گفت‌وگویی با آمریکا نداریم

‌ سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد گفت‌وگویی با آمریکا نداریم شرق: سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر بر گفت‌وگونکردن ایران با آمریکا در مسئله برجام تأکید کرد. سعید خطیب‌زاده دیروز در نشست خبری هفتگی خود به سؤالاتی درباره مذاکرات وین پاسخ داد که بنا بود ساعاتی بعد از این نشست و دوشنبه‌شب به وقت تهران آغاز شود. وی تأکید کرد: «هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیئت‌های آمریکایی صورت نخواهد گرفت». وی همچنین به سؤالی درباره حرف‌و‌حدیث‌ها حول‌‌و‌حوش تعداد اعضای هیئت ایرانی در وین پاسخ داد. دیروز همچنین رئیس هیئت ایرانی و نیز دستیار وزیر خارجه در واکنش به این بحث موضع گرفتند. انتظارات ایران از مذاکرات، یادداشت مشترک وزرای خارجه بریتانیا و اسرائیل و وضعیت بدهی کره جنوبی به ایران از جمله دیگر موضوعات صحبت‌های دیروز خطیب‌زاده بود. در همین رابطه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از نشست سه‌جانبه روسیه، چین و ایران پیش از آغاز رسمی مذاکرات گزارش داد: «چین، ایران و روسیه امروز رایزنی‌های غیررسمی سه‌جانبه در راستای آماده‌سازی جهت ازسرگیری رسمی مذاکرات وین در تاریخ ۲۹ نوامبر برگزار کردند. تبادل‌نظرات برای درک بهتر موضع به‌روزشده تهران مفید بود». اولیانوف همچنین در واکنش به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه فضای حاکم بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در میان مذاکره‌کنندگان تار است، نوشت: «روسیه را مستثنا کنید لطفا. ما کاملا به مشکلاتی که در مذاکرات وین وجود دارند، واقفیم اما محتاطانه خوش‌بین هستیم. دلیل این خوش‌بینی محتاطانه بسیار ساده است: ما هیچ جایگزین قابل‌قبولی برای نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز از مذاکرات پیرامون برجام نداریم».
‌ بن‌بست دورهای پیشین مذاکرات تقصیر آمریکا بود
سخنگوی وزارت خارجه در صحبت‌های خود درباره رویکرد ایالات متحده تأکید کرد: «مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حیث خروج آمریکا از برجام و چه از حیث بن‌بستی که در دور قبلی مذاکرات وین رخ داد، آمریکاست. آمریکایی‌ها مذاکرات را تطویل کردند و برخی از بن‌بست‌ها را برای حصول توافق ایجاد کردند. اگر آنها در این دور از مذاکرات برای رفع بن‌بست‌ها نیایند و عزم جدی برای رفع تحریم‌ها نداشته باشند، شرایط سختی خواهیم داشت. ما با اراده جدی، عزم واقعی و حسن‌نیت در مذاکرات حضور پیدا کرده‌ایم و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز بر همین اساس به وین آمده باشند». خطیب‌زاده البته تنها کسی نیست که درباره بن‌بست در دوره‌های پیشین مذاکرات احیای برجام سخن می‌گوید. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیئت ایرانی در وین نیز بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند. این در حالی است که مقامات دولت پیشین ایران بعد از دور ششم مذاکرات احیای برجام صریح و ضمنی تأکید داشتند که کار به گام آخر رسیده است و با تصمیمی که باید در تهران گرفته شود، احیای برجام به نتیجه خواهد رسید.
‌ ترکیب هیئت ایرانی نشان‌دهنده ابعاد تمرکز ایران است


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخی از حواشی مطرح‌شده در مورد ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین و تعداد اعضای این تیم گفت: «این حاشیه‌ای که امروز برخی می‌خواهند بر متن غلبه پیدا کند، از عزم جدی ایران برای تشکیل تیم ملی و استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم‌ها حاکی است». در یکی، دو روز گذشته برخی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها جمعیت هیئت ایرانی را بالا نشان داده‌اند اما وزارت خارجه اعضای این هیئت را کسانی که از حوزه‌های مختلف با مسئله درگیر هستند، خوانده است. خطیب‌زاده در همین رابطه گفت: «ترکیب هیئتی که امروز در وین است نشان می‌دهد که ما در چه ابعادی بر رفع تحریم‌ها تمرکز می‌کنیم و اگر آنها در تهران بودند، باید این عزیزان درباره ابعاد رفع تحریمی نظر می‌دادند. لذا با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع مؤثر تحریم‌هاست، آنها با همان جدیت در وین حاضر شده‌اند». علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیئت ایرانی حاضر در وین نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری صداوسیما درباره ترکیب هیئت ایرانی توضیحاتی داشت. باقری تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد این گفت‌وگوها شده است». وی افزود: «ترکیب هیئت جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده این عزم و جدیت جمهوری اسلامی برای برداشتن گام‌هایی جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی‌ها علیه ملت ایران است و امیدواریم این گفت‌وگوها در تأمین هدف ایران برای لغو تحریم‌ها نقش مؤثر داشته باشد». معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: «طبیعی است در این دور از مذاکرات تمرکز و اولویت اصلی بر مسئله لغو تحریم‌هاست. الان دوره زمانی برای این دور نمی‌شود پیش‌بینی کرد، اما در جلسه افتتاحیه چشم‌انداز آتی و چارچوب این دور مشخص می‌شود». در همین رابطه، سیدرسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه نیز در توییتر نوشت: «‏ایرادگیری‌های غیرکارشناسی از تعداد اعضای هیئت مذاکراتی عازم وین با مأموریت ‎لغو تحریم‌ها مرا یاد لطیفه‌های ‎ملانصرالدین می‌اندازد که هر کاری ملا کرد عده‌ای نقدش کردند. هیئت اعزامی باید بدون توجه به حواشی تمرکز خود را بر لغو تحریم‌ها متمرکز سازد. مهم صیانت از منافع ملی است».
‌ اتفاقی درخصوص بدهی کره به ایران رخ نداده است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره بدهی‌های کره جنوبی به ایران گفت: «در این ارتباط تحول جدیدی رخ نداده و گفت‌وگوها در این زمینه در جریان است». او در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که چندی پیش خبری درباره آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور مطرح شد و مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز در اظهاراتی تلویحا آن را تأیید کرد، بدون اینکه از جزئیات مبلغ و منبع آن سخنی بگوید. در واکنش به برخی ادعاها، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، آمدن این پول از منابع بلوکه‌شده ایران در عراق را رد کرد و احتمال داد این پول از کره جنوبی آمده باشد. اما رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی نیز این احتمال را رد کرد.
‌ بدون رفع تحریم‌ها، آمریکا خارج از میز برجام باقی خواهد ماند
خطیب‌زاده در مورد اظهارات رابرت مالی درباره اراده ایران برای بازگشت به برجام و انجام مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و تهران در وین تصریح کرد: «اگر ایالات متحده آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها بیاید قطعا می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در خارج از میز برجام باقی خواهد ماند». وی افزود: «آنهایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند، خودشان بخشی از کمپین و کارزار فشار حداکثری ترامپ هستند. آنها در شش دور وقت ما و انرژی گروه 1+4 را گرفتند و تلاش داشتند که بخشی از تحریم‌ها و میراث شکست‌خورده ترامپ را حفظ کنند. توصیه ما به آمریکایی‌ها این است که با این اراده به وین بیایند که بن‌بست‌ها را رفع کنند و تحریم‌هایی که از سال 2015 با برچسب‌های مختلف علیه ایران اعمال کرده‌اند را رفع و لغو کنند». سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما با عزم، اراده واقعی و حسن‌نیت و با هدف گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش وارد مذاکرات شده‌ایم و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند، چون این پنجره‌ای نیست که تا ابد باز بماند».
‌ یادداشت مشترک بریتانیا و اسرائیل از جدی‌نبودن بریتانیا حکایت دارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره یادداشت مشترک وزیران امور خارجه بریتانیا و اسرائیل در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات وین گفت: «اینکه وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که پنهان نکرده که از روز اول تمامی تلاشش را به کار برده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به‌عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوهای وین و احیای برجام است این اقدام را انجام می‌دهد و وقتی این آرایش را می‌بینید، متوجه می‌شوید که برخی از کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و این نشان می‌دهد که برخی از این کشورها نه‌تنها جدی نیستند بلکه به دنبال زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و احیای برجام به‌صورت مؤثر اتفاق نیفتد». وی افزود: «می‌گویند بگو تو با کیان دوستی که بگویم که تو کیستی؟».
‌ طرف مقابل با اراده جدی بیاید، در مسیر درست هستیم
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وجود سقف زمانی برای مذاکرات گفت: «هیئت مذاکره‌کننده ایران با عزم و اراده جدی برای رسیدن به اصول یک توافق وارد وین شده است و به گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش فکر می‌کند». وی ادامه داد: «اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از شرایط امروز وین داشته باشیم، باید به این موضوع توجه داشت این اراده جدی که ایران با اعزام تیمی باکیفیت که همه آن را می‌دانید آغاز کرده، مسیری است که اگر طرف مقابل هم با همان عزم و اراده جدی بیاید، می‌توانیم بگوییم در مسیر درستی برای حصول توافق برای رفع تحریم‌ها هستیم. امروز مذاکرات در ساعت 14:00 به وقت محلی آغاز می‌شود و اینکه مذاکرات چند روز طول خواهد کشید و کیفیت آن چگونه خواهد بود، امروز مشخص خواهد شد و ما به گمانه‌زنی‌ها در این زمینه دامن نمی‌زنیم». سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «اگر آمریکا با این عزم و اراده به وین بیاید که بن‌بست‌ها و موانعی را که در دوره‌های قبلی باعث به‌نتیجه‌نرسیدن مذاکرات شد، بخواهد حل کند، قطعا گفت‌وگوها مسیر آسان‌تری خواهد داشت و اگر آمریکا همچنان بخواهد مسیر یک‌جانبه قبلی را ادامه دهد، وضعیت سخت‌تری خواهیم داشت».
‌ هم پیگیر رفع تحریم‌هاییم هم برنامه هسته‌ای
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا راهی وجود دارد که هم تحریم‌ها برداشته شود و هم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حفظ شود، تأکید کرد: «ما دوگانه‌ها را قبول نداریم. ما متعهد به حفظ و صیانت از صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هستیم. همان‌قدر هم متعهد هستیم که در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا عمل کنیم. متعهد به خنثی‌سازی این تحریم‌ها به‌عنوان اهرم فشار آمریکا علیه ایران هستیم تا این اهرم را از دست آنها بگیریم». وی ادامه داد: «ما هیچ‌کدام از راهبردهایمان را جایگزین راهبرد دیگر نکرده‌ایم و این راهبردها را به‌صورت مؤثر و موازی در حال پیگیری هستیم. همان‌طور‌که برخی از ارگان‌ها بر موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها متمرکز شده‌اند همان‌قدر هم وزارت خارجه با استفاده از ظرفیت ملی برای رفع تحریم‌ها اقدام کرده و سازمان انرژی اتمی نیز بر حفظ و صیانت از دانشمندان هسته‌ای کشور تمرکز کرده است».