرار دارد، درباره اینکه آیا فکر می‌کرد موفق به ثبت تریپل دبل شود؟ پاسخ داد: «ثبت تریپل دبل واقعاً سخت است اما باز هم دست بچه‌ها درد نکند که پاس‌هایی که من دادم را گل کردند یا آنها به من پاس دادند و گل کردم. بنابراین حاصل کار تیمی بوده و صرفاً یک آمار شخصی نیست.»  این فوروارد قدرتی درباره بازگشت مهدی کامرانی به تیم ملی هم صحبت کرد:«مهدی یکی از بازیکنان بزرگ آسیاست و بازیکن خیلی خوب و شناخته شده‌ای به‌شمار می‌رود و وجودش خیلی می‌تواند به تیم ملی کمک کند. همان طور که در بازی با بحرین هم توانست خیلی خوب کار کند و خودش را خیلی زود با شرایط وفق دهد و خوشحالیم که در کنارش هستیم.» کاظمی که در سال‌های گذشته سابقه بازی در تیم‌های واشینگتن ویزارد و فیلادلفیا سونی سیکسرز در NBA را دارد و پس از حدادی دومین ایرانی بوده که توانسته به معتبرترین و بزرگ‌ترین لیگ بسکتبال دنیا راه پیدا کند، درباره غیبت بازیکنانی مثل حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی در تیم ملی گفت: «حامد و صمد هر دو از بازیکنان تأثیرگذار تیم ملی در سال‌های گذشته تا به حال بوده‌اند و نبودشان در تیم ملی حس می‌شود ولی در این پنجره که نمی‌توانیم آنها را در اختیار داشته باشیم، باید سعی کنیم که بهترین نتیجه را بگیریم تا تیم ملی برای صعود ضربه‌ای نخورد. امیدوارم با تمام شدن بازی‌های حامد در چین و برگشتن صمد به ایران، آنها هم به تیم ملی ملحق شوند.»
تیم ملی دیروز راهی منامه شد و فردا در بازی برگشت دوباره مقابل بحرین به میدان می‌رود. کاظمی درباره این دیدار هم صحبت کرد:«بازی‌های انتخابی جام جهانی همه سخت است چرا که همه تیم‌ها علاقه دارند انتخاب شوند و به جام جهانی بروند. قطعاً بازی فردا با بحرین سخت‌تر از بازی جمعه که میزبان بودیم، خواهد بود. چرا که باید مقابل تماشاگران آنها و در زمین‌شان بازی کنیم. یکی از ستاره‌های‌شان که در ایران نبود، قطعاً در این مسابقه بازی می‌کند ولی ما تلاش می‌کنیم بازهم عملکرد خوبی داشته باشیم و به پیروزی برسیم.»



بــــرش
برتری ایران مقابل بحرین با سرمربی امریکایی‌اش

تیم ملی بسکتبال ایران در اولین بازی‌اش از پنجره نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، جمعه شب در تالار بسکتبال مجموعه آزادی تهران به مصاف بحرین رفت و با برد به کار خود پایان داد. بحرین از جیمز سم وینست سرمربی امریکایی روی نیمکتش بهره می‌برد و ایران هم مصطفی هاشمی را بعد از المپیک جایگزین مهران شاهین طبع کرد. محمد جمشیدی، مهدی کامرانی، اصغر کاردوست، ارسلان کاظمی و بهنام یخچالی بازیکنان شروع‌کننده ایران در این مسابقه بودند و توانستند کوارتر نخست را 24-17 به سود خود به پایان ببرند ولی در کوارتر دوم از شدت حملات دو تیم و التهاب بازی کاسته شد و بازیکنان در امتیازگیری چندان موفق نبودند. نتیجه این کوارتر 12-12 مساوی شد و نیمه نخست 36-29 به سود ایران به پایان رسید. کوارتر سوم فرصت مناسبی برای آسمانخراش های ایران بود و 28-14 برنده شدند ولی نتیجه کوارتر چهارم 23-18 به سود بحرین ثبت شد و بازی با حساب 82-66 به سود ایران به پایان رسید. مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان و سعید راد بازیگر قدیمی سینما میهمانان ویژه این مسابقه بودند. تیم ملی ایران دیروز صبح با پروازی که بحرینی‌ها هم در آن حضور داشتند، راهی منامه شد تا از ساعت 19:30 دوشنبه 8آذر، بازی برگشت خود مقابل بحرین را در این کشور برگزار کند.