سیگنال‌های مثبتی که طرفین در اولین روز مذاکرات وین صادر کردند عزم توافق

کارگروه لغو تحریم‌ها با حضور تیم کارشناسان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام از صبح روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین آغاز شد و همچنان ادامه دارد. همچنین قرار است فردا چهارشنبه کارگروه هسته‌ای تشکیل شود.
روز سه‌شنبه صرفاً نشست‌های کارشناسی در جریان بود. اما روز نخست مذاکرات ظاهراً سیگنال‌های مثبتی به دنبال داشته است. نماینده روسیه این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده است و گفته آمریکا آمادگی‌اش برای لغو تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام را در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای تایید می‌کند. اما در دیپلماسی دوجانبه این جزئیات هستند که دردسرسازند. لیست قطعی تحریم‌هایی که باید لغو شوند، موضوع مذاکرات است.
فرجی‌راد کارشناس امور بین‌الملل در این خصوص به خبرآنلاین گفته بود: «من معتقدم که هم آمریکا به خاطر گرفتاری های داخلی و منطقه ای خواهان توافق است و می‌خواهد به نتیجه برسد و هم ایران. چون اگر این قضیه در وین به نتیجه نرسد و غنی سازی ادامه پیدا کند بحرانی به وجود خواهد آمد. طرف ایرانی هم اگر غنی سازی به خاطر عدم تعهد امریکا انجام داده، به خاطر این است که توانایی های خود را نشان دهند و هم در مذاکرات دست بالا را داشته باشند که به نظر من تا الان هم دارند. لذا هر دو اراده مذاکره و به نتیجه رسیدن را دارند. اگر اینطور است که مشکل چیست؟ مشکل این است که طرف ایرانی در خواست های به حقی دارد که می گوید باید مسائل اقتصادی و بانکی و سرمایه گذاری ما حل شود و ثانیا امریکا تعهد بدهد که از توافق دیگر خارج نشود.
بنابراین ایران می‌گوید تحریم‌ها باید برداشته شوند. طرف ایرانی مستقیما مذاکره نمی کند و واسطه ها به هر حال منافع خود را هم در نظر می گیرند. به تدریج اگر دو طرف به مذاکره مستقیم برسند در نهایت زودتر به نتیجه خواهند رسید. من خوشبین هستم که مذاکرات انجام میشود و به احتمال قوی مشکلاتی که جلوی پای آن است برداشته می شود. اگر مستقیم مذاکره نکنند موانع بیشتری ایجاد می شود. واقعیت دیپلماسی همین است. همه مشکلات کشور به خاطر نداشتن پول به دلیل تحریم است.»


سیگنال‌های مثبت در روز اول چه بود؟
همچنین یک دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل گفت: «صرف نظر از اینکه رسما این دور را چه بنامیم، با توجه به اینکه دستاورد‌های ادوار قبلی مذاکرات در بهار گذشته به عنوان مبنای کار پذیرفته شده است، می‌توان این دور را ادامه کار مذاکرات قبل دانست و به صورت غیر رسمی دور هفتم نامید.»
کوروش احمدی در گفت‌وگو با انتخاب، در تحلیل روز اول مذاکرات و اظهارات طرفین که جلسه اول را مثبت ارزیابی کرده بودند، گفت: «برداشت من این است که توافقات مقدماتی در روز اول بیش از حد انتظار بوده، که البته با توجه به تاکید مقامات دولت سیزدهم طی دو سه هفته اخیر مبنی بر اینکه هدفشان بازگشت به تعهدات برجامی است، خیلی خلاف انتظار هم نبود.»
وی گفت: چند نکته مهم در روز اول روشن شد: نکته اول این است که آنطور که از صحبت‌های انریکه مورا بر می‌آید، مذاکراتی که در شش دور گذشته انجام شد به عنوان مبنایی برای کار‌های پیشرو پذیرفته شده است. به عبارت دیگر، صرف نظر از اینکه رسما این دور را چه بنامیم، ولی با توجه به اینکه دستاورد‌های ادوار قبلی به عنوان مبنا پذیرفته شده است، می‌توان این دور را به صورت غیر رسمی دور هفتم نامید و آن را ادامه مذاکراتی دانست که در بهار گذشته انجام شد.»
او اضافه کرد: «نکته دوم در تایید نکته اول مربوط به احیای فعالیت سه گروه کاری است که در شش دور قبلی ایجاد شده بودند: یعنی گروه کاری هسته‌ای، گروه کاری تحریم‌ها و گروه کاری ترتیب و توالی.»
احمدی در مورد گروه کاری ترتیب و توالی، تصریح کرد: «وظیفه این کارگروه این است که مشخص کند کدام طرف، کدام تعهد برجامی را به چه ترتیبی و در چه مقطع زمانی انجام دهد. برنامه اعلام شده گروه کاری تحریم‌ها سه شنبه و گروه کاری هسته‌ای چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد. این ترتیبات حکایت از ادامه کار مطابق توافقات گذشته دارد.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل درمورد نکته سوم مذاکرات، مطرح کرد: «نکته سوم این است که آنطور که پیداست و اطلاع دارم، مسئولین و کارشناسان مجرب و مطلع وزارت خارجه که در ادوار قبلی حضور داشتند، (به استثنای آقای عراقچی) در این دوره هم حضور دارند. این بدان معنی است که صرف نظر از مقامات عالیرتبه در سطح معاونین وزرا که در تیم جدید هستند و من اطلاعی از میزان تجربه و تخصص آن‌ها در این حوزه ندارم، ولی نکته امیدوار کننده این است که تیم کاربلد همیشگی حضور دارد و می‌توان تصور کرد که این تیم در این دو گروه کاری شرکت می‌کنند و از این نقطه نظر هم می‌توان گفت که کار، همان روال قبلی را خواهد داشت.»
وی ادامه داد: «مسئله دیگر که در حول و حوش مذاکرات بر آن تاکید شده، ضرورت سرعت عمل است که هم برای ما و هم به ظاهر برای طرف امریکایی مهم است. برای ما از این جهت اهمیت دارد که هر روزی که می‌گذرد، بابت تحریم هزینه‌های گزافی را پرداخت می‌کنیم و مشکلات اقتصادی روی هم تلنبار می‌شود که هرچه زودتر این تحریم‌ها برداشته شود به نفع مردم و وضعیت اقتصادی کشور است. از طرف دیگر هم امریکایی‌ها یک مطلبی را مرتبا تکرار می‌کنند و آن این است که برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی کرده و اگر قرار باشد مذاکرات به طول بیانجامد ادعایشان این است که هدف ایران خرید وقت برای ادامه برنامه هسته‌ای خواهد بود. لذا، هر دو طرف یعنی هم طرف ایرانی و هم طرف امریکایی احساس می‌کنند زمان مهم است و سرعت عمل لازم.»
این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این پرسش که چرا تا پیش از این حسین امیر‌عبداللهیان اظهار می‌کرد که مذاکرات در ادامه شش دور قبلی انجام نمی‌شود. ولی اکنون دارد همان مسیر را ادامه می‌دهد، گفت: «واقعیت این است که موضوعاتی که ما داریم مشخص و عبارت اند از نوع و گستردگی تحریم‌ها علیه ما و برنامه هسته‌ای ایران برای طرف غربی. حال اگر هدف برگشتن به تعهدات برجامی باشد، صورت مسئله در خارج از ذهن ما و روی زمین مشخص است و به شکل ارادی و ذهنی صرف نمی‌شود موضوع و محتوا ایجاد کرد.»
احمدی افزود: «بنابراین آنچه به ناچار در دستور کار قرار می‌گیرد، همین مسائلی است که در خارج از ذهن ما وجود دارد و به حساسیت‌های سیاسی دولت سیزدهم هم که انریکه مورا به آن اشاره کرد، تنها در حد حرف و تبلیغات می‌توان پرداخت و جایی در عمل مشخص ندارد. در نتیجه یک سری اظهارات ریشه در همین حساسیت‌های سیاسی دارد، ولی در دنیای واقعی و بیرون از ذهن ما موضوعات را نمی‌توان چیزی غیر از آنچه واقعا وجود دارد، تصور کرد.»
وی افزود: این حساسیت‌های سیاسی متاسفانه تاکنون موجب تعویق شش ماهه در برداشت تحریم‌ها شده و امید است بیش از این موجب معطلی اقتصاد و کشور نشود.
وی همچنین گفت: اگر چه در روز اول مقدمات کار به خوبی فراهم شده، اما هنوز چیزی مشخص نیست و موانع بسیار عمده‌ای بر سر راه قرار دارد.
6 دوره مذاکرات قبلی وین‌ را نادیده نمی‌گیریم‌
همچنین حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، با «آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل متحد درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات افغانستان و مذاکرات هسته‌ای در وین به صورت تلفنی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی خاطر نشان‌کرد: علیرغم بد عهدی و بی‌عملی آمریکا و سه کشور اروپایی، تهران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات هسته‌ای وین شده است و در تلاش بر دستیابی به یک توافق خوب است.
وزیر امور خارجه کشورمان در توصیف ویژگی‌های یک توافق خوب افزود: طرف‌های مقابل می‌بایست به تعهدات کامل خود در برجام برگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. همچنین این نکته اهمیت دارد که هر نوع توافق حاصله، قابلیت راستی آزمایی موثر داشته باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلوی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران اشاره کرد و افزود: تهران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه می دهد.
امیر عبداللهیان همچنین درخصوص برگزاری شش دوره مذاکرات قبلی خاطر نشان کرد: ما این مذاکرات را نادیده نمی‌گیریم، اما به عنوان دولت جدید این حق را برای خود قائل هستیم که با ملاحظات خود مسائل مورد اختلاف را مرور و در مورد آن گفتگو کنیم.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت کامل خود از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد.
وی درخواست ایران در مورد راستی آزمایی برای رفع تحریم‌ها را معقول دانست.
دبیرکل تلاش همه طرف‌ها برای ایجاد اعتماد بین طرفین را ضروری دانست و بر حمایت همه جانبه سازمان ملل تاکید کرد.
آمریکا آمادگی خود را برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام اعلام کرده است
نماینده روسیه در وین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آمریکا عزمی جدی در لغو تمامی تحریم‌های ایران دارد یا نه، گفت این کشور آمادگی‌اش برای لغو تحریم‌ها را اعلام کرده اما جزئیاتی وجود دارد که باید بررسی شوند.
به گزارش ایسنا،‌ میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در صفحه توئیترش در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر این که آیا آمریکا در لغو تمامی تحریم‌های ایران جدی است، گفت: آمریکا آمادگی‌اش برای لغو تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام را در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای تایید می‌کند. اما در دیپلماسی دوجانبه این جزئیات هستند که دردسرسازند. لیست قطعی تحریم‌هایی که باید لغو شوند، موضوع مذاکرات است.
هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد. ایران تاکید کرده است با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.علاوه بر این، نتایج نشست دیروز کشورهای ۱+۴ از سوی ایران و طرفیت مذاکرات مثبت ارزیابی شده است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست دیروز بر قصد دولت بایدن برای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کردند.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن در نظر دارد که ایران خواستار لغو تمامی تحریم ها بدون پایبندی و پیش از آغاز دور هفتم است، تشریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که لغو تحریم ها در تمام روند مذاکرات، اولویت ایران بوده است. اما ماهیت دقیق و توالی اقدامات مربوط به تحریم ها که آمریکا باید انجام دهد تا به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام برسد، موضوعی است که باید در مذاکرات مطرح شود. بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین انتخاب برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است و بستری برای پرداختن به رفتار ثبات زدای آن ایجاد می کند. البته، اگر ایران بیشتر مطالبه کند و حاضر به ارائه چیزهای کمتری باشد، این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.
علی باقری مذاکره کننده ارشد هیات ایرانی در این مذاکرات پس از نشست در وین در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات انجام شده، گفت: ایران در این باره تاکید کرد که باید دستور کار اصلی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و خوشبختانه این مساله مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفت و قرار شد فردا صبح کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان همه کشورهای عضو گروه ۱+۴ و ایران تشکیل شود.
شرکای برجام به دنبال به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات هستند
وزارت امور خارجه روسیه بر عزم شرکای برجام برای به نتیجه رساندن هرچه سریع‌تر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، صفحه توییتر شبکه الجزیره به نقل از وزارت امور خارجه روسیه درباره آغاز دور هفتم مذاکرات وین نوشت: تمامی مشارکت کنندگان در مذاکرات وین تاکید کردند به دنبال دستیابی هر چه سریع‌تر به نتایج مثبت در مذاکرات هستند.
بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه: کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات وین تصمیم گرفتند فعالیت کارگروه‌ها در زمینه تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای آغاز شود.
همچنین پایگاه خبری اردو پوینت گزارش داد، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این باره آورده است: در کل، شروع مذاکرات از سوی مشارکت کنندگان آن مثبت و سازنده ارزیابی شده و جای خوش‌بینی داشته است.
اردو پوینت در ادامه آورده است: تمامی طرفین بر تعهدشان نسبت به تلاش بیشتر برای بازگشت سریع به اجرای کامل توافق هسته‌ای و تمایل به دست یافتن به نتیجه‌گیری هرچه سریع‌تر تاکید کردند.
سایر اخبار این روزنامه
سیگنال‌های مثبتی که طرفین در اولین روز مذاکرات وین صادر کردند عزم توافق پیمان مولوی اقتصاددان خوب، اقتصاددان بد «ابتکار» ابعاد رشد اقتصادی بدون برداشته شدن تحریم ها را بررسی کرد رشد اقتصادی ۸ درصدی، از رویا تا واقعیت آیا اومیکرون هم بار دیگر صنعت گردشگری را به زانو درمی‌آورد؟ سردرگمی توریست‌ها هشدار نسبت به وضعیت متزلزل اقتصاد ترکیه رکورد خرید خانه در ترکیه شکسته شد سخنگوی دولت: دیپلماسی ما نتیجه‌گرا و نتیجه‌محور است معاون ابراهیم رئیسی: برخی به اسم کشاورز دست به اغتشاش زدند مقصران حل نشدن مشکل آلودگی هوا د گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه بررسی شد هوای سرد با طعم مازوت تامین بودجه هنگفت مصوبات پیش‌بینی شده؟ انبوه مصوبات در سفرهای استانی با تاکید بر ادامه تعاملات صادر شد بیانیه جدید وزارت خارجه ایران درخصوص پرونده هواپیمای اوکراینی از صدر جدول بیکاری تا تورم مسکن قهرمانی‌های بی‌مدال یک استان محروم نتایج نهایی انتخابات عراق اعلام شد ائتلاف صدر در رتبه اول