عزم ایران وقت‌کشی غربی‌ها

جدیدترین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور دیپلمات‌های ایران و کشورهای 1+4 روز گذشته در هتل «کوبورگ» وین در حالی آغاز شد که تهران برای به نتیجه رساندن زودهنگام این مذاکرات عزم خود را جزم کرده است. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که پیشتر پیگیری مذاکره نتیجه محور را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی دولتش اعلام کرده، بر ضرورت لغو فوری تحریم‌ها تأکید داشته است. حمایت صریح و بی‌وقفه رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور بر پیگیری مذاکرات و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها جهت رسیدن به نتیجه در کوتاه مدت، راه را برهرگونه تردیدافکنی در رویکرد و اهداف تیم مذاکره کننده می‌بندد و روشن می‌کند که هیأت اعزامی به وین با طراحی یک سازوکار روشن درصدد است مسیر صعب و سخت مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهانی را طی کند.
 علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی یک روز پیش از آغاز این رایزنی‌ها در یادداشتی که در نشریه «فاینشنال تایمز» منتشر شد با یادآوری اینکه مذاکرات بدون راه‌حل قوی، برای هیچ‌کسی سودی ندارد، این واقعیت را مورد توجه قرار داد که بدون روی میز گذاشتن راهکارهای روشن، مذاکرات دچار فرسایش خواهد شد.
پشتوانه عزم تهران برای به‌ثمر رسیدن فوری «مذاکرات لغو تحریم‌ها» حضور شمار زیادی از صاحبنظران و متخصصان عرصه اقتصادی در ترکیب هیأت ایرانی از جمله معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، معاونت دیپلماسی اقتصادی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری، سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و دبیر سابق کمیته انرژی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیأت عامل و معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که نشان از آن دارد دیپلمات‌ها از همین نقطه آغاز و به پشتوانه همفکری با صاحبنظران، برای روشن کردن ابعاد پیدا و پنهان تحریم‌ها بر منافع اقتصادی ایران و یافتن راهکارهای عملی و پیگیری سازوکار راستی آزمایی تصمیمات اخذ شده، کوچکترین فرصتی را از دست نمی‌دهند.
دو نما از پشت پرده مذاکرات


اما سوی دیگر این میدان، مشی متناقض کشورهای غربی طرف برجام از جمله امریکاست. مشی‌ای که بر پایه آن، ادعای آمادگی برای بازگشت به برجام را مطرح می‌کنند اما در این میان همچنان ایران را تحریم می‌کنند، نمایندگان‌شان با مخالفان ضد ایرانی از جمله رژیم صهیونیستی لابی می‌کنند و تهران را به تلاش برای طولانی کردن مذاکرات متهم می‌کنند. برای پی بردن به واقعیت ماجرا و روشن شدن ابعاد این تلاش‌ها، کافی است به برنامه چند روز اخیر مقامات امریکایی و انگلیسی نگاهی شود.
سفرهای «رابرت مالی»، به کشورهای منطقه در چند روز اخیر و تکرار این موضع که ایران عجله‌ای برای آغاز مذاکره ندارد، بیش از آنکه نشان از تمایل واشنگتن به آغاز هرچه سریعتر مذاکرات داشته باشد، تلاش برای اجماع‌سازی علیه تهران و سرپوش گذاشتن بر این واقعیت است که اگر امریکا به طور یکجانبه از برجام خارج نمی‌شد و با اجرای تعهداتش، حجم انبوهی از تحریم‌ها را مجدداً به تصویب نمی‌رساند، ضرورتی هم برای انجام چنین مذاکراتی وجود نداشت.
در امتداد پیگیری چنین هدفی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران از روز
20 تا ۲۹ آبان به کشورهای امارات، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و بحرین سفر کرد و در خلال همین سفرها هم مدعی شد که امریکا نگران فعالیت‌های ایران در منطقه و چشم‌انداز دور هفتم مذاکرات است.
سرمقاله مشترک وزیران خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی
علاوه بر تلاش امریکایی‌ها برای متحد کردن بازیگران بین‌المللی علیه ایران و افزایش فشارهای سیاسی در آستانه مذاکرات، میزبانی لندن از «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و انتشار یادداشت مشترک او و «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس در رسانه «تلگراف» که درست ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات ایران و گروه 1+4 انجام شد، پرده دیگر از نمایشی بود که کشورهای غربی با همپیمانی اسرائیل برای فضاسازی علیه ایران به جریان انداخته‌اند.
وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی در شرایطی در این سرمقاله بر تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرده‌اند که گفته شده یکی از اهداف اصلی دیدارهای «لاپید» با «بوریس جانسون» و سپس «امانوئل ماکرون» رهبران انگلیس و فرانسه اطمینان از پابرجا ماندن تحریم‌های بانکی علیه ایران است. یعنی هدفی که اگر به‌ثمر برسد مذاکرات را در همان نقطه آغاز به بن‌بست خواهد کشاند.
همین امر واهی بودن ادعای مقامات امریکایی که ایران را متهم به وقت کشی می‌کنند، به اثبات می‌رساند. چه آنکه اگر قرار باشد تحریم‌ها که رفع آنها در زمره تعهد کشورهای طرف مقابل در چارچوب برجام است، بر سر جای خود باقی بماند و طرفین همچنان مشغول مذاکره باشند، بخوبی روشن می‌شود که کدام طرف ماجرا به‌دنبال فرسایشی کردن مذاکرات است. شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به اینکه شمار زیادی از اعضای هیأت ۴۰ نفره ایرانی اعزامی به وین، متخصصان اقتصادی هستند، به تمرکز اصلی تهران بر رفع تحریم‌ها اشاره کرده است.
این همان هدفی است که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، در سفر به اروپا و دیدار با مقامات انگلیسی و فرانسوی برای جلوگیری از محقق شدن آن دست به‌کار شده است. پیشتر نگرانی اسرائیل از رفع تحریم‌ها در این موضع‌گیری«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نمایان شده که ادعا کرده بود: «اسرائیل عمیقاً نگران تمایل به لغو تحریم‌ها و اجازه سرازیر شدن میلیاردها دلار به ایران در ازای محدودیت‌های ناکافی در برنامه هسته‌ای است». به همه اینها باید این پیام او را خطاب به نمایندگان کشورهای طرف مذاکره با ایران اضافه کرد که مدعی شده:«تهران به‌دنبال پایان دادن به تحریم‌ها در ازای تقریباً هیچ است».
تلاش‌های کارشکنانه امریکا و اسرائیل در آستانه مذاکرات مهر تأیید بر این نظریه است که همچنان اجبار و فشار و تحریم، اهرم امریکایی است که ادعای بازگشت به برجام را دارد اما در صحنه عمل دست دوستی اسرائیل برای ایجاد بن‌بست در مذاکرات را می‌فشارد اما ناگفته پیداست که تهران این بار مماشات را بر نمی‌تابد و با دست پر وارد کارزار مذاکره با قدرت‌های بزرگ شده است.

برش
نشست کمیسیون مشترک برجام

نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر دوشنبه با حضور هیأت‌های دیپلماتیک ایران، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین برگزار شد.
علی باقری، رئیس هیأت مذاکره کننده ایران پیش از نشست کمیسیون مشترک، ملاقات‌های دو جانبه و سه جانبه‌ای را در سطوح کارشناسی و سطح رؤسای هیأت‌های چین و روسیه و همچنین با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار کرد.
درهمین چارچوب به گفته «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز از رایزنی‌های رسمی سه جانبه چین، ایران و روسیه و رایزنی‌های غیررسمی سه‌جانبه‌ای در راستای آماده‌سازی از سرگیری رسمی گفت‌وگوهای وین خبر داد. او این تبادل دیدگاه‌ها را برای درک موضع به روز ایران درباره مذاکره، مفید ارزیابی کرد.
نماینده روسیه همچنین در ارزیابی خود از فضای حاکم بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: «ما کاملاً به مشکلاتی که در مذاکرات وین وجود دارند، واقفیم اما به آن خوش‌بین هستیم. دلیل این خوش‌بینی محتاطانه بسیار ساده است: ما هیچ جایگزین قابل قبولی برای نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز از مذاکرات پیرامون توافق هسته‌ای نداریم».