گالری ها چشم به راه تماشاگران

مریم سادات گوشه
خبرنگار
سال گذشته حال و هوای گالری‌ها هم همانند سالن‌های تئاتر و سینما با آمدن کرونا دگرگون شد. با اینکه اکثر گالری‌ها به فضای مجازی روی آوردند اما وقتی درباره ایام کرونا و بسته شدن گالری‌هایشان صحبت می‌کنند، از روزهای سختی حرف می‌زنند که نه مردم رغبتی به گالری گردی داشتند و نه هنرمندان دوست داشتند نمایشگاه خالی از مخاطب بگذارند.
اما اکنون که بیشتر مردم واکسینه شده‌اند و کسب و کارها به حالت قبل از دوران کرونا بازگشته‌اند، گالری‌ها هم مثل سایر مراکز فرهنگی هنری دوباره باز شده‌اند و هنرمندان تجسمی با امید بیشتری نمایشگاه برگزار می‌کنند و انتظارها بر این است که گالری‌ها هم رونق بگیرند. اما سؤال اینجاست که آیا مخاطبان گالری‌ها در شرایط سخت اقتصادی بیشتر می‌شود؟ فروش آثر چطور؟


مخاطب بالاست اما فروش کم
سحر انتظامی، مدیر گالری انتظامی که همیشه مخاطبــــــــان بسیاری به گالری اش می‌آمدند نگرانی اقتصادی در رابطه با فروش آثار دارد. او می‌گوید: «ما دوران کرونای بسیار سختی را سپری کردیم. آمار بازدید کنندگان بعد از هر پیک کرونا که اجازه بازگشایی داشتیم پایین می‌آمد. حتی درخواست هنرمندان هم برای اینکه نمایشگاه بگذارند، خیلی کم شد. فقط نمایشگاه مجازی بود که در این روزهای کرونایی نقطه روشن و امید گالری دارها بود. استقبال آنلاین مخاطبان از گالری ما خیلی خوب بود و تعداد بازدیدکنندگان بسیار بالا بود اما فروش آنلاین خیلی کم بود. به هر حال بازدیدکنندگان دوست دارند آثار را از نزدیک ببینند و سپس آن را بخرند.»
اکنون که شرایط با واکسینه شدن مردم تغییر کرده است، او هم شرایط کنونی گالری اش را بسیار خوب توصیف می‌کند و معتقد است: «بعد از اجازه ستاد ملی کرونا به بازگشایی گالری‌ها و سایر مراکز فرهنگی هنری ما هر هفته نمایشگاه داشتیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اینکه تصور می‌‎کردیم تعداد بازدیدکنندگان کم باشد، اما آمار بازدید بسیار بالا رفت. می‌توانم بگویم یکی از گالری‌های پرمخاطب هستیم.»
این گالری پرمخاطب اما مثل بسیاری از گالری‌های دیگر فروش خوبی ندارد. انتظامی در ادامه تأکید کرد: «فروش داشتیم اما خیلی خوب نبود. کلاً آثار هنری در ایران بخوبی از سوی مردم خرید و فروش نمی‌شود. بخصوص در این زمان که به خاطر شرایط اقتصادی مردم قدرت خرید آثار هنری ندارند.»
مخاطبان خود هنرمندانند که آثار ارزان قیمت می‌خرند
بهارک بیگناه، مدیر گالری بهارک که از آن دست گالری‌هایی است که به هنرمندان جوان بیشتر مجال دیده شدن می‌دهد و به نوعی گالری‌اش مأمن هنرمندانی است که از پس هزینه‌های گالری‌های مشهور برنمی‌آیند، درباره اوضاع نگارخانه‌ها پس از پیک پنجم کرونا می‌گوید:«شرایط نگارخانه‌ها در این ایام به گونه‌ای بود که گالری‌ها باز و بسته می‌شدند و هنرمندان می‌ترسیدند نمایشگاه بگذارند و یکدفعه با بسته شدن گالری مواجه شوند. ما هم در این ایام نمایشگاه‌های بسیاری برگزار کردیم که بیشتر خانواده هنرمندان و خود هنرمندان برای دیدن آثار به نمایشگاه می‌آمدند. با اینکه ایمنی کشور به لحاظ واکسیناسیون بیش از گذشته شده است اما باز هم هنرمندان خیلی تبلیغ نمایشگاهشان را نمی‌کنند چون از شرایط مطمئن نیستند. از طرفی وضعیت اقتصادی مردم هم به گونه‌ای است که بیشتر به‌دنبال هزینه مایحتاج ومعیشتشان هستند تا آمدن به گالری. اما به نسبت قبل از واکسیناسیون می‌توانم بگویم آمار بازدیدکنندگان گالری‌ها بهتر شده است. در طول هفته بازدیدها را داریم. به جای اینکه در روز افتتاحیه متمرکز شوند روزهای دیگر هفته می‌آیند.» او اوضاع اقتصادی گالری‌ها را خوب ارزیابی نمی‌کند و معتقد است برای رسیدن به بازار اقتصادی خوب نیاز به زمان است. بیگناه فروش آثار را منوط به آثار ارزان قیمت می‌داند و می‌گوید: «آثار گران قیمت فروش چندانی ندارند. و حتی فروش آثار گران قیمت را با اینکه قسطی می‌دهیم اما باز هم فروش خوبی ندارد. برای همین ما از هنرمندان معمولاً می‌خواهیم آثاری با قیمت مناسب به نمایشگاه عرضه کنند تا مردم هم بتوانند بخرند.»
استقبال زیاد مخاطب و فروش همه آثار
در میان گالری‌ها، قطعاً گالری‌های معروف و کهنه کار راحت‌تر از سایر گالری‌ها به وضعیت مطلوب دست پیدا می‌کنند. وحید ملک مدیر گالری آرت سنتر معتقد است که طبیعتاً یک دوران رخوتی را دنیا بعد از کوید 19 طی کرد. اگر بخواهیم بر همان مدار زندگی کنیم قطعاً اتفاق مثبتی در حوزه تجسمی نخواهد افتاد. باید پویاتر از گذشته ادامه داد. من با ربع قرن تجربه و تلاش می‌دانم با عینک خوش بینی و تلاش مضاعف می‌توان راه را بخوبی ادامه داد.»
این گالری‌دار با اشاره به اینکه طی 21 ماه گذشته سه نمایشگاه بسیار پرمخاطب و پرفروش داشته است، تصریح کرد تمام آثار حمید هادی‌نژاد و خانم هیرو شیخ‌الاسلامی و فرناز اخلاقی به فروش رفت. و از همه شگفت انگیز‌تر که مردم هم این آثار را خریداری کرده‌اند.»