داوطلبان موتور محرک کشور هستند

فاطمه عسگری‌نیا| روز جهانی کار داوطلبانه فرصت خوبی شد برای اینکه رئیس جدید جمعیت هلال احمر در دورهمی صمیمی با داوطلبان ضمن خداقوت به همه آنهایی که بخشی از زندگی‌شان را صرف امور داوطلبانه می‌کنند، از اولویت‌های کاری جمعیت برای بهبود شرایط فعالیت داوطلبان و تلاش این مجموعه عام‌المنفعه در راستای ارتقای جایگاه داوطلبان در جامعه سخن بگوید. داوطلبان از هر دسته و رسته‌ای در این دورهمی صمیمی با رئیس جدید سازمان جمعیت هلال احمر حاضر شده بودند. چه ریش‌سفیدان و معتمدان داوطلب جمعیت هلال احمر، چه آنها که هنوز پشت لبی سبز نکرده و اهداف و آرزوهای بلندی در قامت یک داوطلب داشتند. داوطلبانی که معتقدند باید عاشق کار داوطلبانه باشید تا بدان دل ببندید و عاشقانه در مسیرش حرکت کنید. خیلی‌هایشان برای فعالیت‌های داوطلبانه چارچوبی خاص تعریف کرده‌اند و در آن مسیر فقط ارایه خدمات و فعالیت داوطلبانه انجام می‌دهند. عده کثیری هم با وقف ساعتی از وقت خود عاشقانه فعالیت‌های داوطلبانه را دنبال می‌کنند. خلاصه اینکه همه این خوبان در دورهمی روز شنبه همراه با رئیس جدید جمعیت هلال احمر فصل تازه‌ای از کتاب فعالیت‌های داوطلبانه خود را گشودند.
رئیس جمعیت هلال احمر در همایشی که با حضور داوطلبان در فرهنگسرای رازی برگزار شد، ضمن تجلیل از همه فعالیت‌های خالصانه داوطلبان در طول بحران‌های یک سال گذشته، به‌خصوص بحران شیوع کرونا، از داوطلبان به عنوان موتور محرک کشور یاد کرد و گفت داوطلبان با حضور گسترده خود در برنامه‌های پیشگیری و مقابله با کرونا کارنامه درخشان و موفق از خود به یادگار گذاشتند. داوطلبانی که در تمامی جبهه‌های مقابله با این بیماری در صحنه حاضر شدند و بدون ترس و نگرانی برای تسکین آلام جامعه پای کار بودند.
پیرحسین کولیوند در ادامه با بیان اینکه انجام فعالیت‌های داوطلبانه ریشه در فرهنگ ایرانی و اسلامی این سرزمین دارد، از شهدای 8 سال دفاع مقدس به عنوان بزرگ‌ترین داوطلبان این سرزمین در راه حفظ خاک ایران یاد کرد: «در دوران دفاع مقدس همیشه با حضور جوانان و بسیجی‌های داوطلب گره از مشکلات خط مقدم جبهه باز می‌شد و امور کشور پیش می‌رفت و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تربیت‌کننده و مروج فعالیت‌های داوطلبانه تحول بزرگی در این بخش در کشور ایجاد کردند. امام خمینی (ره) روحیه داوطلبی را در میان جوانان تقویت کرد و ما ترویج روحیه داوطلبی در نظام مقدس جمهوری اسلامی را مدیون ایشان هستیم.»
رئیس جدید جمعیت هلال احمر قدردان حضور همه‌جانبه داوطلبان این جمعیت در عرصه‌های مختلف امدادرسانی است و معتقد است بدون همکاری نیروهای داوطلب و جوانان نمی‌توانیم موفقیت‌های چندانی به‌دست آوریم. توسعه کشور در بخش‌های مختلف اقتصاد، سلامت و تکنولوژی گویای نقش جوانان در جامعه است و باید قدردان آنان بود و تلاش کرد از خلاقیت و ایده‌های نوین و ناب آنان در مسیر رشد و تعالی کشور بهره‌مند شد.» به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، گستره حوادث و بلایای طبیعی ما در کشور به حدی است که اگر مشارکت و حضور داوطلبان در مواقع بحران‌ها نباشد، ساماندهی شرایط بحران‌زده با چالش‌های اساسی روبه‌رو می‌شود: «ما همیشه مدیون داوطلبان هستیم. در زلزله کرمانشاه، سیل گلستان و خوزستان نیز شاهد بودیم که چگونه داوطلبان با تمام توان پای کار آمدند و به مردم امدادرسانی کردند.»کولیوند معتقد است رویه فعالیت‌های داوطلبان توقف‌ناپذیر است. مصداق این سخن را در حوادث اخیر هم شاهد بودیم. داوطلبان بومی و غیر بومی در شرایط سخت منطقه روزهای متمادی بین مردم زلزله‌زده حاضر بودند و سعی کردند در کنار امدادرسانی به خانواده‌های زلزله‌زده، آرامش روحی و روانی را نیز برای آنان به ارمغان آورند: «این از خودگذشتگی صرفا معطوف به حوادث نبوده و ما در ایام شیوع کرونا شاهد بودیم که چگونه داوطلبان در حوزه درمان جانفشانی کردند. در آن برهه زمانی ما در اورژانس کشور خدمت می‌کردیم و با همت همکاران اورژانس این نیروهای داوطلب به خوبی سازماندهی شده و آموزش دیدند که نقش مهمی در مهار کرونا داشتند.»



کولیوند تصریح کرد: «داوطلبان در قالب طرح شهید سلیمانی نیز نقش مهمی در مهار بیماری کرونا داشتند و کاهش ابتلا به کرونا امروز به‌واسطه تلاش‌های کادر درمان و داوطلبان صورت گرفته است. مشخصا با حمایت داوطلبان کشور می‌توان در تمامی زمینه‌ها با سرعت بیشتری به سمت توسعه گام برداشت. باید دست در دست یکدیگر دهیم و دردی از دردهای مردم بکاهیم.»
بدون داوطلبان امکان خدمت به مردم نبود
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در آیین نکوداشت خدمات داوطلبانه که صبح روز یکشنبه در ساختمان صلح برگزار شد با تأکید بر اینکه هر کجا داوطلبان در کنار نهادهای خدمتگزار از جمله هلال‌احمر ایستادند، توفیق خدمت شایسته‌تر حاصل شده، گفت: «بدون حمایت‌های داوطلبان و خیرین، خدمت به مردم در حوادث و بحران‌ها در این سطح و وسعت، امکان‌پذیر نبود.»
کولیوند توصیه‌های دین مبین اسلام بر ارایه خدمات داوطلبانه و دستگیری از نیازمندان و محرومان را سرمشق فعالیت‌های داوطلبانه در جمعیت هلال احمر می‌داند: «در آیات مختلف کتاب آسمانی قرآن حدود 194 بار به احسان و مشتقات آن سفارش شده و روایات و توصیه‌های رسول مکرم اسلام و ائمه اطهار نیز بر احسان و نیکی به مردم تأکید دارند.»
کولیوند ادامه داد: «داوطلبان کسانی هستند که بر همین مبنا، بخشی از زندگی خود را بدون هیچ‌گونه مزد و منت و اجبار با نیازمندان تقسیم می‌کنند. داوطلبان خدمتگزار مردم هستند و از شوق خدمت به مردم و اجر معنوی که در قبال این خدمت دریافت می‌کنند، راضی‌اند. آنان در بهبود زندگی محرومان و نیازمندان شریک‌اند و در یک کلام، داوطلبان یاری‌رسان و فریادرس کسانی هستند که به این خدمات در حوادث و بلایا نیاز دارند.»
کولیوند به سیل کمک‌های مردمی و داوطلبانه در زلزله کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: «در تمام حوادث و بحران‌ها، چه زلزله‌های مهیب در کشور، چه سیل سراسری که نوروز 98 اکثر استان‌های کشور را درنوردید و چه در بحران کرونا، داوطلبان با حضور و کمک‌های خود سنگ تمام گذاشتند و اگر حمایت‌های داوطلبان و خیرین نبود، امکان نداشت بتوانیم در این سطح و وسعت گسترده، خدمت‌رسانی کنیم و قطعا مردم آسیب بسیار بیشتری از حوادث و بحران‌ها می‌دیدند.»
او در ادامه از خدمات و مدیریت محمد نصیری در طول دوران حضور در سازمان داوطلبان هلال‌ احمر که منجر به هم‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد در کنار هلال‌احمر شد، قدردانی و تأکید کرد: «در دوران کرونا، کمک‌های خیرین و داوطلبان جمع‌آوری و به شکل هدفمند در اختیار نیازمندانی قرار گرفت که توان مالی برای خرید تجهیزات درمانی از جمله کپسول اکسیژن نداشتند یا از نظر اقتصادی در دوران کرونا، دچار آسیب‌های فراوانی شده بودند.»
تکلیف سنگین هلال‌احمر در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره مجدد بر توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب که از تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است، افزود: «سازمان‌های جوانان و داوطلبان هلال‌ احمر، تکلیف سنگینی در نهادینه‌کردن گام دوم انقلاب دارند و باید از تمام ظرفیت‌ها، امکانات سمن‌ها، داوطلبان و ... برای ارایه خدمت به مردم و پیشبرد اهداف نظام و انقلاب استفاده کنیم.»
کولیوند خود را خادم داوطلبان و خدمتگزار مردم دانست و تأکید کرد: «هدف هلال‌ احمر ارتقای کیفی خدمت به مردم، فارغ از هرگونه جناح‌بندی‌ سیاسی و هرگونه سلیقه است. ما از همراهی تمام کسانی که نیت خدمت به مردم دارند و در این راه تلاش می‌کنند، استقبال می‌کنیم و قدردان خدمات داوطلبان هستیم.»