فعلا فضا مثبت است

آفتاب یزد: نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیات‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا عصر روز دوشنبه برگزار شد.هیات ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این جلسه حضور یافته است.دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیات ایرانی حاضر در نشست وین بودند کارگروه لغو تحریم‌ها با حضور تیم کارشناسان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام از صبح روز گذشته در هتل کوبورگ وین آغاز شد و تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه دارد.همچنین قرار است امروز کارگروه هسته‌ای تشکیل شود. روز گذشته صرفا نشست‌های کارشناسی در جریان بود و احتمالاامروز نشستی در سطح معاونان وزیران خارجه برای جمع بندی مباحث برگزار شود.
> جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی یک پیش‌نویس است نه یک توافق
با این همه روز گذشته علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران با ۱+۴ گفت: «آن چه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است. تا وقتی در مورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ چیزی توافق نشده است.»وی افزود:« بر این اساس همه مباحثی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به یک جمع بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت‌وگو در نشست روز دوشنبه هم بود. »
او همچنین پس از نشست روز دوشنبه ایران و ۱+۴ در جمع خبرنگاران گفته بود:« در نشست امروز دو دستور کار داشتیم،یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم انداز اعضا به وضعیت پیش رو به ویژه مذاکرات بود. هر کدام از کشورها دیدگاه خود را بیان کرد و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند.نکته دیگر که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است، یعنی سیاست فشار حداکثری آمریکا که در پی خروج آمریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد ادامه دارد در حالی که دولت فعلی با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.»


> مذاکره‌کنندگان ایرانی چه زمانی به کشور بازمی‌گردند؟
اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد دستاوردهای عملی مذاکرات آغاز شده بسیار زود است اما اظهارنظرهای مختلفی که توسط مقامات حاضر یا نزدیک به مذاکرات بیان شده نشان دهنده سازنده و رو به جلو بودن مذاکرات است.رسانه‌های غربی نیز هرچند محتاطانه اما در مجموع بازتاب‌‌های مثبتی از روز اول مذاکرات مخابره کردند.
گزارش‌های منتشر شده حاکی است که خارج از میز رسمی مذاکرات، نشست‌های دو یا چند جانبه میان هیئت‌های سیاسی حاضر در وین برگزار شده که از فشردگی رایزنی‌ها برای به حرکت درآمدن چرخ‌های نه چندان روان مذاکرات خبر می‌دهد.
در این میان و در حالی که جمهوری اسلامی ایران بر هدف اصلی مذاکرات یعنی لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه تاکید دارد، مقامات غربی موضوع احیاء برجام با استفاده از به تعبیر آنها فرصت ایجاد شده برای بازگشت آمریکا به برجام را عمده کرده‌اند.
تقابل این دو گزاره یعنی تمرکز مذاکرات بر رفع تحریم‌های غیرقانونییا چگونگی بازگشت آمریکا به برجام عملا «زمان مذاکرات» را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ایران علاقه‌ای به طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات ندارد و با رویکرد نتیجه‌گرایی وارد این عرصه شده اما طرح موضوعات فرعی و غیر مهم می‌تواند ضمن کُند شدن روند گفت‌وگوها، دستیابی به نتیجه را با چالش روبرو نماید.
مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که اولا بازگشت آمریکا به برجام را موضوع مهم و قابل اعتنایی نمی‌دانند و ثانیا به دلیل خروج غیرقانونی واشنگتن از برجام، بازگشت مجدد این کشور به جمع ۱+۴ تابع شروطی است که بدون پذیرش آن امکان حضور مجدد آمریکا در برجام نیست.
بررسی تحلیلی مذاکرات برگزار شده در ادوار گذشته و همچنین پیچیدگی‌های قابل ملاحظه‌ای که بر این دور از گفت‌وگوها حاکم است می‌تواند گزاره «طولانی نبودن دور اول مذاکرات» را که بر محور تعیین «اصول و مبانی گفت‌وگوها» به پیش خواهد رفت از قطعیت بالایی برخوردار کند.
به دلیل اهمیت شکل‌گیری توافق در مورد اصول و مبانی گفت‌وگوها که یکی از مهمترین بخش‌های مذاکرات محسوب می‌شود، مشورت هیات‌های نمایندگی کشورهای حاضر در مذاکرات با پایتخت‌ها کاملا ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
بر این اساس می‌توان انتظار داشت که هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین ظرف چند روز آینده به کشور باز گردد و پس از انجام مشورت‌های لازم در سطوح عالی مجددا برای پیگیری گفت‌وگوها عازم وین شود./ منبع:ایسنا