سلام به صحنه

محسن بوالحسنی
خبرنگار
با فروکش کردن آخرین موج کرونا و آبی‌شدن وضعیت بسیاری از شهرهای کشور، سالن‌های تئاتر دوباره رونق و رفت‌وآمد تماشاگران را تجربه می‌کنند و روی ریل مناسب افتادن اجراها باعث شده ۲۲ سالن تماشاخانه‌های عمومی و خصوصی فقط در هفته اول آذرماه از ۵۷ نمایش متنوع میزبانی کنند. این اتفاق بالاخره بعد از قریب به یک‌سال و نیم در سایه تسریع روند واکسیناسیون بالاخره افتاد و حالا کم‌کم شاهد بازگشت امید و اطمینان مردم برای مشارکت هر چه بیشتر در فعالیت‌ها و کنش‌های فرهنگی هستیم و گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها هم بخشی از این ماجراست. سری بزنیم به چند تماشاخانه و مروری داشته باشیم به نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه هستند یا بزودی به صحنه سلام خواهند داد.
مجموعه تئاترشهر


نمایش «بانوی محبوب من» به نویسندگی آلن جی لرنر با بازنگری متن و کارگردانی گلاب آدینه از ۲۰ آبان در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته و علاقه‌مندان می‌توانند با خرید بلیت 90هزارتومنی این نمایش، ۱۶۵ دقیقه پای روایت دو بخشی آدینه از متن جی لرنز بنشینند. نمایش تراژدی-کمدی «بیماری خانواده میم» نوشته فاستو پاراویدینو با ترجمه نیایش بهمنیه و کارگردانی سروش طاهری هم که از ۱۹ آبان اجرایش شروع شده هر روز در سالن سایه این مجموعه روی صحنه می‌رود و ۸۰ دقیقه با مخاطبان خود از روایتی تازه و جذاب می‌گوید. نمایش «بابا آدم» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج هم همه روزه جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و در نهایت نمایش «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» به نویسندگی و کارگردانی تینو ‌صالحی جدیدترین اثری است که در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه ساعت ۱۸:۳۰ به جز شنبه‌ها میزبان اهل تئاتر خواهد بود.
تماشاخانه ایرانشهر
نمایش «بیل‌مَن» اثری است به کارگردانی مهدی چاکری و نوشته شده بر اساس نمایشنامه «عیاش سرزمین‌های غرب» نوشته جان میلینگتون سینگ. این نمایش هر روز از ساعت ۱۹:۴۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. نمایش «ژپتو» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی هم ساعت ۱۸ در سالن استاد ناظر‌زاده کرمانی این تماشاخانه اجرا می‌رود. نمایش «باب بارا» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی نیما ایمان‌زاده ساعت ۱۷ در سالن استاد سمندریان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. نمایش «درس بی‌پایان» (چند پُرتره از آموزش کاسپار) به نویسندگی بهزاد آقاجمالی و کارگردانی میلاد ‌نیک‌آبادی هم ساعت ۱۹:۳۰ در همین سالن روی صحنه می‌رود.
تماشاخانه استاد انتظامی
سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان از ۹ آذر ماه میزبان نمایش «آسانسور نداره» به نویسندگی سباستین ‌تیری، ترجمه هومن حسین‌زاده و کارگردانی لبخند ‌بدیعی خواهد بود که همه روزه بجز شنبه‌ها از ساعت ۱۹:۴۵ به صحنه خواهد رفت. «روزمرگی» دیگر اثر نمایشی‌ است که به نویسندگی و کارگردانی بهنام ‌حسن‌پور که از سه روز دیگر، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان مخاطبان خواهد بود.
تماشاخانه مهرگان
«تراژدین اجبارین» نام نمایشی‌ است به نویسندگی آنتوان ‌چخوف با ترجمه داریوش ‌مؤدبیان و کارگردانی محمدرضا ‌خطیب که در سالن شماره دو خانه ‌نمایش ‌مهرگان هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ به صحنه خواهد رفت. سیروس کهوری‌نژاد هنرمند و بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون هم که پیشینه هنری خود را دهه‌ها قبل با هنر تئاتر در خوزستان آغاز کرده بود بالاخره بعد از سال‌ها دوری با نمایش «مجهول ابن اجل» در مقام نویسنده و کارگردان به صحنه بازگشته است. این اثر نمایشی این روزها از ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌رود. «خانواده آقا کمال» هم به نویسندگی و کارگردانی مرتضی گلچین همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ در همین سالن اجرا می‌رود. همچنین کنسرت‌نمایش «دوازده» به نویسندگی کیاوش ‌زارع‌‌طلب و کارگردانی حمیدرضا ‌رکنی همه روزه به جز شنبه‌ها ۶۵ دقیقه میهمان سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان خواهد بود. دیگر نمایش سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان اثری است به‌نام «فرگشت» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهدی ‌خلیل‌زاده که با مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه می‌رود.
تماشاخانه اهورا
نمایش «شکار مرگ» به نویسندگی آیرا لوین و بازنویسی و کارگردانی ‌نگار عزیزی پس از گذشت سه سال از ترجمه‌اش توسط شهرام زرگر، برای نخستین بار از ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه اهورا به صحنه می‌رود. دیگر نمایش تماشاخانه ‌اهورا اثری است به‌نام «بودای بزرگ کمکشان کن» به نویسندگی آلکسی کازانتسف و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی نادر ‌نادرپور که از ساعت ۱۹ در همین تماشاخانه روی صحنه می‌رود. نمایش «تروما/ یک روز» به نویسندگی مشترک پدرام بناها، امیر ارسلان طارم‌وند، فرزان پورخانی و کارگردانی پدرام بناها تازه‌ترین نمایش تماشاخانه اهوراست که از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان خواهد بود.
تماشاخانه سپند
نمایش «اتاق» به کارگردانی زنده‌نام ساشا کشوادی (که ۹ آبان ۱۴۰۰ در آستانه اجرای عمومی درگذشت) ساعت ۱۹ در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود. نمایش «قتل در کاخ» به نویسندگی مشترک جاناتان سی‌یر، هنری شیلدز و هنری لویز با ترجمه و کارگردانی پوریا جعفرپورکاشی هم ساعت ۲۱ در سالن شماره یک پردیس تئاتر سپند میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در سویی دیگر، «آهو» به نویسندگی و کارگردانی پوریا گلستانی از ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره ۲ همین پردیس اجرا خواهد داشت.
تماشاخانه مولوی
نمایش «کریم» به نویسندگی و کارگردانی محمود حیدری همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۲۰ میهمان سالن اصلی تالار مولوی است. دیگر نمایش دانشگاهی میهمان سالن کوچک تالار مولوی به‌عنوان تنها سالن اختصاصی نمایش‌های دانشجویی، «سنتز» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ‌اخوان و دراماتورژی علی مهران است که ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.