سهند ایرانی در حیاط‌خلوت استکبار

آیین رونمایی از تقریظ فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) بر گزارش عملکرد ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعزامی به اقیانوس اطلس، دیروز با حضور جمعی از مسئولان عالی رتبه لشکری و کشوری در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، در این مراسم امیرسرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرتیپ بسیجی شیرازی رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا، امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر سرتیپ صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی، امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی، امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، سردار سرتیپ پاسدار شکارچی معاون محترم فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ فلاح معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش، سردار سرتیپ شرفی جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا، امیر دریادار خانزادی دستیار فرمانده کل ارتش در امور راهبردی و جمعی از فرماندهان و مسئولان  لشکری و کشوری حضور داشتند.
در متن تقریظ فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) آمده است:
«امیر فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران! اجرای مأموریت اقیانوس پیمای ناوگروه ۷۵، همراه با موفقیت کامل، مایه افتخار است. این اقدام شایسته، به نداجا، به ارتش و به کشور عزت بخشید. از فرماندهان، کارکنان و همه دست‌اندرکاران این مأموریت به گونه شایسته تقدیر کنید. نداجا آمادگی‌های حرفه‌ای و فنی و علمی خود را باز هم افزایش دهد. موفق باشید.»


عبور از مسیر 45 هزار کیلومتری در 133 روز
ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش، شهریورماه امسال یک مأموریت تاریخ‌ساز دریانوردی در پهنه اقیانوس اطلس را با موفقیت به اتمام رساند. این ناوگروه تمام ایرانی که مأموریت دریانوردی خود را ۱۲ اردیبهشت ماه از بندرعباس آغاز کرد، متشکل از ناوشکن سهند و ناوبندر مکران و یک فروند بالگرد AB با 317 نفر بود که مسیری به طول 45 هزار کیلومتر را در مدت 133 روز طی کرد.
ناوبندر مکران در این مأموریت همه نیازهای ناوشکن سهند شامل آذوقه، سوخت و مهمات را تأمین کرد و از همین رو است که ناوگروه 75 بدون توقف و پهلوگیری در بنادر و اسکله‌های دریایی مأموریت خود را انجام داد. این در حالی بود که امریکا به خیلی از کشور‌ها گفته بود اگر ناوبندر ایران تقاضای پهلوگیری کرد، به آنها اجازه ندهید. در این سفر ۱۰ بار ناوشکن سهند در طول مسیر از ناوبندر مکران سوخت‌گیری کرد.
ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش در این مأموریت با پیمودن 3 اقیانوس از کنار 55 کشور جهان، عبور کرد و با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی حامل پیام صلح و دوستی ملت بزرگ ایران بود. سربازان در ناوگروه ۷۵ اطلاعاتی رزمی نیروی دریایی ارتش سه اقیانوس هند، اطلس جنوبی و اطلس شمالی را شجاعانه درنوردیدند؛ دماغه امیدنیک را پشت سر گذاشتند و از هفت دریای عمان، عربی، سرخ، مدیترانه، شمال، بالتیک و خلیج فنلاند عبور کردند و از تنگه‌های حساس بین‌المللی، چون موزامبیک، مالش، داور، سوئد، گریت یلت، جبل‌الطارق، کانال سوئز و باب‌المندب گذشتند. در این دریاپیمایی حیاط خلوت امریکا در اقیانوس اطلس، حیاط خلوت ناتو در دریای بالتیک و حیاط خلوت رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه و شمال دریای سرخ شکسته شد. این ناوگروه که با هدف ارتقای اقتدار دریایی، تأمین امنیت خطوط دریانوردی و تقویت دیپلماسی دریایی راهی مأموریت شد در نهایت در تاریخ 18 شهریور به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران رسید و مورد استقبال دو فروند شناور رزمی ناوتیپ سطحی از منطقه یکم نیروی دریایی و ۲ فروند جنگنده شکاری پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی نیروی هوایی ارتش  مستقر در بندرعباس قرار گرفت.
اقتدار نیروی دریایی به تدبیر مقام معظم رهبری به سال ۸۷ بازمی‌گردد. ایشان در آن سال تأکید داشتند که نداجا باید در دریای آزاد حضور داشته باشد. از این سال به بعد سفر‌های دریایی به فرموده فرمانده کل قوا شروع شد و این اقدام با یک جابه‌جایی از خلیج فارس به سمت سواحل مکران و دریانوردی در دریا‌های آزاد انجام گرفت.
سال 89 نخستین ناوگروه حرکت خود را آغاز و از کانال سوئز عبور کرد. ناوگروه دوم در سال 90 به دریای مدیترانه رسید. ناو گروه سوم هم یک سال بعد در دریای جنوب چین و در بندری در چین پهلو گرفت و چهارمین ناو گروه هم به بندری در آفریقای جنوبی رسید. در میانه این رفت و برگشت‌ها، ناوگروه‌های دیگری هم بودند که در برخی دیگر از کشور‌ها حضور داشتند و رفت ‌و آمد کردند.
هرچند تاکنون ۷۷ ناوگروه به سوی آب‌های آزاد روانه شدند و در بحث تأمین امنیت اقتصادی کشور و توسعه دیپلماسی اقتصادی اثرگذار بودند اما به گفته حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش ناوگروه ۷۵ گل سرسبد این ناوگروه‌ها بود.
هنگامی که در اردیبهشت ۱۴۰۰ دستور حرکت ناوگروه 75 صادر و حرکت آن آغاز شد، مسیر کوتاه‌تری هم می‌توانست برای پیمودن انتخاب شود. اما برای آنکه اقتدار نیروی دریایی ارتش به رخ استکبار جهانی کشیده شود، مسیر 45 هزار کیلومتری جایگزین  مسیر 20 هزار کیلومتری شد. در این سفر که بدون هیچ گونه اشکالی در سامانه‌های ناوشکن انجام شد، با وجود اشراف اطلاعاتی کشورهای غربی، هیچ کشوری از مسیر عبوری ناوگروه 75 با خبر نشد و همه در ابهام بودند که مسیر نهایی آن کجاست. این ناوگروه برای بازگشت خود نیز مسیر جالبی را انتخاب کرد تا بار دیگر اقتدار نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد را نشان دهد.
ناوگروه 75 در مسیر برگشت ترجیح داد که آفریقا را دور نزند و از جبل‌الطارق وارد مدیترانه و سپس دریای سرخ شود و از باب‌المندب عبور کند و در نهایت هم به بندرعباس برسد. این تصمیم در حالی گرفته شد که بسیاری حضور ایران در مدیترانه را غیرممکن می‌دانستند. آن گونه که دریادار سیاری روایت کرده بود: «در همان مقطعی که تصمیم گرفتیم وارد جبل الطارق و مدیترانه شویم خیلی از  رسانه های وابسته به نظام استکباری عنوان می‌کردند که ملتی که در همه برنامه‌هایش مرگ بر اسرائیل می‌گوید نمی‌تواند در مدیترانه دریانوردی کند.»
در چنین شرایطی بود که ناوگروه ایرانی باوجود مخالفت‌ها و هوچی‌گری‌ها، توانست با عزت و افتخار سفر  133 روزه خود را با موفقیت به پایان برساند تا اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را بیش از دفعات گذشته به رخ دشمنان بکشد.