روابط‌عمومی و رویدادهای سلامت عمومی

مهدی باقریان‪-‬ کووید-۱۹ به مانند سایر رویدادهای جهانی دارای این پتانسیل است که دید ما نسبت به جهان، روش‌های تفکر و اندیشیدن را به طور کلی دستخوش تغییر نماید. صرف‌نظر از تراژدی انسانی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و از بین رفتن جان میلیون‌ها انسان، متلاشی شدن خانواده‌ها و رعب و وحشت فراگیر در بین مردم و جوامع، باید دانست که تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا و قرنطینه تا بدان حد ماندگار، چشمگیر و مهلک بوده است که هیچ‎گاه از حافظه جهانیان، چه نسل‌های کنونی و چه نسل‌های آینده پاک نخواهد شد. کووید-۱۹ با خود دردهای فردی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را به همراه آورد و به همین دلیل هم هست که می‌توان آن را در زمره رویدادهای تاریخی تاثیرگذار و شوک‌هایی که جهان را دگرگون ساخته است طبقه‌بندی کرد. دنیای پس از کووید-۱۹ از بسیاری جهات شبیه به آن چیزی نیست که بسیاری از آینده‌شناسان، نظریه‌پردازان، سیاست‌شناسان یا سازندگان فیلم‌های تخیلی تصور می‌کردند.
> پیامدها
بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، سازمان‌ها و سیستم‎های سلامت عمومی و قابلیت ارتباط صحیح آن‌ها با مردم و جوامع را به چالش کشیده است. این چالش‌ها و چالش‌هایی نظیر ابهامات و ریسک‌های موجود در حین بررسی نگرانی‌های عموم جامعه، می‌توانند منجر به مجموعه‌ای از نتایج و پیامدهای جبران‌ناپذیر از جمله
از دست رفتن «اعتماد» و «اعتبار» سازمان‌های سلامت‎محور و دولت، تاثیرات اقتصادی و در بدترین حالت، مرگ شهروندان شوند.


> روابط‌عمومی و رویدادهای سلامت عمومی
یکی از مهم‌ترین و موثرترین اقدامات در واکنش به هر رویداد سلامت عمومی، اشتراک‌گذاری دانسته‎ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌‎نجات جان شهروندان و کمینه‎سازی اثرات سوء هر بحران و رویداد است. این حق افراد است که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند و ریسک‌های سلامتی و بهداشتی پیش روی خود و عزیزان‌شان را بشناسند. همچنین ارتباط و تعامل منظم و پیشاپیش و شفاف و صادقانه با عموم و جوامع در معرض خطر، می‌تواند موجب ابهام‎زدایی و اجتناب از سوءتفاهم‎ها شود. غیر از این، برداشت جوامع متاثر از بحران‌های سلامت عمومی، تفاوت‎هایی را با دیدگاه‎های متخصصان و مسئولان ایجاد می‌کند. روابط‌عمومی می‌تواند با اطلاع از دانسته‎ها، احساسات و اقدامات مردم در قبال بیماری‎های همه‌‎گیر و چیزهایی که باید بدانند و انجام دهند، این خلا را پر کرده و به کنترل بیماری‎های همه‌گیر کمک کند. روابط‌عمومی همچنین می‌تواند اطلاعات پیچیده‎علمی را به‌گونه‌ای ارائه دهد تا اقشار مختلف جامعه، مشکلی برای درک و اعتماد به آن‌ها نداشته باشند. روابط‌عمومی نه تنها یکی از راه‌کارهای موثر برای مدیریت حجم زیاد اطلاعات (اینفودمیک = فراوانی اطلاعات راجع به یک مسئله که شناسایی راه‌کار مناسب را دشوار می‌کند) است، بلکه موجب اعتماد مردم به واکنش‌های دولت نیز می‎شود و احتمال پیروی آن‎ها از توصیه‎های بهداشتی را افزایش می‌دهد. این رویکرد، همچنین شایعه‎ها و سوءتفاهم‌هایی که موجب تضعیف واکنش‎ها و شیوع بیشتر بیماری می‌شوند را کاهش می‌‎دهد.
> درس‌های آموخته شده
اگر بشر بخواهد از وقوع همه‌گیری‌هایی شبیه به کووید-۱۹ اجتناب کند می‌باید درس‌های بسیاری که در آن نهفته است را به خوبی بیاموزد و به‌کار بندد. یکی از اصلی‌ترین دروس آموخته‌شده بحران‌های سلامتی قرن ۲۱ این است که ارتباطات و روابط‌عمومی نقش مهمی در واکنش موفقیت‎آمیز به مسائل اضطراری دارد. بنابراین شاید بتوان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فلسفی و محیطی در تاریخ ارتباطات و روابط‌عمومی نوین معرفی کرد که به‌طور بالقوه قادر است تاثیرات گسترده‌ای را بر روی پاسخگویی اجتماعی موسسات، اخلاق شهروندان، فلسفه بنیادین ارتباطات و چشم‌انداز روابط‌عمومی برجا گذارد. با این حال هر رویداد سلامت عمومی، چالش‌های ارتباطی جدیدی را به همراه می‌آورد، اما می‌توان از دروس برگرفته از بحران‎های پیشین برای مقابله با آن‎ها بهره گرفت.