بحران آب، ابر چالش ایران زمین

فتح اله دهقان‪-‬ بشر در طول حیات خود بر کره خاکی فراز ونشیب‌های بی‌شماری را تجربه نموده است. اندازه، سطح، سنخ مشکلات چالش‌های متفاوتی را برای جوامع بشری در پی داشته است.
چالش‌ها و مشکلات در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای وجهانی عوارض وعواقب متفاوتی را به دنبال دارد. مقابله با این چالش‌ها نیز نیازمند استراتژی، سرمایه، امکانات ومدیریت متناسب است. در حال حاضر چالشهای زیادی گریبان‌گیر ایران است. به ضرس قاطع می‌توان گفت بحران آب سرآمد این بحران‌ها وابرچالش این سرزمین در برهه کنونی است.
برای عبور از این ابرچالش چه باید کرد؟
۱-فهم و باور مشکل، اولین قدم برای حل مشکلات فهم صحیح آن است. به نظر می‌رسد فهم صحیح از این چالش در دولت مردان، مدیران وعامه مردم وجود ندارد. تا همگان به این باور نرسیم که بحران آب مشکل اصلی کشور است، قدم اساسی بر نخواهیم داشت.


به عنوان مثال، بحران آب به چه میزان دغدغه نمایندگان مجلس است؟
۲-اولویت مشکل، با توجه به‌عدم تشخیص وفهم مشکل ابر چالش بی‌آبی اولویت دولت مردان وعامه مردم‌نیست.
۳-نبود استراتژی بهینه، بحران کنونی آب و وضعیت موجود کشور بهترین گواه در خصوص نبود استراتژی در جهت حل ابر چالش بحران آب است. ۴-عدم نگاه ملی به بحران آب، سیاستها، مدیریت وعملکردها در خصوص آب منطقه‌ای است. اختیارات واگذار شده به مناطق در خصوص آب موجب شده منافع منطقه‌ای بر مصالح ملی رجحان یابد.
۵-نگاه سیاسی به استقرار صنایع؛ با توجه به نظر کارشناسان صنایع فولاد، پتروشیمی و...که نیاز به آب فراوان دارند باید درکنار دریا و مناطق پر آب احداث شود. ولی ما شاهد استقرار این صنایع در اصفهان، کرمان...هستیم.
۶-سوءمدیریت؛ بخش زیادی از مشکلات کنونی آب کشور به سوء مدیریت بر می گردد. به گواه تاریخ ایرانیان با احداث قنات و ایجاد سیستم تقسیم آب مشکل کم آبی را مدیریت
نموده اند.
ولی در برهه کنونی با پیشرفت محیرالعقول علم مدیریت، شاهد ضعف مفرط مدیریت در بخش آب هستیم.
۷-عدم توجه به نظرات کارشناسان، صاحب نظران و کارشناسان صنعت آب در خصوص مشکل آب؛ از سال‌های بسیار گذشته هشدارهای لازم را به مسئولان امر گوشزد نموده و می نمایند ولی مورد توجه قرار نگرفت و نمیگیرد.
به گواه تاریخ انسان‌ها با استفاده از عقل، علم، تجربیات بشری، با همفکری و خرد جمعی چالش‌ها را پشت سرگذاشته واز بحران‌ها عبور کرده اند.
القصه، همگان باید بپذیریم که ابر چالش بحران‌آب مشکل اساسی، بنیادی کشور و معضلی ملی است.
برای حل این مشکل، باید عنان کار به کارشناسان و متخصصین فن سالار بخش آب (ایران در زمینه آب، متخصصین قابل و پتانسیل بسیار خوبی دارد) سپرده شود. استراتژی کلان کشور در بخش آب، فارغ از نگاه سیاسی و براساس نظر کارشناسان و خبرگان اهل فن، استفاده از تجربیات گذشته و جهانی ترسیم و با نگاه و بسیج ملی مدیریت و اجرا شود.