هدف؛ لغو مؤثر تحریم‌ها

تیم مذاکره‌کننده ایران برای رفع تحریم‌ها که از روز شنبه به سرپرستی علی باقری‌کنی راهی وین شده، متشکل از جمعی از کارشناسان و مسئولان در حوزه‌های مختلف حقوقی، بانکی و انرژی هستند. نقطه قوت این افراد را می‌توان درگیر بودن آنها با پیچیدگی‌های موضوعات تحریم دانست.
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، ابراهیم شیبانی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی و رئیس کل اسبق بانک مرکزی، علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و دبیر سابق کمیته انرژی شورای عالی امنیت ملی، غلامرضا پناهی، عضو هیأت عامل و معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ترکیب هیأتی ایرانی حضور دارند.
این ترکیب نشان‌دهنده جدیت دولتمردان سیزدهم در راهبرد اعلامی خود در مذاکرات است. تیم مذاکره‌کننده کنونی مذاکرات را صرفاً مذاکرات رفع تحریمی می‌داند و نتیجه‌محور بودن خود را به طرف مقابل اعلام کرده است. یکی از خطوط قرمز مذاکره‌کنندگان کنونی رفع کامل تحریم‌ها بدون هیچ بهانه‌ای است که از بعد از توافق 2015 علیه ایران وضع شده است. از آنجایی‌ که امریکایی‌ها سابقه خدعه و نیرنگ داشته و در تلاش هستند تا رفع صوری تحریم‌ها را در ازای دستاوردهای نقد بدست آورند، ترکیب اقتصادی کنونی که فهم بالایی از مسائل تحریمی دارد می‌تواند یکی از خلأهای تیم مذاکره‌کننده قبل را جبران کند. ترکیب تیم مذاکره‌کننده از ابتدا مورد حمله جریان‌های غرب‌گرا در داخل و رسانه‌های فارسی زبان خارجی قرار گرفت. اما کسانی که با دستور کار مذاکرات و اهمیت آن آشنا هستند پیام واضح این ترکیب را می‌دانند. به عنوان نمونه تیم جدید مذاکره کننده مورد توجه نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین قرار گرفت. او درباره تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: «ترکیب هیأت جدید ایران در مذاکرات وین بسیار تأثیر‌گذار است و باید آن را گواه نیت جدی [ایران] تعبیر کرد.»
رفع تحریم، اصلی‌ترین موضوع مذاکرات


برخلاف مذاکرات سابق و ترکیب حاضر در گفت‌و‌گوهای گذشته که به خواسته‌های سیاسی طرف مقابل به نوعی رسمیت می‌داد، وضعیت کنونی تیم مذاکراتی ایران هدف کشورمان از مذاکرات را به وضوح بیان می‌کند. به بیان بهتر ترکیب تیم مذاکره‌کننده ناظر به اصلی‌ترین هدف گفت‌و‌گوها یعنی لغو کامل و مؤثر تحریم‌هاست. هرچند دولت سیزدهم کار ساده‌ای برای رسیدن به این هدف ندارد و بن‌بست مذاکرات سابق وین و ریل‌گذاری‌های اشتباه دولت گذشته در کنار زیاده‌خواهی‌های امریکا و اروپا به عنوان دست‌‌اندازهای این مسیر شمرده می‌شود اما می‌توان امیدوار بود در صورت نزدیک شدن به توافق به رفع واقعی و نه نمایشی تحریم‌ها نزدیک شویم.
از آنجایی که دولت سیزدهم تمرکز سیاست خارجی خود را بر توازن در روابط با کشورها‏ نگاه به شرق و همکاری گسترده با کشورهای دوست و همسایه گذاشته و توافق 2015 را تنها یکی از پرونده‌های خود می‌داند منافع کشور را به برجام گره نزده است.
این مهم در جمله معروف رئیس جمهور کشورمان در اولین نشست خبری نیز کاملاً هویدا بود: «سیاست خارجی ما نه از برجام آغاز می‌شود و نه به برجام ختم می‌شود» دولتمردان اکنون تلاش دارند یا به توافقی با رفع همه تحریم‌ها دست پیدا کنند و منافع کشورمان حفظ شود یا در صورت عدم اراده امریکا برای رفع تحریم‌ها مانع از عقب‌نشینی کشور در موضوعات هسته‌ای شوند و به هیچ عنوان در تله «هر توافقی بهتر از بی‌توافقی» است قرار نگیرند.