تحویل ۸ میلیون دوز واکسن پاستوکووک به شبکه بهداشت

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: مجموع واکسن پاستوکووک تحویلی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا نیمه دوم آذر به ۸ میلیون دوز می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر علیرضا بیگلری افزود: تاکنون ۸ میلیون دوز واکسن پاستوکووک تولید شده که حدود نصف آن تحویل وزارت بهداشت شده و بقیه هم در انتظار اخذ مجوز توزیع از سازمان غذا و دارو است.
وی تصریح کرد: تولیدات بعدی این واکسن مشروط به نیازی است که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌‌شود، به عبارتی برنامه‌ریزی تولید واکسن با توجه به نیاز این وزارتخانه انجام می‌شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران، ظرفیت تولید واکسن پاستوکووک را ۵ میلیون دوز در ماه اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز وزارت بهداشت می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.


 بیگلری به تولید پاستوکووک پلاس هم اشاره کرد و گفت: به ازای هر دو عدد واکسن پاستوکووک یک عدد پاستوکووک‌پلاس لازم است، به‌طور مثال اگر تولید واکسن ۶ میلیون دوز باشد، ۴ میلیون پاستوکووک و ۲ میلیون پاستوکووک‌پلاس تولید می‌شود.

پاستوکووک در مراکز واکسیناسیون در حال تزریق است
وی با یادآوری اینکه پاستوکووک در اختیار مراکز واکسیناسیون کشور برای تزریق به مردم است، خاطرنشان کرد: واکسن پاستوکووک از اوایل مهر امسال در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفته است.
رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: این واکسن هم به بزرگسالان و هم به کودکان قابل تزریق است.
بیگلری با بیان اینکه کارآزمایی واکسن برای کودکان ۲ سال تا ۱۸ سال در کشور کوبا انجام می‌شود، افزود: هرچند این واکسن را می‌توان به کودکان بالای ۲ سال به بالا تزریق کرد، اما کمیته ملی واکسن ایران موافقت کرد که این واکسن هم‌اکنون به کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال و افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود.
وی به اتمام مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک اشاره و تأکید کرد: حدود یک‌سوم داوطلبانی که در کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن وارد شدند، از میان افرادی انتخاب شدند که حداقل یک بیماری زمینه‌ای کنترل شده مانند دیابت و فشارخون داشتند.
رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: طبق نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن در افراد دچار بیماری زمینه‌ای کنترل شده هم ایمن، مطمئن و مؤثر است.
بیگلری خاطرنشان کرد: طبق مصوبه کمیته ملی واکسن دو دوز این واکسن کرونا باید به کودکان تزریق شود و اکنون نیازی به تزریق دوز یادآور در این افراد نیست.