«روباه فراری» شکار شد

سجادپور- سارق معروف به «روباه» که بارها از چنگ مردم و نیروهای انتظامی گریخته بود، این بار در حالی به اتهام سرقت خودرو دستگیر شد که باند هفت نفره ای را برای دستبرد به باغ های شمال مشهد هدایت می کرد.
به گزارش اختصاصی خراسان، از حدود دو سال قبل، دستبرد به باغ ها و برخی باغ ویلاها در اطراف روستاهای شمال مشهد، روند افزایشی گرفت به طوری که بسیاری از باغداران به کمین سارق یا سارقان نشستند و پلیس نیز کنکاش های غیرمحسوسی را با به کارگیری منابع و مخبران محلی در این باره آغاز کرد اما دزد جسور هر بار که در محاصره باغداران قرار می گرفت، جثه لاغر خود را از سوراخ های کوچک دیوار یا از لابه لای نرده های آهنی بیرون می کشید و از چنگ مردم می گریخت. او حتی چند بار در حالی از دام نیروهای انتظامی فرار کرد که به تنهایی قادر به حمل کولرهای آبی سنگین یا درهای آهنی بزرگ بود. گزارش خراسان حاکی است، این سارق حرفه ای که در انجام سرقت ها از خودروی وانت خود استفاده می کرد، آرام آرام در میان اهالی روستاهای گنبد و کلاکوب به «روباه» معروف شد و پلیس برای دستگیری «روباه فراری» به طور ویژه وارد عمل شد. این جوان 35 ساله که «محمد – ر» نام دارد، خود را با نام مستعار «میرزا» به دیگران معرفی می کرد و چند بار نیز به جرم سرقت روانه زندان شده بود. بنابر گزارش خراسان، از سال گذشته با صدور دستورات ویژه ای از سوی سرهنگ حسین دهقان پور (فرمانده انتظامی مشهد) تحقیقات پلیس در سرقت از چند باغ دیگر وارد مرحله جدیدی شد و ماموران انتظامی، دامنه تلاش های خود را با تدابیر فرمانده جدید مشهد گسترش دادند تا این که اواخر آبان گذشته، اهالی روستاهای شمال مشهد به یک مزدای سواری مشکوک شدند که مشغول پرسه زنی در اطراف باغ ها بود. آن ها بلافاصله مراتب را به پلیس گزارش دادند و بدین ترتیب نیروهای گشت محسوس و نامحسوس عازم جاده خلق آباد شدند و با کمک شهروندان این جوان را درحالی دستگیر کردند که مشخص شد خودروی وانت مزدا سرقتی است بنابراین او که با اسامی مستعار خود را معرفی کرده بود به اتهام سرقت خودرو مورد بازجویی قرار گرفت و به سرقت سه دستگاه وانت مزدا اعتراف کرد. دو دستگاه از خودروهای سرقتی با دستورات قضایی کشف و تحویل مال باختگان شد اما نیروهای انتظامی که احتمال می دادند این سارق جوان در سرقت های اموال باغ های مردم نقش داشته باشد، طی گزارشی از مقام قضایی درخواست کردند او را برای بازجویی های تخصصی و کنکاش های اطلاعاتی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد قرار دهد.
براساس گزارش خراسان، بازپرس شعبه 216 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز که پس از مطالعه سطور ریز و درشت اوراق این پرونده، وارد دهلیزهای تاریک و زوایای پنهان جرایم احتمالی این سارق حرفه ای شده بود، بی درنگ وی را با صدور قرار قانونی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی شمال مشهد گذاشت و دستورات محرمانه ای را برای شناسایی دیگر همدستان وی و مالخران اموال سرقتی صادر کرد. این گونه بود که «میرزا» به مرکز آگاهی شمال مشهد انتقال یافت اما وی به محض این که قدم در مقر انتظامی گذاشت توسط کارآگاهان شناسایی شد چرا که او همان «روباه فراری» بود که تحت تعقیب  نیروهای انتظامی قرار داشت اما این بار نیز با نام مستعار «میرزا» دستگیر شده بود. با لو رفتن هویت واقعی «روباه فراری» بررسی های گسترده ای در این باره با هدایت مستقیم سرهنگ شعبانیان (رئیس آگاهی پایگاه شمال مشهد) آغاز شد و گروه ویژه ای از کارآگاهان، بازجویی های تخصصی از وی را به سرپرستی  ستوان‌یکم‌شفیعی ادامه دادند. «روباه فراری» که دیگر همه ماجرا را لو رفته می دید، به سرقت از 30 باغ و باغ ویلا اعتراف و سه همدست دیگر خود را به کارآگاهان معرفی کرد. گزارش اختصاصی خراسان حاکی است، صبح روز گذشته فرمانده انتظامی مشهد در بازدید از عملکرد و کشفیات کارآگاهان پایگاه شمال از اعضای این باند به خراسان گفت: بعد از آن که متهم اعضای دیگر باند را به پلیس لو داد، تحقیقات گسترده ای برای ریشه یابی جرایم این باند هفت نفره که سه تن از آنان از مالخران حرفه ای تبعه خارجی هستند در مرکز فرماندهی پایگاه آگاهی شمال ادامه یافت و کارآگاهان در چند عملیات هماهنگ و ضربتی موفق شدند سه عضو دیگر باند به اسامی عبدا... 50 ساله، عیسی 37 ساله و جواد 36 ساله را به همراه سه مالخر جوان در مناطق جاده کلات، خواجه ربیع و بولوار توس دستگیر کنند.
سرهنگ حسین دهقان پور افزود: بررسی های پلیس درباره شگرد اعضای این باند نشان داد که آنان هنگام دستبرد به باغ های مردم حتی درهای سرویس بهداشتی و درهای ورودی باغ را نیز سرقت می کردند و به عنوان آهن ضایعاتی به مالخران تبعه خارجی می فروختند. مقام ارشد انتظامی مشهد خاطرنشان کرد: در ادامه این عملیات، مقادیری از لوازم سرقتی کشف شد و تاکنون اگرچه متهمان به 30 فقره سرقت از باغ ها و باغ ویلاها اعتراف کرده اند اما تاکنون 50 شاکی دارند که بررسی های لازم در این باره صورت می گیرد.
سرهنگ دهقان پور تصریح کرد: اعضای این باند به سرکردگی متهم معروف به «روباه» حتی کابینت ها و سینک های ظرف شویی را نیز تخریب و سرقت و برای انجام این سرقت ها از خودروهای وانت مزدا استفاده می کردند. این مقام انتظامی با اشاره به این که اعضای این باند حتی به اموال باغ های دارای نگهبان هم دستبرد زده اند، گفت: آنان جسارت خاصی در ارتکاب جرم داشتند و در باغ های دارای نگهبان از زمین های خالی پشت دیوارها برای ورود مخفیانه و شبانه به باغ بهره می گرفتند به گونه ای که ارتکاب جرایم آنان، با شیوه تخریب قفل های آویز و در و پنجره های خانه باغ ها صورت می گرفت. سرهنگ دهقان پور با قدردانی از صدور دستورات ویژه قاضی پرونده و تلاش کارآگاهان برای کشف جرم اضافه کرد: تحقیقات بیشتر در این باره با دستورات مقام قضایی ادامه دارد و افراد دیگری نیز تحت تعقیب هستند که زیر چتر اطلاعاتی کارآگاهان قرار گرفته اند.