دخالت کمیته ملی المپیک غیرحرفه‌ای است

محمد محمدی سدهی/ انتخابات دومین دوره کمیسیون ورزشکاران آبان ماه برگزار و 15 عضو جدید با آرای ورزشکاران انتخاب شدند. این امیدواری وجود داشت که حاشیه‌ها و اختلاف نظرات دوره پیشین در این دوره به حداقل برسد اما این اتفاق رخ نداد و در همان نخستین جلسه اعضای جدید کمیسیون، حاشیه‌ها عیان شد. پیش از برگزاری این نشست صحبت‌هایی در خصوص مهندسی انتخابات مطرح بود و علاوه بر این فدراسیون کشتی به انتصاب 4 عضو جدید این کمیسیون که طبق آیین‌نامه برعهده سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک است، معترض شد. فدراسیون کشتی معتقد است علاوه بر حسن یزدانی و محمدرضا‌گرایی که از طریق انتخابات در کمیسیون ورزشکاران حضور دارند، جامعه کشتی باید یک عضو دیگر میان 4 نفری که از طریق صالحی امیری منتصب شدند هم داشته باشد. گرچه چنین اتفاقی نیفتاد و باعث دلخوری و البته اعتراض گوش‌شکسته‌ها شد.
هادی ساعی، قهرمان المپیکی کشورمان که به دلیل حضور در کمیسیون ورزشکاران شورای المپیک آسیا، عضو ثابت کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک محسوب می‌شود با اشاره به برگزاری نخستین نشست این کمیسیون به خبرنگار «ایران» گفت: «به دلیل عدم حضور حسن یزدانی و محمدرضا گرایی، 2 قهرمان کشتی کشورمان، پیشنهاد دادم که در نشست نخست تنها احکام را به اعضای کمیسیون اهدا کنند و جلسه اول به یک روز دیگر موکول شود که متأسفانه دوستان عجله داشتند و می‌خواستند هرچه سریع‌تر رئیس و نایب رئیس انتخاب شوند.» او در ادامه افزود: «متأسفانه موضوع مهندسی انتخابات مطرح شد. در هر حال  همیشه در پی اتفاقات مسائلی هست و این مسائل باعث می‌شود تا کارها به صورت طبیعی جلو نرود. متأسفانه این انتخابات بحث‌های زیادی داشته و دارد.»
قهرمان تکواندو ایران در المپیک 2004 آتن و 2008 پکن درخصوص اعتراض فدراسیون کشتی به انتصاب 4 عضو جدید کمیسیون توسط صالحی امیری اظهار داشت: «قبل از انتخابات صحبت‌هایی شده بود و سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک اعلام داشت که حمید سوریان را به جمع کمیسیون ورزشکاران معرفی می‌کند اما این اتفاق نیفتاد و اعتراض و ناراحتی فدراسیون کشتی به همین دلیل است. بچه‌های کشتی قهرمانان المپیک ما هستند و از وزنه‌های کمیسیون ورزشکاران محسوب می‌شوند. امیدوارم این اختلاف هرچه زودتر برطرف شود و شاهد حضور 2 قهرمان کشتی که در انتخابات رأی آوردند باشیم، حضور آنها اتفاق بسیار خوبی برای این رشته است.»
در زمان برگزاری نخستین نشست کمیسیون ورزشکاران، بهداد سلیمی قهرمان وزنه‌برداری کشورمان مجدداً نسبت به عملکرد نامناسب کمیسیون در دور نخست انتقاد کرد. او پیش از این هم اعلام داشت کارایی کمیسیون ورزشکاران در دوره گذشته صفر بوده و حالا ساعی اینگونه پاسخ انتقاد او را داد: «بهداد درست می‌گوید، به این دلیل که او دوره گذشته در جلسات حضور نداشت و نمی‌دانست که در نشست‌ها چه خبر است و چه اتفاقاتی می‌افتاد. در دوره گذشته کمیسیون ورزشکاران 4 جلسه برگزار کرد و آقای سلیمی تنها در یک جلسه حاضر شد. اگر او در جلسات حاضر می‌شد کارایی کمیسیون را می‌دید.»ساعی در پاسخ به این سؤال که در دوره گذشته کمیسیون ورزشکاران چه اقداماتی انجام داده است؟ افزود: «در دوره گذشته اعضای کمیسیون روی آیین‌نامه کار کردند و جلسات مختلفی برگزار شد. سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال را برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC، به کمیته بین‌المللی المپیک معرفی کردیم. چند تا کارگاه آموزشی برای قهرمانان برگزار کردیم، مسابقه پیاده روی روز المپیک را برگزار کردیم و کارهای دیگری انجام دادیم. زمانی که کسی در جلسات کمیسیون حضور نداشته چگونه می‌تواند بگوید که کاری انجام نشده است یا خیر؟»


این عضو کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک در خصوص مهمترین اقدام کمیسیون ورزشکاران در دوره گذشته اینگونه صحبت کرد: «ما از هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک مجوز استخدام 10 قهرمان را در کمیته ملی المپیک گرفتیم اما دوستان این مصوبه مجمع را اجرایی نکردند و افراد دیگری را در کمیته ملی المپیک استخدام کردند! که این در نوع خود موضوع عجیبی بود. از نظر دوستان اینها کار نیست؟ کدام یک از کمیسیون‌های کمیته ملی المپیک به اندازه ما کار انجام داده که می‌گویند در دوره گذشته کاری انجام نشده است؟»این قهرمان المپیک در پاسخ به این سؤال که چرا این 10 نفر در کمیته ملی المپیک اسخدام نشدند؟ اینگونه پاسخ داد: «می‌خواستند یکسری افراد خاص را بیاورند و به استخدام کمیته ملی المپیک درآورند که ما جلوی این اقدام را گرفتیم و نگذاشتیم این اتفاق بیفتد. کمیته ملی المپیک در امور کمیسیون ورزشکاران دخالت می‌کند و این کاری کاملاً غیرحرفه‌ای است. اقدامات کمیسیون ورزشکاران کاملاً قانونی است و کمیته ملی المپیک نباید در کار کمیسیون دخالت کند.»