سانتریفیوژهای ایران؛ مهم‌ترین موضوع حل نشده

آفتاب یزد: هفتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ از روز دوشنبه در وین آغاز شده است. طرف‌ها بعد از نشست افتتاحیه برای انجام مذاکرات کارشناسی در بخش لغو تحریم‌ها و هسته‌ای توافق کردند.دور اول مذاکرات کارشناسی در کارگروه تحریم‌ها روز سه شنبه برگزار شد و عصر دیروز چهارشنبه از سر گرفته شد.علاوه بر این از صبح روز چهارشنبه به وقت محلی کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسی کار خود را آغاز کرد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس هیات مذاکراتی ایران روز گذشته با وزیر خارجه اتریش، روسای هیات‌های دیپلماتیک سه کشور اروپایی و انریکه مورا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدارکرد.
> حمایت وزارت خارجه اتریش از مذاکرات وین
این در حالی است که وزیر امورخارجه اتریش در دیدارهایی جداگانه با وزیر امورخارجه کشورمان و نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات وین گفت‌وگو و بر حمایت اتریش از این رایزنی‌ها تاکید کرد. وزارت امورخارجه اتریش با انتشار پیام‌هایی در حساب کاربری خود در توئیتر از دیدار مایکل لینهارت، وزیر خارجه این کشور با علی باقری، معاون سیاست وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در وین و همچنین رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران خبر داد. وزارت امورخارجه اتریش نوشت: لینهارت گفت‌وگوهای خوبی با علی باقری درباره روابط دوجانبه و مذاکرات هسته‌ای کنونی در وین داشت. اتریش کماکان به نهایت تلاش‌های خود برای حمایت از طرف‌ها در جهت رسیدن به توافقی درباره بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه می‌دهد. این وزارتخانه در پیامی دیگر نوشت: تبادل نظر مفیدی میان لینهارت و رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات هسته‌ای در جریان در وین صورت گرفت. اتریش از تلاش‌های تمام طرف‌ها درخصوص بازگرداندن برجام به مسیر اصلی حمایت می‌کند. عباس باقرپور، سفیر کشورمان در اتریش پیش‌تر در صفحه توییتر خود نوشت: در نشستی صمیمانه میان مایکل لینهارت وزیر امورخارجه اتریش و علی باقری کنی معاون وزیرامور خارجه ایران بر تقویت روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف تاکید شد.مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌های غیرانسانی نیز مورد بحث قرار گرفت؛ وقتی آن‌ها آماده باشند، ما هم آماده‌ایم.


> خروج از برجام احمقانه‌ترین تصمیم آمریکا پس از جنگ سرد بود
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به پیامدهای خروج یکجانبه واشنگتن از برجام و تاثیر آن بر توسعه برنامه هسته‌ای نوشت که سیاست‌های ترامپ درقبال ایران به یک فاجعه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ٢٠١٨ برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران که مورد تاکید مایک پمپئو، وزیر امورخارجه‌اش و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل بود یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرسازنده‌ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده پس از دوران جنگ سرد بوده است. به نوشته نیویورک تایمز، موشه یعالون زمان حصول توافق هسته‌ای وزیر جنگ اسرائیل بود و به شدت با این توافق مخالفت کرد اما او نیز به تازگی در یک سخنرانی گفت: امضای توافق هسته‌ای با ایران یک اقدام بد بود اما تصمیم ترامپ برای خروج از آن با تشویق‌های نتانیاهو، حتی از آن هم بدتر بود. یعالون همچنین این تصمیم را اصلی‌ترین اشتباه در سیاست‌های یک دهه گذشته درقبال ایران دانست. گادی آیزنکوت که زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی بود نیز هفته گذشته به انتقاد از این تصمیم ترامپ پرداخت و گفت: خروج از توافق هسته‌ای موجب شد ایران از تمام محدودیت‌های هسته‌ای رها شود و برنامه هسته‌ای این کشور را در موقعیت بسیار پیشرفته‌تری قرار داد. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: رئیس جمهور ترامپ در حالی از توافق هسته‌ای به دست آمده در زمان باراک اوباما خارج شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به توافق پایبند است و طبق برآورد کارشناسان زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یه بمب یک سال بود، به علاوه این کشور پذیرفته بود که تا ١۵ سال به این محدودیت‌ها پایبند باشد اما اکنون گفته می‌شود که این زمان به میزان زیادی کمتر شده است. نیویورک تایمز همچنین با اشاره به برگزاری چندین دور مذاکره برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: پس از پنج ماه وقفه در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای این رایزنی‌ها روز دوشنبه میان ایران، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان به سرپرستی اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش از سرگرفته شد اما آمریکا از اتاقی دیگر در مذاکرات حضور دارد چراکه دیگر عضوی از برجام نیست. این روزنامه نوشت: اکنون ایران نه تنها خواستار لغو تمامی تحریم‌های وضع شده علیه این کشور، اعم از هسته‌ای و حقوق بشر است بلکه از واشنگتن می‌خواهد که تضمین کند رئیس جمهور آینده آمریکا دوباره این توافق را پاره نخواهد کرد اما باید دید که آیا این خواسته‌ها محقق می‌شود یا خیر.
> سانتریفیوژهای ایران، مهم‌ترین موضوع حل نشده در وین است
از طرفی دیپلمات‌های اروپایی تاکید کردند که سانتریفیوژهای ایران مهم‌ترین موضوع حل نشده در وین است. دیپلمات‌های اروپایی گفتند که ایران باید در مورد احیای توافق هسته‌ای۲۰۱۵ با قدرت‌های بزرگ این هفته جدیت نشان دهد و در غیر این صورت آنها برای احیای برجام «مشکل» دارند. دیپلمات‌های ارشد اروپایی به خبرنگاران گفتند: این هفته برای تعیین اینکه آیا ایران در احیای این پیمان جدی است یا خیر، کلیدی خواهد بود، قصد نداریم برای گفت‌وگوها «ضرب‌الاجل مصنوعی» تعیین کنیم، اما در عین حال وقتی برای صرف کردن روی تعارفات نداریم. یک دیپلمات اروپایی گفت: اگر آنها نشان ندهند که درباره این مسئله جدی هستند، به مشکل برخواهیم خورد. ۴۸ ساعت آینده بسیار مهم خواهد بود برخی از دشوارترین مسائل در میان۲۰ تا ۳۰ درصدی است که حل نشده باقی مانده‌اند، سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای است که ایران برخلاف توافق اولیه از آنها برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند.
منبع: ایلنا و ایسنا