کشتار در میشیگان

بنفشه غلامی/ «بوم... بوم... بوم... همه از شنیدن صدا متحیر شدیم. بعد معلم‌مان پرید توی کلاس. در را قفل کرد و پرده‌ها را کشید. ما هم پشت صندلی هایمان سنگر گرفتیم. بعضی هم ماشین حساب‌ها و قیچی هایشان را از کشو میزها درآوردند تا اگر تیرانداز وارد کلاس ما شد، بتوانند با آنها به او حمله کنند.» اینها جملاتی بود که دیروز از زبان بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستان آکسفورد در ایالت میشیگان امریکا شنیده شد. دبیرستانی که شاهد واقعه تکراری تیراندازی یک دانش‌آموز به‌همکلاسی‌ها و معلم خود بود. این بار این تیراندازی 3 کشته و 8 مجروح برجا گذاشته است.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، «مایکل بوچارد»، کلانتر اوکلند در جمع خبرنگاران گفته است: «عامل این تیراندازی نوجوان 15 ساله‌ای بوده است که بلافاصله بعد‌از حضور پلیس در دبیرستان خود را تسلیم کرده است.» او توضیح داده: «این نوجوان تیراندازی را از خارج از دستشویی یکی از طبقات آغاز کرده و به‌طور بی‌هدف با اسلحه خود به سمت دانش‌آموزان شلیک می‌کند. دو نفر از دانش‌آموزان که دختر و یکی 14 و دیگری 16 ساله بودند، در جا جان خود را از دست می‌دهند. اما نفر سوم که یک پسر 17 ساله است و خانواده و همشهریانش امید بسیاری داشتند روزی یکی از فوتبالیست‌های نام‌آور امریکا شود، در خودروی پلیس جان می‌سپارد.» به گفته او 7 دانش‌آموز و یک معلم نیز در این حادثه زخمی شده‌اند که حال یکی از دانش‌آموزان وخیم گزارش شده است. او همچنین خبر داده، عامل تیراندازی دو خشاب 15 گلوله‌ای داشته که حداقل 12 گلوله از آنها خارج شده است. اسلحه‌ای که این نوجوان از آن استفاده کرده نیز یک تپانچه سیگ ساور بوده که چهار روز قبل از این واقعه پدرش خریده بوده است.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، هرچند سال 2020 بعد از شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس، آمار حوادث تیراندازی در مدرسه‌های امریکا کاهشی چشمگیر داشت. اما بر اساس آمارها در 11 ماه سال‌جاری میلادی 138 مورد تیراندازی در مدارس امریکا رخ داده است که هرچند نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019 کاهش داشته است، اما با توجه به شیوع کرونا و نیمه تعطیل بودن مدارس در نوع خود آمار قابل توجهی به شمار می‌آید.
مسأله کهنه نشدنی قوانین پوسیده حمل سلاح در امریکا


واقعه تیراندازی در دبیرستان آکسفورد میشیگان در حالی رخ داده است که جامعه امریکا هنوز در شوک تبرئه «کایل ریتنهاوس» است. نوجوانی که در جریان اعتراض‌های ضد نژادپرستی در اواخر دوره «دونالد ترامپ» اقدام به تیراندازی به سوی معترضان کرده و دو نفر را کشته و یک نفر را مجروح کرده بود. مطابق آمارهای منتشر شده در یک هفته اخیر در رسانه‌های امریکایی بسیاری از شهروندان این کشور بعد از تبرئه «ریتنهاوس» گفته‌اند احساس می‌کنند، باید خود را مقابل تهدیدهای احتمالی ایمن کنند و بنابراین ممکن است به خرید سلاح روی آورند. این در حالی است که بحث حمل سلاح در امریکا و قوانین مربوط به آن هنوز یکی از مهم‌ترین مباحث مورد اختلاف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است.
اواخر هفته پیش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که از رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها است، در گزارشی در همین خصوص، قانون حق داشتن و حمل سلاح در قانون اساسی امریکا را ناقض حق حیات دانسته و خبر داده بود این قانون باعث شده است امریکایی‌ها تمایل زیادی به خرید و حمل سلاح داشته باشند. طوری که در حال حاضر بنا بر آمارهایی که مؤسسه «اسمال آرمز سوروی» داده است، به ازای هر 100 امریکایی 120 اسلحه وجود دارد. این گزارش با این حال تأکید کرده بود که چون تعداد زیادی از دارندگان سلاح، اسلحه خود را ثبت قانونی نکرده‌اند، مشخص نیست که چند درصد از جامعه این کشور در خانه خود سلاح دارند. اما آمار بالای خشونت‌ها با اسلحه در این کشور نشان می‌دهد این آمار در خور تأمل باید باشد. البته در سال‌های اخیر و بعد از بروز خشونت‌های کلان و تیراندازی‌های با کشتار بالا، برخی ایالت‌های امریکا تلاش کرده‌اند، با استفاده از قوانین ایالتی تا حدودی مانع افزایش آمار کشتار با اسلحه شوند. برای نمونه چندی پیش ایالت تگزاس اعلام کرد حمل اسلحه در اماکن عمومی ممنوع است.
با این حال این تلاش‌های ایالتی نمی‌تواند ضامن امنیت در جامعه امریکا باشد و به اعتقاد ناظران این کشور نیازمند آن است که در قوانین حمل سلاح تجدید نظر کند. یعنی همان چیزی که جمهوری‌خواهان که از حمایت سازندگان سلاح در امریکا برخوردارند، با شنیدن آن احساس ناخشنودی زیادی می‌کنند و بر آن هستند با گستردن چتر حمایت خود بر سر سازندگان اسلحه، حمایت آنان را که بر اریکه ثروت نشسته‌اند، از دست ندهند. در همین راستا، همان‌طور که اندیشکده «رند» در تحلیلی به قلم «روزانا اسمارت» نوشته است، کارشناسان و تحلیلگران نیز با توجه به‌سمت و سویی که نسبت به این دو حزب دارند، برای حل مسأله حمل سلاح در امریکا اختلاف نظرهای فراوانی دارند. اما این اختلاف نظرها را می‌توان در سه دسته تقسیم کرد. دسته اول کسانی هستند که می‌گویند باید با ثبت فروش سلاح‌های گرم به مبارزه با خشونت‌ها با سلاح رفت. دسته دیگر معتقد به فروش با مجوز هستند و دسته آخر که عموماً حامی دموکرات‌ها هستند، اعتقاد دارند، باید به‌طور کامل فروش سلاح‌های تهاجمی را ممنوع اعلام کرد. اما نکته اینجا است که هیچکدام از این سه گروه حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند. این همان اتفاقی است که هر بار در کنگره امریکا بحث به قوانین حمل سلاح کشیده شده، روی داده است و بر همین اساس جامعه امریکا همچنان هر روز با جنایتی جدید مواجه است که نه فقط مدارس که کل جامعه امریکا را فرا گرفته است.
همان طور که پیشتر اشاره شد، همین وضعیت موجب شده است، بسیاری از امریکایی‌ها برای حفاظت از جان خود خواهان خرید سلاح و حمل آن باشند.  سال 2019 نظرسنجی مؤسسه گالوپ نشان می‌داد 64 درصد مردم خواهان وضع قوانین سختگیرانه برای حمل سلاح هستند تا از این طریق خشونت‌ها در جامعه امریکا کاهش یابد اما این رقم در سال 2020 به 57 درصد و در آمار اخیر به 52 درصد کاهش یافته است. بنابراین امیدی نمی‌رود با توجه به اینکه دولتی دموکرات در کاخ سفید مستقر است، قوانین حمل سلاح در این کشور تا سه سال آینده تغییری جدی کند.